Μία σεζόν μουδιασμένη με έντονες διακυμάνσεις και αυστηρή… δημοσιονομική πειθαρχία από πλευράς επισκεπτών που τη βγάζουν… με σουβλάκι στο χέρι και τακτικές επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ με τις ταβέρνες να διάγουν περίοδο λιτότητας, αποτελεί η φετινή για τις τουριστικές επιχειρήσεις της Χαλκιδικής.
Σαν τη Χαλκιδική δεν έχει αλλά… με πτωτικές τάσεις
Με το τελικό ταμείο να γίνεται τον Οκτώβριο, η ηγέτιδα τουριστική δύναμη της Βόρειας Ελλάδας αναμένει ναι μεν έναν «γεμάτο» Αύγουστο με πληρότητες πάνω από 80-85% στα καταλύματα αλλά οι ενδείξεις για την φετινή χρονιά προδιαθέτουν, με τα τωρινά δεδομένα, για μία πτώση σε έσοδα και αφίξεις πέριξ του 5-10%, πτώση που για την εστίαση κινείται αναμφίβολα σε μεγαλύτερα αρνητικά πρόσημα.
Μετά την πλήρη ένταξη Ρουμανίας, Βουλγαρίας στη συνθήκη Σένγκεν (δίνοντας εύκολη πρόσβαση σε δημοφιλείς προορισμούς της Βόρειας Ελλάδας σε μία τουριστική δεξαμενή 25 εκατομμυρίων ανθρώπων), οι οδικές αφίξεις από τις δύο χώρες – δεξαμενές για τη Χαλκιδική ήδη έχουν πατήσει γκάζι (με τους Ρουμάνους στην κορυφή) ενώ Σέρβοι, Μαυροβούνιοι, Βορειομακεδόνες, γκρουπ από το Κόσοβο, Γερμανοί, Άγγλοι, Πολωνοί, Ιταλοί και φυσικά Έλληνες, συνθέτουν το πολυπολιτισμικό μωσαϊκό της περιοχής.
Τι κοινό έχουν όλοι αυτοί; Ξοδεύουν με το σταγονόμετρο, σκορπώντας σύννεφα προβληματισμού στις επιχειρήσεις του τουρισμού, με τις ανατιμήσεις να μην κάνουν.. διακρίσεις βάσει εθνικότητας καθώς λίγο – πολύ τα προβλήματα είναι κοινά.
«Ανέφελες» διακοπές με δημοσιονομικό… περιορισμό στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς
Το κλίμα γενικευμένης οικονομικής δυσπραγίας (λόγω της ύφεσης που επικρέμαται πάνω από μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες όπως η γερμανική και των συμπιεσμένων εισοδημάτων) με τους τουρίστες υπέρ το δέον… συγκρατημένους σε «περιττά» έξοδα (ακόμα κι αν αυτά αφορούν διατροφή και διασκέδαση που συνάδουν με το ανέφελο κλίμα των διακοπών, τουλάχιστον μέχρι πρότινος), αποτυπώνει ανάγλυφα έρευνα (της Interview το διάστημα Ιουνίου – Ιουλίου σε 365 επιχειρήσεις ) για λογαριασμό του Οικονομικού Επιμελητηρίου Χαλκιδικής. Το τοπικό επιχειρείν ωστόσο παρά τις προκλήσεις και τις δυσκολίες δεν το βάζει κάτω.
Στο πλαίσιο αυτό, το 51% δηλώνει ότι είναι ικανοποιητική η κατάσταση των επιχειρήσεων του σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων, 62% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής δηλώνουν ότι αναμένουν τα ίδια οικονομικά αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις τους το επόμενο εξάμηνο ενώ με την έλλειψη εργαζομένων να ταλανίζει και φέτος τον κλάδο, το 80% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής δηλώνουν ότι σκοπεύουν να διατηρήσουν το υπάρχον προσωπικό για τον επόμενο μήνα, 14% να προσλάβουν νέο και 6% να απολύσουν.
Ηχούν τα καμπανάκια
Με το τουριστικό μοντέλο της Χαλκιδικής να εμφανίζει αντοχές, την ώρα όμως που στον ορίζοντα διαφαίνονται και ορισμένα αδιέξοδα, το 63% των επιχειρηματιών «βλέπει» μειωμένη επισκεψιμότητα την φετινή σεζόν σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές. Στο ίδιο επίπεδο δηλώνει ότι είναι το 27%, ενώ μόλις 10% δηλώνει ότι παρατηρείται αύξηση.
Βαρόμετρο η τσέπη
Η οικονομική κατάσταση των επισκεπτών, δηλώνει το 41,4% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής ότι, είναι ο κύριος παράγοντας που καθορίζει την πορεία της φετινής σεζόν. Την τιμολογιακή πολιτική των επιχειρήσεων φιλοξενίας, εστίασης, διασκέδασης, υποδεικνύει το 29,3%, την πολιτική-γεωπολιτική αστάθεια το 16%.
Ψαλίδι στα έξοδα
Στο πιο αποθαρρυντικό εύρημα που οφείλει να προβληματίσει τους επαγγελματίες αναφορικά και με τις ανεξέλεγκτες πολλές φορές αυξήσεις τιμών, το 55% των ερωτηθέντων εκτιμά πως είναι μειωμένη η κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών τη φετινή χρονιά. 38% δηλώνει ότι είναι περίπου η ίδια, ενώ μόλις 7% δηλώνει ότι είναι αυξημένη.
Τον κατήφορο πήρε ο τζίρος στην καρδιά της σεζόν
Παράλληλα, μειωμένο τζίρο, στην καρδιά της σεζόν, είχε το 40% των ερωτηθέντων, το 31% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής δηλώνουν ότι ο τζίρος της επιχείρησής τους αυξήθηκε (κατά βάση όμως η αύξηση ενδέχεται να είναι πληθωριστική, δηλαδή να οφείλεται στις αυξημένες τιμές και όχι στην αυξημένη κατανάλωση) σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, 29% ανέφεραν ότι παρέμεινε ο ίδιος.
Δεν υπάρχουν… Έλληνες τουρίστες
Τέλος, με τη χώρα μας να κατατάσσεται δεύτερη από το τέλος, μετά τη Βουλγαρία, σε μονάδες αγοραστικής δύναμης (τι μπορεί δηλαδή να ξοδέψει κάποιος, με βάση το εισόδημά του) βάσει στοιχείων της Εurostat, κατά 69% μειωμένη δηλώνουν οι επιχειρηματίες της Χαλκιδικής ότι είναι η προσέλευση των Ελλήνων επισκεπτών στην περιοχή την φετινή σεζόν. Με λίγα λόγια ο « Έλληνας τουρίσας» είναι είδος προς εξαφάνιση, κάτι βέβαια που είναι μία εδραιωμένη πραγματικότητα χρόνια τώρα.