Χρηματοδότηση ΕΤΕπ: Εργαλείο για την πράσινη και βιώσιμη Θεσσαλονίκη. Γράφει ο Μιχάλης Μήττας

Η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, με την ανάληψη των καθηκόντων της, προχώρησε σε κατάρτιση ενός πολυετούς αλλά φιλόδοξου τεχνικού προγράμματος

Του Μιχάλη Μήττα

Γενικού Γραμματέα Δήμου Θεσσαλονίκης

Η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, με την ανάληψη των καθηκόντων της, προχώρησε σε κατάρτιση ενός πολυετούς αλλά φιλόδοξου τεχνικού προγράμματος. Σε αυτό περιλαμβάνονται έργα συνολικής αξίας άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ, η υλοποίηση των οποίων αναμένεται να αλλάξει την εικόνα της πόλης και την καθημερινότητα των κατοίκων, σε πρωτοφανή ιστορικά έκταση.

Η μεγαλύτερη πρόκληση σε επίπεδο σχεδιασμού του τεχνικού αυτού προγράμματος ήταν η εξεύρεση των αναγκαίων πόρων, ενώ μάλιστα ο Δήμος Θεσσαλονίκης παρελήφθη με έλλειμμα άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ. Η επιτυχημένη εξυγίανση των οικονομικών του Δήμου, σε συνδυασμό με την εξάντληση του συνόλου των διαθέσιμων πηγών χρηματοδότησης από εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα και επιχορηγήσεις και η αξιοποίηση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, με την εύρεση και ταχύτατη διαχείριση δωρεών, οδήγησαν σε εξασφάλιση χρηματοδότησης για το 70% περίπου του προγράμματος αυτού. Εδώ περιλαμβάνονται ορισμένα μεγάλα έργα που ήδη βρίσκονται σε έναρξη υλοποίησης, όπως η Πλατεία Ελευθερίας, η πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας και η αντικατάσταση τριών «τενεκεδένιων» σχολείων, που ξέμειναν από τον σεισμό του 1978, με σταθερές κατασκευές. Για το υπόλοιπο 30% αναζητήθηκε και επιτεύχθηκε η αξιοποίηση του χρηματοδοτικού εργαλείου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Η επιλογή των συγκεκριμένων λέξεων δεν είναι τυχαία. Η έγκριση χρηματοδότησης ήταν μια κοπιώδης επιτυχία της διοίκησης και των υπηρεσιακών παραγόντων του Δήμου, οι οποίοι πέτυχαν να γίνει αποδεκτή η πρότασή μας από την ΕΤΕπ στη βάση των κριτηρίων που αυτή θέτει: Τον αναπτυξιακό χαρακτήρα, το ενεργειακό και πράσινο αποτύπωμα και την προσβασιμότητα. Η σύνδεση λοιπόν της χρηματοδότησής τους με το Σύμφωνο Κλιματικής Ουδετερότητας, το Σχέδιο Διαχείρισης Αειφόρου Ενέργειας και το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, δεν αποτελεί απλώς διακήρυξη, αλλά πραγματική και ουσιαστική δέσμευση που απεικονίζεται στα ίδια τα έργα. Σε αυτά περιλαμβάνονται η αποκατάσταση του ιστορικού σχολικού κτιρίου της Ικτίνου, η κατασκευή εγκαταστάσεων φροντίδας παιδιών και κοινωνικών υπηρεσιών στις Σαράντα Εκκλησιές, η επέκταση και αναβάθμιση ποδηλατοδρόμων και λεωφορειολωρίδων, η ενεργειακή αναβάθμιση και αποκατάσταση των δημοτικών θεάτρων και των δημοτικών κτιρίων, η ανάπλαση της περιοχής του Σιδηροδρομικού Σταθμού, η αναβάθμιση του πρασίνου και η ανακατασκευή οδών και πεζοδρομίων για την ασφαλή κίνηση πεζών και οχημάτων. Το σύνολό τους, πέραν της αυτονόητης βελτίωσης στην καθημερινότητα των πολιτών, θα αλλάξει το μικροκλίμα της πόλης και παράλληλα θα εξοικονομήσει δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης, που κοστίζουν σε όλους μας.

Ο όρος «χρηματοδοτικό εργαλείο» είναι επίσης ο πλέον δόκιμος. Οι όροι χρηματοδότησης είναι ιδιαιτέρως ευνοϊκοί, αφού το επιτόκιο είναι χαμηλό (εκτιμήθηκε από τον Οργανισμό Δημοσίου Χρέους στο 3,5%, έναντι 4,2% με το οποίο δανείζεται το Ελληνικό Δημόσιο), η εκταμίευση και έναρξη τοκοφορίας θα γίνεται τμηματικά, παράλληλα με την ωρίμανση μελετών και διαγωνιστικών διαδικασιών και η αποπληρωμή θα ξεκινήσει μετά από περίοδο χάριτος έξι ετών, ήτοι με την εξόφληση προηγούμενων δανειακών μας υποχρεώσεων. Η δημοσιονομική ευταξία του Δήμου αποτελεί άλλωστε προτεραιότητα και προϋπόθεση του προγράμματος της διοίκησης. Και είναι ασφαλής. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης σήμερα έχει κόστος εξυπηρέτησης δανείων κάτω του 1%, έναντι του ανώτατου ορίου του 20%, επί των τακτικών εσόδων του. Το δε χρέος του είναι 35,57%, έναντι του ανώτατου ορίου του 60%. Η χρηματοδότηση της ΕΤΕπ δεν πρόκειται να ανατρέψει τα δεδομένα αυτά, ενώ η σταδιακή εκταμίευση θα μας επιτρέπει τον διαρκή έλεγχο της τήρησης των συγκεκριμένων ορίων.

Τα χαρακτηριστικά αυτά λοιπόν δεν καταλείπουν περιθώριο αμφιβολίας ότι αυτό που πετύχαμε είναι η χρηματοδότηση ενός προγράμματος επενδυτικού και αναπτυξιακού, που όχι μόνο θα δημιουργήσει οικονομική κίνηση κατά την υλοποίησή του, αλλά τελικά θα εξοικονομήσει στον Δήμο και συνεπακόλουθα σε όλους εμάς, πόρους. Ενός προγράμματος που, σε συνδυασμό με τον υπόλοιπο σχεδιασμό μας, του οποίου αποτελεί αναπόσπαστο μέρος, θα αποδώσει στους κατοίκους μια νέα πόλη, πράσινη, βιώσιμη, όμορφη. Με την εγγύηση της ευρύτατης αποδοχής στο Δημοτικό Συμβούλιο, τώρα πια προχωρούμε στην υλοποίηση.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 17.08.2025