Fraport: Θετικές οι προοπτικές της τουριστικής σεζόν για τη Θεσσαλονίκη – Το σταυροδρόμι ευκαιριών και το στρατηγικό σχέδιο

Ο Γιώργος Βήλος, Διευθυντής Ανάπτυξης της εταιρείας (διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Μακεδονία), μιλά στο emakedonia.gr – Πώς η πόλη θα καταστεί 12μηνος προορισμός

Με τα μηνύματα να προδιαγράφουν μία δυνατή σεζόν για τον ελληνικό τουρισμό, η Θεσσαλονίκη με το αεροδρόμιο Μακεδονία  σε σταθερή αναπτυξιακή τροχιά καλείται να κερδίσει το στοίχημα της δημιουργίας μίας ισχυρής τουριστικής ταυτότητας που θα την βάλει στον χάρτη καθ´όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Ανοίγοντας την εικόνα, το ελληνικό τουριστικό προϊόν καλείται να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις της αναβάθμισης των υποδομών, της έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού και της ανάγκη υιοθέτησης ενός βιώσιμου μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης.

Ο Γιώργος Βήλος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, μιλώντας στο emakedonia.gr, «βλέπει» ευοίωνες προοπτικές για την φετινή τουριστική σεζόν, καθησυχάζει για τον αντίκτυπο των δασμών Τραμπ, σκιαγραφεί τις προκλήσεις του τουριστικού κλάδου, αναδεικνύοντας παράλληλα τα δυνατά χαρτιά και τις τρανταχτές αδυναμίες του brand «Θεσσαλονίκη».

«Koρυφαίος προορισμός η Ελλάδα»

vilos-fraport.jpg?v=0

Ποιες είναι οι προοπτικές του ελληνικού τουρισμού για την σεζόν που έρχεται; Εκτιμάτε πώς μπορεί να ξεπεράσει τα ρεκόρ του 2024 σε αφίξεις κι έσοδα;

Οι προοπτικές του ελληνικού τουρισμού για τη φετινή θερινή περίοδο διαγράφονται θετικές, με τις πρώτες ενδείξεις να επιβεβαιώνουν την ελκυστικότητα της Ελλάδας ως κορυφαίου τουριστικού προορισμού στις βασικές αγορές του εξωτερικού.

Εστιάζοντας στα 14 Περιφερειακά Αεροδρόμια που διαχειριζόμαστε, η καλοκαιρινή σεζόν εξελίσσεται με θετικό πρόσημο στους περισσότερους προορισμούς, με τις αεροπορικές εταιρίες αλλά και τις επιχειρήσεις του ευρύτερου τουριστικού κλάδου να είναι ικανοποιημένες τόσο ως προς τις κρατήσεις όσο και ως προς τα προβλεπόμενα έσοδα.

Οι προκλήσεις

Ωστόσο, παραμένουν προκλήσεις που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, όπως η αναβάθμιση των υποδομών, η έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού και η ανάγκη υιοθέτησης ενός βιώσιμου μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης.

Παράλληλα, διαχρονικά ζητούμενα αποτελούν η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και η ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, στοιχεία που θα ενισχύσουν τη μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

«Δε θα επηρεάσουν φέτος οι δασμοί, διστακτικοί σε περιόδους αναταραχών οι καταναλωτές»

Σας ανησυχεί ο αντίκτυπος των δασμών Τραμπ, εφόσον τελικά επιβληθούν, στο ελληνικό τουριστικό προϊόν;

Ο αντίκτυπος των δασμών στο ελληνικό τουριστικό προϊόν θα μπορούσε να είναι αρνητικός δεδομένου της μείωσης που μπορούν να επιφέρουν στην αγοραστική δύναμη των χωρών της ΕΕ που αποτελούν σημαντικές τροφοδότριες του ελληνικού τουρισμού όπως της Γερμανίας, Ιταλίας και της Γαλλίας.

Επίσης, η συγκεκριμένη πολιτική ενδέχεται να μειώσει την καταναλωτική δύναμη και των Αμερικανών, άρα και τη δυνατότητα τους να ταξιδεύουν στο εξωτερικό — ειδικά προς απομακρυσμένους προορισμούς διακοπών, όπως η Ευρώπη.

Γενικότερα σε περιόδους οικονομικής αστάθειας, οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις είναι πιο διστακτικοί στις δαπάνες, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών. Σε κάθε περίπτωση δεν αναμένουμε η συγκεκριμένη αναταραχή να επηρεάσει τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο.

«Σταθερή αναπτυξιακή πορεία για το Μακεδονία»

thessaloniki-airport-makedonia.jpg?v=0

Τι δείχνουν τα στοιχεία για το αεροδρόμιο Μακεδονία; Θα ξεπεράσει το 2024 σε αφίξεις;

Το αεροδρόμιο ‘’Μακεδονία’’ διατηρεί μια σταθερή αναπτυξιακή πορεία καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, καταγράφοντας του πρώτους τέσσερις μήνες του 2025 αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 8,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Πιο συγκεκριμένα, κατά το πρώτο τετράμηνο η κίνηση εσωτερικού σημείωσε αύξηση 5,9% ενώ η κίνηση εξωτερικού κατέγραψε υψηλότερες επιδόσεις, παρουσιάζοντας αύξηση 9,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Σε κάθε περίπτωση, παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία είναι θετικά στην παρούσα φάση, θα πρέπει πάντα όλοι οι φορείς τουρισμού να είμαστε σε εγρήγορση δεδομένου ότι ο ανταγωνισμός έχει οξυνθεί σημαντικά, τόσο σε σχέση με άλλους προορισμούς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

«Συνεπής και μακροπρόθεσμη τουριστική στρατηγική για να γίνει η Θεσσαλονίκη 12μηνος προορισμός»

Πώς μπορεί η Θεσσαλονίκη να εδραιωθεί σαν τουριστικός προορισμός όλο τον χρόνο; Πού υστερεί, πού πλεονεκτεί;

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει όλα τα εχέγγυα για να εδραιωθεί ως ελκυστικός μητροπολιτικός προορισμός με τουριστική δραστηριότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Η επίτευξη αυτού του στόχου προϋποθέτει την υιοθέτηση μιας συνεπούς και μακροπρόθεσμης τουριστικής στρατηγικής, η οποία θα αναδεικνύει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής, ενώ ταυτόχρονα θα αντιμετωπίζει μεθοδικά τις υφιστάμενες αδυναμίες.

Κεντρικός άξονας της στρατηγικής αυτής θα πρέπει να είναι η αξιοποίηση των μοναδικών εμπειριών που μπορεί να προσφέρει ο προορισμός και η δημιουργία εμπειριών city break που συνδυάζουν αυθεντικότητα, ποιότητα και εύκολη προσβασιμότητα.

Επίσης, ιδιαίτερη σημασία έχει η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων προκειμένου να διαμορφωθεί ένα ενιαίο αφήγημα γύρω από την ταυτότητα της Θεσσαλονίκης ως 12μηνου προορισμού. Η ύπαρξη μιας συντονισμένης επικοινωνιακής προσέγγισης είναι απαραίτητη, ώστε τα μηνύματα προς το διεθνές κοινό να είναι σαφή, συνεπή και ελκυστικά.

Δυνατά χαρτιά γαστρονομία, ζωντάνια, ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά

Μεταξύ των βασικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της Θεσσαλονίκης συγκαταλέγονται η ισχυρή ιστορική και πολιτιστική της κληρονομιά, η αναγνωρισμένη διεθνώς γαστρονομία της, ο ζωντανός αστικός χαρακτήρας, καθώς και η στρατηγική της τοποθεσία που επιτρέπει την εύκολη πρόσβαση σε εξαιρετικά σημεία ενδιαφέροντος στη Βόρεια Ελλάδα. Παράλληλα, η σύγχρονη πλέον πύλη εισόδου του Αεροδρομίου «Μακεδονία» καθώς και η σταδιακή ανάπτυξη του κλάδου της κρουαζιέρας, δημιουργούν νέες προοπτικές για την προσέλκυση διεθνών επισκεπτών.

«Ενίσχυση της τουριστικής ταυτότητας, απουσιάζει ένα καθαρό και στρατηγικό brand»

Ωστόσο, παραμένουν προκλήσεις που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν. Η ανάγκη ενίσχυσης της τουριστικής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης είναι επιτακτική, καθώς όπως επισημαίνουν διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, απουσιάζει ένα καθαρό και συνεκτικό brand της πόλης ως προορισμού τεσσάρων εποχών. Επιπλέον, απαιτείται συνεχής αναβάθμιση των υποδομών και των υπηρεσιών, ώστε η Θεσσαλονίκη να πλησιάσει τα πρότυπα των ανταγωνιστικών ευρωπαϊκών city break προορισμών.

«Κρίσιμο σταυροδρόμι ευκαιριών»

Εν κατακλείδι, πιστεύω ότι η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι ευκαιριών. Με στοχευμένες στρατηγικές κινήσεις, συνέργειες μεταξύ των φορέων και συστηματική επένδυση στην ποιότητα των υπηρεσιών και την εμπειρία του επισκέπτη, μπορεί να εξελιχθεί σε έναν σύγχρονο, ανταγωνιστικό και πολυδιάστατο τουριστικό προορισμό της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

«Κάθε χρόνο επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση των αεροδρομίων»

Ποιο είναι το επενδυτικό σας πλάνο για τα επόμενα χρόνια;

Η Fraport Greece έχει καταβάλει συνολικά περίπου μισό δισεκατομμύριο ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Επίσης, πέραν του αρχικού επενδυτικού μας προγράμματος, κάθε χρόνο επενδύουμε πάνω από EUR 50.000.000 για τη συνεχή αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό των 14 αεροδρομίων. Παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα αναβάθμισης των διαδρόμων των αεροδρομίων σύμφωνα με το πιο σύγχρονα πρότυπα του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA). Το ύψος της συγκεκριμένης επένδυσης ξεπερνάει τα EUR 140.000.000 και υλοποιείται στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

«Διπλασιάσαμε τη χωρητικότητα του Μακεδονία»

Εστιάζοντας στο διεθνές αεροδρόμιο «Μακεδονία», η επένδυση μας, το οικονομικό ύψος της οποίας ξεπέρασε τα EUR 100.000.000, είχε ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό της συνολικής χωρητικότητας του αεροδρομίου.

Ως προς τα μελλοντικά επενδυτικά πλάνα, βάσει της Σύμβασης Παραχώρησης, οποιαδήποτε επένδυση σε έργα επέκτασης των αεροδρομίων εξαρτάται από την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης και κατά πόσον αυτή επηρεάζει τη χωρητικότητα του αεροδρομικών υποδομών.

Στη Θεσσαλονίκη συγκεκριμένα, δεν τίθεται προς το παρόν ζήτημα μη επαρκούς χωρητικότητας. Ωστόσο, κάθε χρόνο όμως υλοποιείται ένα εκτεταμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της υφιστάμενης υποδομής έχοντας ως στρατηγικό στόχο τη συνεχή αναβάθμιση των υπηρεσιών και της συνολικής εμπειρίας που προσφέρουμε στους επιβάτες και επισκέπτες του αεροδρομίου.

Loader