Ηλεκτρικά πατίνια: Κατασχέσεις, πρόστιμα και υπέρογκες χρεώσεις στους παραβάτες

Αυτοδιοικητικά στελέχη μιλούν για τις εκατοντάδες παραβάσεις - O δήμαρχος Θεσσαλονίκης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο συνολικής απαγόρευσης

Σαφές προειδοποιητικό μήνυμα εκπέμπει η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης προς τις εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών αλλά και τους χρήστες Ε.Π.Η.Ο. που δεν συμμορφώνονται με το νέο κανονιστικό πλαίσιο και τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Σε αυστηρούς τόνους, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο της συνολικής απαγόρευσης κυκλοφορίας των πατινιών, σε περίπτωση που δεν τηρηθούν τα προβλεπόμενα.

Την ίδια ώρα, σε ισχύ βρίσκεται πλέον η κανονιστική διάταξη του Δήμου Θεσσαλονίκης που ρυθμίζει τη λειτουργία και τη στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών, με στόχο τον τερματισμό των φαινομένων άναρχης χρήσης τους στο κέντρο και στις γειτονιές της πόλης.

Η Δημοτική Αστυνομία απέστειλε ήδη ενημερωτικά email στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον Δήμο, καλώντας τες να καταθέσουν αιτήσεις αδειοδότησης για θέσεις στάθμευσης από τις 25 Αυγούστου έως τις 5 Σεπτεμβρίου. Συνολικά, ο Δήμος διαθέτει 800 προκαθορισμένα σημεία, όπου οι χρήστες θα μπορούν να αφήνουν τα πατίνια τους. Η «ΜτΚ» εξασφάλισε την επιστολή που έστειλε η Δημοτική Αστυνομία προς της Εταιρείες ενοικίασης Ε.Π.Η.Ο. Σύμφωνα με το έγγραφο:

«Η Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας του Δήμου Θεσσαλονίκης, καλεί όλες τις ενδιαφερόμενες εταιρείες εκμίσθωσης Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.) να καταθέσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, όπως αναφέρονται στο άρθρο 5 της κανονιστικής απόφασης κίνησης και στάθμευσης Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων, από την Δευτέρα 25/08/2025 έως και την Παρασκευή 05/09/2025».

 

Με αριθμό κυκλοφορίας τα ηλεκτρικά πατίνια;

 

Μετά τις 15 Σεπτεμβρίου, θα υπάρξει η πλήρης εφαρμογή της κανονιστικής η οποία, μεταξύ άλλων, προβλέπει την επιβολή αυστηρών προστίμων, αλλά και την κατάσχεση των πατινιών που θα εγκαταλείπονται εκτός των προβλεπόμενων θέσεων. Η νέα διάταξη περιορίζει τον στόλο των ηλεκτρικών πατινιών σε 800, από τα σχεδόν 3.000 που λειτουργούν σήμερα, μοιρασμένα ισομερώς στις τέσσερις εταιρείες. Μάλιστα, για να ελεγχθεί ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν, δεν αποκλείεται μέσα στο επόμενο διάστημα να ζητηθεί η έκδοση αριθμού κυκλοφορίας με την τοποθέτηση πινακίδας σε κάθε ηλεκτρικό παίνι.

Κάθε εταιρεία θα έχει στη διάθεσή της 200 θέσεις στάθμευσης για τις οποίες θα καλείται να καταβάλλει ετήσιο τέλος για κάθε όχημα. Οι εταιρείες θα κληθούν, μεταξύ άλλων, να μεριμνήσουν για τη διαγράμμιση των θέσεων στάθμευσης που τους έχουν παραχωρηθεί.

Παράλληλα, μέσω της εφαρμογής θα ενεργοποιηθεί μηχανισμός επιπλέον χρέωσης στους χρήστες που δεν θα σταθμεύουν στις επιτρεπόμενες θέσεις, προκειμένου να συνετιστούν και να τηρούν τους κανόνες. Η συγκεκριμένη ρύθμιση είχε συζητηθεί σε πρόσφατη συνάντηση του Δήμου με τους εκπροσώπους των εταιρειών, οι οποίοι, σύμφωνα με πληροφορίες, συμφώνησαν στην εφαρμογή της.

Προ των πυλών οι κατασχέσεις πατινιών

 Αν κάποιος χρήστης εγκαταλείψει το ηλεκτρικό όχημα εκτός του προκαθορισμένου χώρου, τότε η επιχείρηση υποχρεούται να το περισυλλέξει και να το απομακρύνει εντός μίας ώρας. Σε περίπτωση που δεν εφαρμοστεί ο συγκεκριμένος κανονισμός, θα ακολουθεί κατάσχεση του οχήματος από τα συνεργεία του Δήμου, καθώς και επιβολή προστίμου.

«Είναι απολύτως αυτονόητο ότι βήμα-βήμα θα πρέπει να υπάρξει μία αλλαγή στην κυκλοφοριακή συμπεριφορά των χρηστών αυτού του μέσου», ανέφερε από το βήμα του δημοτικού συμβουλίου, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης.

Ο ίδιος επισήμανε ότι εκτός από την ψήφιση της συγκεκριμένης κανονιστικής, η δημοτική Αρχή είναι διατεθειμένη να εποπτεύει και να επιβάλλει τα μέτρα που προβλέπονται στο νέο κανονιστικό πλαίσιο.

«Ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι ο μοναδικός Δήμος στη χώρα που έχει αναπτύξει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τη λειτουργίας της μικροκινητικότητας αναφορικά με τα πατίνια. Μετά την ψήφιση της κανονιστικής για την αντιμετώπιση της μικροκινητικότητας, η οποία τείνει να βοηθάει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, έχει καταντήσει μάστιγα για την πόλη, ιδιαίτερα για την επικινδυνότητα όχι μόνο των πεζών αλλά και των εποχούμενων», επισήμανε ο δήμαρχος.

Κραυγή αγωνίας για την αύξηση των ατυχημάτων

 Καθημερινό φαινόμενο έχουν καταστεί πλέον οι παραβάσεις από δεκάδες χρήστες ηλεκτρικών πατινιών που επιδίδονται σε κόντρες, κινούνται ανάποδα σε μονόδρομους και παραλείπουν να κάνουν χρήση προστατευτικού κράνους. Δεν είναι λίγες και οι περιπτώσεις με τρία ή ακόμα και τέσσερα άτομα να «κρέμονται» από ένα ηλεκτρικό πατίνι, κάνοντας απότομους ελιγμούς και φρεναρίσματα στη μέση του δρόμου.

Πριν από λίγες ημέρες, ένα πατίνι που διέσχιζε την Κ. Καραμανλή συγκρούστηκε με ένα δίκυκλο με αποτέλεσμα δύο άτομα να τραυματιστούν και να μεταφερθούν στο νοσοκομείο.  

«Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρούμε μία αύξηση στον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται χρήστες ΕΠ.Η.Ο.», επισημαίνει, μιλώντας στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Κώστας Τσιαπακίδης.

Σύμφωνα με τον ίδιο κάποιοι δεν «βάζουν μυαλό» και παρά την εφαρμογή της κανονιστικής, κινούνται ανεξέλεγκτα σε όλο το οδικό δίκτυο.

 

Ανεξέλεγκτη κυκλοφορία στην παραλιακή

 

Η κατάργηση του ποδηλατοδρόμου και η μεταφορά του από το οδόστρωμα της Λεωφόρου Νίκης στο πλακόστρωτο της παλιάς παραλίας, έχει δυσκολέψει αρκετά τη ζωή των ντόπιων και επισκεπτών που περιορίζονται σε μικρότερο τμήμα του πεζοδρομίου. Όταν η κίνηση αυξάνεται, τα πατίνια καταλαμβάνουν και τη λωρίδα των πεζών με τον κίνδυνο ατυχήματος να ελλοχεύει. Μέχρι στιγμής δεν προκρίνεται η απαγόρευση της διέλευσης Ε.ΠΗ.Ο. στο συγκεκριμένο σημείο, ωστόσο, οριστική λύση στο πρόβλημα αναμένεται να δώσει η κατασκευή του ξύλινου ντεκ που θα επεκτείνει το παραλιακό μέτωπο.

Με νέο έγγραφο προς τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη μίσθωση ηλεκτρικών πατινιών, η Δημοτική Αστυνομία καλεί τους επιχειρηματίες του κλάδου να προειδοποιούν τους χρήστες ότι η κυκλοφορία των Ε.Π.Η.Ο. στο παραλιακό μέτωπο, επιτρέπεται μόνο εντός του ποδηλατόδρομου και όχι σε όλο το μήκος του πεζόδρομου.

«Από τις 13 Σεπτεμβρίου αρχίζει η εφαρμογή και του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, γεγονός που σημαίνει ότι οι παραβάτες θα βρίσκονται πλέον αντιμέτωποι με αυστηρότερα πρόστιμα», τονίζει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.

Με στόχο να καλλιεργήσει την κουλτούρα της σωστής οδηγικής συμπεριφοράς αλλά και της ορθής χρήσης ηλεκτρικών πατινιών, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα προχωρήσει στη διενέργεια μαθημάτων κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που απευθύνεται σε μαθητές δημοτικού οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τον Κ.ΟΚ. αλλά και τους κανόνες χρήσης των πατινιών. Η συγκεκριμένη δράση θα ξεκινήσει από τη νέα σχολική χρονιά και θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με τις εταιρείες ενοικίασης Ε.Π.Η.Ο.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 31.08.2025

Loader