Τριάντα κεράκια σβήνει η σερραϊκή βιομηχανία (διαθέτει ιδιόκτητες εγκαταστάσεις και στη Θεσσαλονίκη) κατασκευής ανελκυστήρων Metron, τρέχοντας επενδύσεις 8 εκατ. ευρώ με την εξωστρέφεια (εξάγει σε 50 χώρες και στις 5 ηπείρους) στον πυρήνα του DNA της εταιρείας (από την οποία η Alumil αποχώρησε το 2019 μετά από 18 χρόνια, πουλώντας τις μετοχές της).
Το ορόσημο των 30 εκατ. του 2028
Mε τον «πυρήνα» της παραγωγής στις Σέρρες, η εταιρεία με τις νέες επενδύσεις ενισχύει το οικονομικό της αποτύπωμα, ενδυναμώνει την καθετοποίησή της (αναλαμβάνει η ίδια περισσότερα βήματα της παραγωγής), βάζει σταδιακά την τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινότητά της, στοχεύοντας να τζιράρει 30 εκατ. ευρώ ως το 2028, σηματοδοτώντας μία νέα περίοδο ευημερίας.
Αναφορικά με τα οικονομικά μεγέθη, το 2024 ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 21,7 εκατ. ευρώ με περιθώριο EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) 10% και περιθώριο καθαρής κερδοφορίας 8%. Σημειώνεται ότι το 2023 ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 24 εκατ. ευρώ με περιθώριο EBITDA 16%.
Στην ελληνική αγορά η εταιρεία πενταπλασίασε τις πωλήσεις την τελευταία δεκαετία (από το 2015) ενώ στο εξωτερικό «έγραψε» τζίρο +50%. Για το 2025, στόχος είναι ο τζίρος να αγγίξει τα 25 εκατ. ευρώ και το περιθώριο EBITDA το 12% (3 εκατ. ευρώ).
Η Metron (που δεν πουλά ασανσέρ σε εργολάβους αλλά σε εγκαταστάτες ενώ δεν αναλαμβάνει τη συντήρηση) κατασκευάζει ανελκυστήρες, τόσο μηχανικούς όσο και υδραυλικούς, καθώς και θαλάμους και θύρες ανελκυστήρων, μεταλλικά φρεάτια και άλλα εξαρτήματα ανελκυστήρων.
Επιπλέον, κατασκευάζει κυλιόμενες σκάλες και ειδικεύεται σε ανελκυστήρες για διάφορους τύπους κτιρίων, όπως ξενοδοχεία, κατοικίες, εμπορικά και δημόσια κτίρια, βιομηχανικά κτίρια.
Επέκταση εγκαταστάσεων, ρομποτοποίηση, ΑΙ, φωτοβολταϊκά

Η εταιρεία επικεντρώνεται στην υλοποίηση ενός επενδυτικού πλάνου, ύψους 8 εκατ. ευρώ(έως το 2028) το οποίο χρηματοδοτήθηκε από ίδια κεφάλαια, τραπεζικό δανεισμό και αξιοποίηση αναπτυξιακών προγραμμάτων, και αφορά στην επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, από τα 15.000 τ.μ. που είναι σήμερα σε 18.000 τ.μ., στην απόκτηση νέου μηχανολογικού εξοπλισμού, σε κτήρια logistics, ρομποτικά συστήματα, στην αλλαγή ERP συστήματος (νέο σύστημα λογισμικού) και στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στη στέγη (υπάρχει άδεια για παραγωγή ενέργειας ισχύος 200 KW) η οποία ωστόσο λόγω γραφειοκρατίας και «φρακαρισμένου» ηλεκτρικού δικτύου αργεί.
Τζίρος από πολλές κατευθύνσεις: Κεντρική, Βόρεια Ευρώπη, Ελλάδα, Μέση Ανατολή
Οι αγορές του Κόλπου συνεισφέρουν σήμερα το 15% του τζίρου (από 30% πριν τους πολέμους) της εταιρείας, η ελληνική αγορά το 35% (τρέχει με 30% ανάπτυξη ο τζίρος), 25% η Κεντρική Ευρώπη (δυνατή αγορά η Πολωνία), 15% η Βόρεια Ευρώπη και 10% κατανέμεται σε διάσπαρτες αγορές.
Το 65% του τζίρου της εταιρείας προέρχεται από εξαγωγές, με την αγορά στην Ελλάδα να αναπτύσσεται ραγδαία λόγω της μεγάλης κατασκευαστικής δραστηριότητας, αν και υπάρχουν αστερίσκοι για την «αντίδραση» της αγοράς μετά το 2026 που «τελειώνει» το Ταμείο Ανάκαμψης.

«Ανθεκτική» στην αβεβαιότητα
Η Metron εξασφαλίζει διάχυση κινδύνων και διασπορά ρίσκου με την , αντισταθμίζοντας ενδεχόμενες απώλειες από μία αγορά, διασφαλίζοντας ανθεκτικότητα στις οικονομικές της επιδόσεις
Πλώρη για ΗΠΑ, εδραιώνει παρουσία στη Βρετανία
Την ίδια ώρα, στις προτεραιότητες της εταιρείας περιλαμβάνεται η περαιτέρω ενίσχυση της θέσης της στις διεθνείς αγορές με κρίσιμα στοιχήματα την επιτυχή είσοδο σε Βόρεια Αμερική, Καναδά, Σκανδιναβία και την ισχυροποίηση της παρουσίας της στη Βρετανία.
Η Metron σήμερα μπορεί να παράγει 1.500 ολοκληρωμένα συστήματα ανελκυστήρων, μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης θα μπορεί να παράγει 4.000 projects ανελκυστήρων (δεν είναι όλα ολοκληρωμένα συστήματα).
Από ένα ασανσέρ, το 20% των εξαρτημάτων εισάγεται από το εξωτερικό και το 80% παράγεται ή μεταποιείται (αφού έρθει από το εξωτερικό) στο εργοστάσιο της Metron.
«Αύξηση παραγωγικότητας 30%»

«Στους ανθρώπους, την εντιμότητα και τη δημιουργικότητα βασίστηκε η Metron. Τρέχουμε ένα επενδυτικό πρόγραμμα 8 εκατ. ευρώ έως το 2028. Ευελπιστούμε σε αύξηση παραγωγικότητας 30%», ανέφερε η συνδιευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας, Άννα Σάνδρου.
«Το ασανσέρ παρέχει ίση πρόσβαση στους ανθρώπους, αλλάζει και διευκολύνει την καθημερινόητά μας. Τα τελευταία χρόνια επιταχύνονται οι αλλαγές, είναι πολύ σημαντική η ικανότητά μας να επαναπροσδιοριζόμαστε», πρόσθεσε.
«Νέα γραφεία στην Αθήνα, επέκταση στη Θεσσαλονίκη»
«Επόμενα βήματα είναι να ανοίξουμε γραφεία στην Αθήνα και να επεκτείνουμε τα υπάρχοντα γραφεία 600 τ.μ. στη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, τρέχουμε και την επένδυση στα φωτοβολταϊκά η οποία δεν είναι ακόμα ώριμη λόγω καθυστερήσεων από την πλευρά του ΔΕΔΔΗΕ», επεσήμανε.
Νέες παραγωγικές εγκαταστάσεις μετά το 2030
«Στόχος είναι να πετύχουμε τζίρο 30 εκατ. ευρώ έως το 2028 για να επιτευχθεί και απόσβεση της επένδυσης που κάνουμε τώρα. Έως το 2030 πρέπει να έχουμε αποφασίσει που θα κάνουμε τις νέες μας παραγωγικές μας εγκαταστάσεις, ενδεχομένως και εκτός ΒΙΠΕ Σερρών εφόσον δεν υπάρχουν χώροι», σημείωσε.
«Αντικειμενικά η διαδοχή σε μία επιχείρηση δεν είναι εύκολη, βασιζόμαστε στην ειλικρίνεια και την εμπιστοσύνη», σημείωσε ο συνδιευθύνων σύμβουλος, Βασίλης Σάνδρου.
Γκάζι με +25% στον τζίρο
«Είμαστε πάνω 25% σε ανάπτυξη (τζίρος) σε σχέση με το 2024 στο πρώτο εξάμηνο, ισχυροποιούμαστε στην ελληνική αγορά και τις αγορές της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης. Στην αγορά της Αγγλίας εμβαθύνουμε. Θυγατρικές έχουμε σε Στουτγκάρδη (έχουμε παρουσία και στο Ντίσελντορφ) και Πολωνία. Η επόμενη πρόκληση αφορά την αγορά της Σκανδιναβίας και της Βόρειας Αμερικής, στη Βόρεια Αμερική και τον Καναδά πάμε να επεκταθούμε δυναμικά (θα έχουμε συνεργάτη με τον οποίο θα συγκροτήσουμε νέα εταιρεία εντός του έτους όπου θα έχουμε μειοψηφική συμμετοχή)», πρόσθεσε.
«Δεν εξετάζουμε είσοδο στο Χρηματιστήριο, δεν κάνουμε εξαγορές, μας χτύπησαν τις πόρτες για εξαγορά»
«Έχουμε μεγάλη πιστωτική γραμμή από τις τράπεζες που μας καλύπτει για τις επενδύσεις οπότε δεν χρειαζόμαστε κεφάλαια, οπότε δεν εξετάζουμε εισαγωγή στο Χρηματιστήριο, πολλοί μας έχουν χτυπήσει την πόρτα για εξαγορά. Εμείς δεν έχουμε προχωρήσει σε στρατηγικές εξαγορές», ανέφερε.
«Συνεργασίες σε προϊοντικό επίπεδο»
«Επιδιώκουμε συνεργασίες (σε επίπεδο προϊοντικό όπως οι προσόψεις, συστήματα άμυνας) με εταιρείες εντός κι εκτός κλάδου ανελκυστήρων τα επόμενα χρόνια, έχουμε διασπορά των δραστηριοτήτων της εταιρείας που μας επιτρέπει τη διάχυση του κινδύνου», τόνισε.
Μη μισθολογικό κόστος, υποδομές, τα αγκάθια
Ποιες οι μεγαλύτερες προκλήσεις για το επιχειρείν;
«Πρέπει να τολμήσουμε μεγαλύτερες μειώσεις στο μη μισθολογικό κόστος (εισφορές εργοδοτών, εργαζομένων) και να βελτιώσουμε τις υποδομές (ειδικά στα ηλεκτρικά δίκτυα και τις αιτήσεις αδειών που καθυστερούν για ΑΠΕ οι οποίες γίνονται αντικείμενο εμπορίας), πετάμε φθηνή ενέργεια καθώς δεν μπορούμε να την απορροφήσουμε», τόνισαν αμφότεροι οι συνδιευθύνοντες σύμβουλοι.
Για τη βελτίωση της παραγωγικότητας της εταιρείας έδωσαν έμφαση στις επενδύσεις που υλοποιούνται, στη συνεχή μετεκπαίδευση και κατάρτιση των εργαζομένων πάνω στις νέες τεχνολογίες και στη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στα συστήματα της εταιρείας που διευκολύνουν να διεκπεραιώνονται ταχύτερα πολλές χρονοβόρες διαδικασίες.

Ξεκινώντας από ένα μικρό μηχανουργείο στη Νιγρίτα Σερρών το 1995, σήμερα στη Metron απασχολούνται 266 εργαζόμενοι (από τους οποίους οι 190 προέρχονται από τις Σέρρες) και οι υπόλοιποι στα γραφεία που διαθέτει η εταιρεία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πολωνία και Γερμανία.
Όταν η ΑΙ παίρνει το ασανσέρ…
Την ίδια στιγμή, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπαίνει στα ασανσέρ με ειδικά συστήματα αυτοδιάγνωσης για βλάβες στον ανελκυστήρα που μπορούν να ειδοποιούν τον χρήστη με μήνυμα στο κινητό.
Η Metron διαθέτει το μεγαλύτερο ιδιόκτητο βαφείο (μπορεί να αλλάζει χρώμα ανά 10 λεπτά) ανελκυστήρων στην Ευρώπη.
«Μέχρι το 2009 πηγαίναμε τρένο, το 2012 ήμασταν οριακά, φως στο τούνελ είδαμε τότε από Ρώσους επενδυτές οι οποίοι ήθελαν να κερδίσουν τα πάντα. Πρέπει να καταλάβεις πως κι εσύ και η πατρίδα σου είσαι στα γόνατα, μου είπαν. Η πατρίδα μου έχει 4.000 χρόνια ιστορία, πέρασε δύσκολα και πάντα μπορούσε να τα βγάλει πέρα, απάντησα μαζί με κάποια γαλλικά. Τελικά συνεχίσαμε και τα βγάλαμε πέρα μόνοι μας», σημείωσε ο ιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας, Ιωάννης Σάνδρος.