Μετρό Θεσσαλονίκης: Δραστικά μέτρα για τους τζαμπατζήδες - Τι αποφασίστηκε στη χθεσινή σύσκεψη

Tο μέγεθος της εισιτηριοδιαφυγής εκτιμάται γύρω στο 15% κατά μέσο όρο

Δραστικά μέτρα για τον περιορισμό του αριθμού των επιβατών οι οποίοι χρησιμοποιούν το μετρό, χωρίς όμως να πληρώνουν εισιτήριο, φαίνεται πως αποφασίστηκαν στη χθεσινή κλειστή σύσκεψη η οποία έγινε στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας.

 Όπως σας ενημέρωσε σχετικά χθες το emakedonia.gr σε αυτήν συμμετείχαν ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Στέλιος Σακαρέτσιος, στελέχη της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., του ΟΣΕΘ, της ΑΚΤΟΡ κ.ά. Αντικείμενο της σύσκεψης ήταν οι πρωτοβουλίες που πρέπει να αναληφθούν προκειμένου να μειωθεί η εισιτηριοδιαφυγή η οποία εκτιμάται ότι μπορεί να υπερβεί το ενάμιση εκατομμύριο ευρώ κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του μετρό.

Παρότι η συζήτηση διήρκησε αρκετά, δηλώσεις δεν έγιναν, ούτε εκδόθηκε κάποια ανακοίνωση. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν λίαν προσεχώς από τον κ. Κυρανάκη καθώς κάποια από τα μέτρα απαιτούν συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομικών. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το μεγαλύτερο μέρος της συζήτησης επικεντρώθηκε στη λεγόμενη διαλειτουργικότητα μεταξύ των δύο διαφορετικών αυτόματων συστημάτων συλλογής κομίστρου σε μετρό και λεωφορεία. Κατά τη συζήτηση διαπιστώθηκε για άλλη μια φορά ότι αυτό δεν είναι εύκολο καθώς θα πρέπει κατ' αρχάς να συμφωνήσουν οι δύο εταιρείες που σχεδίασαν αυτά τα συστήματα (Conduent, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και στη συνέχεια βεβαίως, να υπάρξει αντικατάσταση του σχετικού εξοπλισμού (ακυρωτικά μηχανήματα) σε ένα από τα δύο μέσα μεταφοράς.

Σύμφωνα με πληροφορίες, με βάση τα έως τώρα στοιχεία της επιβατικής κίνησης τα οποία έχει συλλέξει η εταιρεία ΤΗΕΜΑ η οποία έχει αναλάβει τη λειτουργία του μετρό, το μέγεθος της εισιτηριοδιαφυγής εκτιμάται γύρω στο 15% κατά μέσο όρο. Στις δε μικρότερες ηλικίες, έως 30 ετών, το ποσοστό αυτό ανέρχεται ως και στο 40% παρότι σε αυτό το ηλικιακό εύρος περιλαμβάνονται χιλιάδες φοιτητές για τους οποίους η μετακίνηση κοστίζει μόλις 0,30 ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα η ΤΗΕΜΑ εκτιμά ότι κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του το μετρό θα έχει απώλεια εσόδων από τη μη καταβολή κομίστρου τα οποία ίσως υπερβούν το ενάμιση εκατομμύριο ευρώ.

Για μία διαδρομή

Ως πρώτο μέτρο για την αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής αποφασίστηκε να καταργηθεί, και όχι να μειωθεί η χρονική περίοδος ισχύος του εισιτηρίου, μετά την ακύρωσή του, η οποία σήμερα είναι στα εβδομήντα λεπτά.

Αυτό πρακτικά θα γίνει θεσπίζοντας ότι το κάθε εισιτήριο θα έχει ισχύ μόνον όσο θα διαρκεί η συγκεκριμένη διαδρομή κατά την οποία ακυρώθηκε.

Έτσι, το εισιτήριο αυτό δεν θα μπορεί να το χρησιμοποιήσει ο ίδιος, ή άλλος επιβάτης, προς την αντίθετη κατεύθυνση δίχως να χρειαστεί νέα ακύρωση.

Αύξηση τιμής

Στο δεύτερο μέτρο στο οποίο φαίνεται πως θα προχωρήσει άμεσα το υπουργείο είναι να αυξήσει την τιμή του εισιτηρίου του μετρό κατά την πρώτη ακύρωση. Για παράδειγμα, εάν ένας επιβάτης ξεκινήσει από τη Νέα Ελβετία (ή οποιονδήποτε άλλον σταθμό) για να ταξιδέψει προς μία κατεύθυνση η πρώτη ακύρωση του εισιτηρίου θα χρεώνεται περισσότερο από 0,60 ευρώ που ισχύει σήμερα (ίσως πάει στα 0,80). Κατά την επιστροφή, όμως, η χρέωση θα παραμείνει στα 0,60 ευρώ. Έτσι, ο επιβάτης θα έχει κίνητρο να κρατήσει το αρχικό εισιτήριο, αντί να το αφήνει στις κυλιόμενες σκάλες των σταθμών για να το χρησιμοποιήσει κάποιος άλλος, όπως συμβαίνει σήμερα σε αρκετές περιπτώσεις.

Το μέτρο αυτό, εφόσον τελικά υιοθετηθεί, θα χρειαστεί να γίνει συνεννόηση και με το υπουργείο Οικονομικών γιατί θα πρέπει να εκδοθεί Κοινή Υπουργική Απόφαση καθώς θα πρόκειται για αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αλλαγή αυτή θα ισχύσει πιθανότατα μόνο στο μετρό και όχι στα αστικά λεωφορεία. 

Loader