Νίκος Καβουκίδης: Ο θρυλικός διευθυντής φωτογραφίας της Φίνος Φιλμ στο 4ο Evia Film Project
Μαζί με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Ορέστη Ανδρεαδάκη προλόγισαν την ταινία Τζένη Τζένη
Το φεστιβάλ «Music Diaries» πραγματοποιείται στην πόλη αλλά και στην Πιστόια της Ιταλίας
Καμία διοργάνωση δεν ωριμάζει χωρίς κόπο, αμφιβολίες και ξενύχτια. Το ίδιο και το καθιερωμένο πλέον «Music Diaries» International Workshop Festival που πραγματοποιούνται φέτος για 8η χρονιά. «Χρειάστηκε να παλέψουμε πολλές φορές με την αβεβαιότητα, να κρατηθούμε από το όραμα όταν όλα έμοιαζαν αβέβαια, να λειτουργούμε σε τεντωμένο σχοινί ανάμεσα στη δημιουργικότητα και στην αγωνία για το ‘αν θα τα καταφέρουμε’. Όμως το φεστιβάλ είχε από την αρχή κάτι που δεν αγοράζεται: μία εσωτερική ανάγκη να φτιάξουμε έναν χώρο ανοιχτής και ελεύθερης καλλιτεχνικής έκφρασης -ένα ζωντανό εργαστήριο που θα ενώνει τη μουσική με την έρευνα, την καινοτομία, τη συνεργασία, την ανθρώπινη επαφή», παραδέχεται η καλλιτεχνική διευθύντρια και γνωστή πιανίστα Ερατώ Αλακιοζίδου.
Ούτε και η ίδια ήταν σίγουρη ότι θα έφταναν όλα ως εδώ. «Δεν το ήξερα, είχα όμως βαθιά πίστη στο νόημα αυτού που ξεκινήσαμε. Και κάθε χρονιά που περνούσε, κάθε συμμετοχή, κάθε χαμόγελο, κάθε κουρασμένο αλλά γεμάτο βλέμμα μετά από μια συναυλία, ήταν και ένα βήμα παραπέρα», επισημαίνει.
Οκτώ χρόνια μετά, το φεστιβάλ έχει γίνει μία κοινότητα, ένα καταφύγιο δημιουργίας, ένα πεδίο εμπειριών που εξελίσσεται μαζί με τους ανθρώπους του. «Αυτό που μας κράτησε ήταν η αγάπη για τη μουσική, για τη διαδικασία, για τις ιδέες, για τους ανθρώπους που πιστεύουν ακόμη ότι η τέχνη μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που υπάρχουμε στον κόσμο», υπογραμμίζει η κ. Αλακιοζίδου.
Θεσσαλονίκη
Τα «Μουσικά Ημερολόγια» θα πραγματοποιηθούν στη Θεσσαλονίκη από 27 έως 29 Ιουνίου στις εγκαταστάσεις του Δημοτικού Ωδείου Πυλαίας-Χορτιάτη. Φέτος, η διοργάνωση στην πόλη έχει αποκτήσει βάθος, εύρος και έναν αέρα εξωστρέφειας που την καθιστά ιδιαίτερα ξεχωριστή. Ζητάμε από την επικεφαλής της να επιλέξει τα πιο δυνατά της σημεία και ξεχωρίζει δύο.
Πρώτον, τη νέα ενότητα Circle New Talents -μία σειρά συναυλιών αφιερωμένη στην ανάδειξη ανερχόμενων σολίστ από τη Ρουμανία. «Πρόκειται για νέους μουσικούς με ιδιαίτερη φλόγα και προσωπικότητα, που έρχονται να συναντήσουν το κοινό της Θεσσαλονίκης και να δώσουν το στίγμα της επόμενης γενιάς. Είναι μία από τις πιο ουσιαστικές εκφάνσεις του οράματός μας: να δημιουργούμε χώρους για φρέσκες φωνές, για καλλιτεχνική συνάντηση και αμοιβαία έμπνευση. Η νέα γενιά δεν είναι μόνο το μέλλον, είναι και το παρόν -και οφείλουμε να της δώσουμε χώρο».
Δεύτερον, η φιλοξενία του διεθνούς workshop της AEC (European Association of Conservatoires) με θέμα την ισότητα, τη διαφορετικότητα και την ένταξη στην ανώτατη μουσική εκπαίδευση. «Είναι μεγάλη τιμή -αλλά και ευθύνη- να διοργανώνουμε στο πλαίσιο του φεστιβάλ μία τέτοια δράση, η οποία αγγίζει βαθιά και επίκαιρα ζητήματα που αφορούν τόσο την τέχνη όσο και την κοινωνία. Η ανταλλαγή απόψεων με συμμετέχοντες από όλη την Ευρώπη, η παρουσία διεθνών ειδικών και η ενσωμάτωσή της στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα του φεστιβάλ δημιουργούν ένα πλαίσιο που ενώνει τη μουσική με τον ουσιαστικό προβληματισμό για το μέλλον της εκπαίδευσης και της κοινότητας».
Όλα αυτά πλαισιώνονται από μία σειρά ανοιχτών συναυλιών, διεθνών συνεργασιών, εργαστηρίων και δράσεων που φέρνουν κοντά ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα -και ένα κοινό που κάθε χρόνο μας αγκαλιάζει το φεστιβάλ όλο περισσότερο.
Πιστόια
Αμέσως μετά, από τις 30 Ιουνίου έως τις 10 Ιουλίου τα «Music Diaries» «μεταφέρεται» στην Πιστόια της Ιταλίας σε συνεργασία με τον Δήμο της πόλης. «Η παρουσία του φεστιβάλ εκεί είναι ένα μεγάλο βήμα και μία φυσική εξέλιξη της διεθνούς του ταυτότητας. Όλα ξεκίνησαν πριν από τρία χρόνια στη Ματέρα, όπου φιλοξενήθηκε για δύο συνεχόμενες χρονιές. Πέρσι, η πρώτη ‘δοκιμαστική’ μεταφορά στην Πιστόια διήρκεσε πέντε ημέρες και άνοιξε τον δρόμο για κάτι ακόμα μεγαλύτερο», αναφέρει η Ερατώ Αλακιοζίδου.
Φέτος, η έκδοση του φεστιβάλ στην Ιταλία είναι η πιο φιλόδοξη και εκτεταμένη έως τώρα: δέκα γεμάτες ημέρες με συναυλίες, πολιτιστικές δράσεις, διαπολιτισμικές ανταλλαγές και εμπειρίες πολιτιστικού τουρισμού. «Η συνεργασία με την πόλη της Πιστόιας μάς δίνει τη δυνατότητα να επεκτείνουμε το κοινό μας, να δημιουργήσουμε νέες καλλιτεχνικές συναντήσεις και να ενισχύσουμε την ευρωπαϊκή διάσταση του φεστιβάλ.
Μεταξύ άλλων, φέτος συμμετέχουν και δέκα Έλληνες σπουδαστές πιάνου, οι οποίοι ταξιδεύουν στην Ιταλία χάρη στην υποτροφία ‘Γιώργος Μαυρομουστάκης’. Η υποτροφία αυτή τους προσφέρει τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν μαθήματα με σημαντικούς καθηγητές, να συμμετέχουν σε εργαστήρια και συναυλίες, και να ζήσουν μια πολύτιμη εκπαιδευτική και καλλιτεχνική εμπειρία σε διεθνές περιβάλλον. Για εμάς, αυτή η εξέλιξη είναι κάτι παραπάνω από μια απλή ‘μεταφορά’: είναι η απόδειξη ότι το φεστιβάλ έχει ρίζες, αλλά και φτερά», τονίζει η καλλιτεχνική διευθύντρια.
Ωστόσο, χωρίς αμφιβολία, ο θεσμός αντιμετωπίζει ένα βασικό πρόβλημα: το οικονομικό. «Η διοργάνωση ενός φεστιβάλ με τόσο πλούσιο και διεθνές πρόγραμμα, που προσφέρει δωρεάν συναυλίες, εκπαιδευτικές ευκαιρίες, φιλοξενία και δημιουργικές πλατφόρμες για καλλιτέχνες και σπουδαστές από διάφορες χώρες, είναι ένα σύνθετο και απαιτητικό εγχείρημα -και δεν θα ήταν εφικτό χωρίς τη σταθερή στήριξη του υπουργείου Πολιτισμού. Η συμβολή του ΥΠΠΟ είναι ουσιαστική, τόσο ως ένδειξη εμπιστοσύνης, όσο και ως καταλυτικός παράγοντας για την πραγματοποίηση των δράσεων. Ωστόσο, παρά την πολύτιμη αυτή υποστήριξη, το διαχειριστικό πλαίσιο εξακολουθεί να παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα. Η διαδικασία των επιχορηγήσεων είναι ιδιαίτερα γραφειοκρατική και συχνά εξαιρετικά χρονοβόρα, με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε συχνά στο στάδιο της υλοποίησης χωρίς να γνωρίζουμε με βεβαιότητα αν και πότε θα εκταμιευθούν οι εγκριθείσες ενισχύσεις. Αυτή η κατάσταση δημιουργεί αβεβαιότητα και πίεση, δυσχεραίνοντας τον μακροπρόθεσμο προγραμματισμό και την ασφάλεια των συνεργατών μας».
Τα οικονομικά
Παράλληλα, αναζητείται διαρκώς ιδιωτική στήριξη, όμως οι περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις και τράπεζες επιλέγουν να ενισχύουν αποκλειστικά εδραιωμένους, μεγάλους οργανισμούς. Αυτό συχνά αφήνει εκτός κάδρου μικρότερες, ανεξάρτητες αλλά δυναμικές πρωτοβουλίες όπως το συγκεκριμένο φεστιβάλ. «Και όμως, η εμπειρία μάς έχει δείξει πως η συλλογική δύναμη των μικρών υποστηρικτών μπορεί να κάνει θαύματα. Πολλοί μικροί χορηγοί με πραγματικό ενδιαφέρον για τον πολιτισμό μπορούν να λειτουργήσουν ως πυλώνες βιωσιμότητας, να στηρίξουν στοχευμένες δράσεις και να δώσουν ώθηση εκεί όπου δεν φτάνουν οι μεγάλοι μηχανισμοί», επισημαίνει η κ. Αλακιοζίδου.
Είναι λοιπόν η στιγμή να ενισχυθεί ένας νέος τρόπος σκέψης: πιο συμμετοχικός, πιο δίκαιος, πιο ανοιχτός στη διαφορετικότητα της πολιτιστικής έκφρασης. «Γι’ αυτό και θεωρώ σημαντικό να ανοίξει ο διάλογος γύρω από ένα πιο ευέλικτο, ουσιαστικό και συμμετοχικό μοντέλο χρηματοδότησης, που να ενισχύει έμπρακτα τη βιωσιμότητα της σύγχρονης πολιτιστικής παραγωγής. Είμαστε πάντα ανοιχτοί σε νέες συνέργειες με θεσμούς, επιχειρήσεις και ανθρώπους που πιστεύουν ότι ο πολιτισμός είναι επένδυση ζωής -και όχι πολυτέλεια», καταλήγει.
ΙΝΦΟ
Περισσότερες πληροφορίες για το συνολικό πρόγραμμα:
https://www.musicdiariesfestiv...
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 15.06.2025
Μαζί με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Ορέστη Ανδρεαδάκη προλόγισαν την ταινία Τζένη Τζένη
Ο Πετρολούκας Χαλκιάς επιστρέφει για πάντα στη γενέθλια γη, το Πωγώνι. Είναι ο τόπος, που σμίλεψε την ψυχή του, καθόρισε τη ζωή του, έδωσε φωνή και συναίσθημα στο κλαρίνο του
Η έναρξη της πράσινης πρωτοβουλίας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ξεκίνησε με την προβολή του εκρηκτικού μιούζικαλ Mamma Mia!
Στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου «Μαρία Ιγγλέση» μετακομίζουν για περίπου έναν μήνα 29 πίνακες ζωγραφικής