- Newsroom
Πεπαλαιωμένο είναι σε πολλές περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης το δίκτυο της ΔΕΗ, ενώ απαρχαιωμένος είναι ο εξοπλισμός κεντρικών μονάδων της επιχείρησης. Την ίδια ώρα οι έλεγχοι των γραμμών και των υποσταθμών είναι ελλιπείς λόγω μειωμένου προσωπικού, ενώ για τον ίδιο λόγο απαιτούνται μέχρι και έξι μήνες για να συνδεθεί μια νέα οικοδομή με το δίκτυο.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Αν και είναι σε εξέλιξη το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του δικτύου και ένα σημαντικό τμήμα του στο κέντρο της Θεσσαλονίκης έχει αντικατασταθεί και υπογειωθεί, περιφερειακά υπάρχουν σοβαρές αδυναμίες που πρέπει να αντιμετωπιστούν.
Ένα μεγάλο μέρος των συστημάτων διανομής ηλεκτρικού ρεύματος του κεντρικού υποσταθμού της ΔΕΗ στην Αγίου Δημητρίου χρονολογείται από τη δεκαετία του ʼ70. Σύμφωνα με εργαζόμενους, ενώ παλαιότερα γίνονταν συντηρήσεις σε υποσταθμούς κάθε χρόνο, τώρα γίνονται σε κάποιους και ανά τέσσερα χρόνια. Επίσης σπάνια γίνονται αντικαταστάσεις των μονωτήρων στις γραμμές μέσης τάσης. Ακόμη και ο ΚΥΤ Ωραιοκάστρου θεωρείται πεπαλαιωμένος και είναι αναγκαία το συντομότερο η δημιουργία του ΚΥΤ Ασσήρου.
“Έχουμε πρόβλημα έλλειψης προσωπικού. Περιμένουμε ακόμη να γίνουν οι προσλήψεις από τον διαγωνισμό που έγινε πριν από τρεισήμισι χρόνια. Έρχονται συμβασιούχοι για έξι μήνες και μέχρι να μάθουν φεύγουν”, αναφέρει ο κ. Κώστας Τζιόλας, πρόεδρος των εργαζομένων στη ΔΕΗ στη Βόρεια Ελλάδα, και προσθέτει ότι “αυτό έχει σαν συνέπεια να χρειάζονται ακόμη και έξι μήνες ή και περισσότερο, για να πάρει κάποιος ρεύμα. Επίσης έχουμε εργολαβίες για τις συνδέσεις και για άλλες εργασίες, οι οποίες λήγουν, και μέχρι να γίνουν διαγωνισμοί για να συναφθούν νέες συμφωνίες μπορεί να περάσουν και δέκα μήνες”.
Ο μειωμένος αριθμός προσωπικού αποτελεί αιτία και ελλιπών ελέγχων, εργασιών συντήρησης των γραμμών και των υποσταθμών.
Όσον αφορά την κατάσταση του δικτύου, “είναι πολύ καλή στο κέντρο της πόλης, αντικαταστάθηκαν τα παλιά καλώδια, υπογειώθηκαν. Δόθηκαν τελευταία περί τα 11 εκατ. ευρώ για αυτό το σκοπό. Σε άλλες περιοχές έχουμε παλαιό δίκτυο, που κάποιες στιγμές βρίσκεται σε οριακό σημείο. Εάν συμβεί κάτι ξαφνικά, θα έχουμε προβλήματα στην ηλεκτροδότηση. Μέχρι τώρα πάντως την καλοκαιρινή περίοδο δεν είχαμε εκτεταμένες διακοπές”, λεει ο κ. Τζιόλας.
ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΑ ΦΟΡΤΙΑ
“Το δίκτυο άντεξε πέρυσι μέγιστη κατανάλωση 1.040 μεγαβάτ σε μια ημέρα. Αυτές τις ημέρες έχουμε κατανάλωση 850 με 860 μεγαβάτ. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα με το δίκτυο”, υποστηρίζει ο τεχνικός προϊστάμενος της ΔΕΗ στη Βόρεια Ελλάδα κ. Νίκος Τακόλας. Σύμφωνα με τον ίδιο, “η Θεσσαλονίκη εξυπηρετείται από τριακόσιες γραμμές. Στατιστικά δύο με τρεις γραμμές θα βγαίνουν εκτός και θα υπάρχουν μικροδιακοπές τοπικά. Είναι φυσικό αυτό να συμβαίνει χειμώνα-καλοκαίρι. Από κει και πέρα δεν παρουσιάζονται μεγάλες βλάβες”.
“Το πολεοδομικό συγκρότημα μπορεί να τροφοδοτηθεί με 1.500 μεγαβάτ, δεν έχουμε πρόβλημα εγκατεστημένης ισχύος”, αναφέρει ο διευθυντής της ΔΕΗ στην περιφέρεια Μακεδονίας-Θράκης κ. Αναστάσιος Μιζαμίδης.
“Ο χρόνος νέων συνδέσεων έχει μειωθεί σημαντικά και μειώνεται ακόμη περισσότερο, διότι κάνουμε μεγάλες επενδύσεις σε δίκτυα. Σε διάστημα του πρώτου οκταμήνου του 2008 έχουμε βελτιώσεις δικτύων σε ποσοστό 5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Έχει ολοκληρωθεί ο υποσταθμός του Παύλου Μελά, ισχύος 150 μεγαβάτ, που ηλεκτροδοτεί ένα τμήμα προς την Αγίου Δημητρίου και ένα τμήμα προς το λιμάνι. Είναι έτοιμος και θα λειτουργήσει μέχρι το τέλος του έτους ο υποσταθμός του Φοίνικα, έγιναν πολλές υπογειώσεις στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Οι προοπτικές είναι πολύ καλές για τη Θεσσαλονίκη. Φέτος έχουμε τριπλασιάσει την αντικατάσταση των παλαιών καλωδίων και μελλοντικά σχεδιάζουμε και την αναβάθμιση του υποσταθμού Αγίου Δημητρίου”, περιγράφει ο κ. Μιζαμίδης.
ΟΥΔΕΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ
Όσον αφορά τυχόν ευθύνη της ΔΕΗ για ζημιά που θα υποστεί νοικοκυριό ή επιχείρηση εξαιτίας διακοπής ρεύματος, ο κ. Μιζαμίδης υποστηρίζει ότι “με τη διακοπή του ρεύματος δεν μπορεί να πάθει ζημιά εξοπλισμός καμίας επιχείρησης. Σε κάποιες βιομηχανίες που παράγουν πλαστικά ή τσιμέντα μπορεί -εάν διακοπεί η ηλεκτροδότηση- να πήξει το πλαστικό και να πάθε ζημιά ο βιομήχανος. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να έχει το εργοστάσιο μια γεννήτρια για να μπορεί να κινήσει και να καθαρίσει τα μηχανήματα. Κάποιες στοιχειώδης λειτουργίες. Είναι λάθος η εντύπωση που επικρατεί ότι μπορεί να πάθει ζημιά είτε νοικοκυριό είτε επιχείρηση με το να διακοπεί η ηλεκτροδότηση”.
- Αναγκαίο το νέο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης. Αναγκαία είναι η δημιουργία νέου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Λαμπρίδη, καθηγητή ηλεκτρολόγο - μηχανολόγο στην πολυτεχνική σχολή του ΑΠΘ, ειδικευμένο στη μεταφορά και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας. “Υπάρχει αναγκαιότητα να γίνει νέο ΚΥΤ λόγω της παλαιότητας του ΚΥΤ Ωραιοκάστρου, το οποίο αντέχει οριακά τα φορτία της πόλης. Για αυτό άλλωστε έχουμε προβλήματα κάθε χρόνο στο ΚΥΤ. Η ΔΕΗ θέλει εδώ και πολλά χρόνια να κάνει το ΚΥΤ στην Άσσηρο, αλλά συνάντησε αντιδράσεις. Δεν έχει σημασία η χωροθέτηση, αλλά πρέπει οπωσδήποτε να γίνει νέο ΚΥΤ”, τονίζει ο κ. Λαμπρίδης. Σύμφωνα πάντως με την περιφερειακή διοίκηση της ΔΕΗ, από τον Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΣΜΗΕ) προχωρούν ταχύτατα οι ενέργειες για την κατασκευή του νέου ΚΥΤ Ασσήρου.