- Newsroom
Το νέο Πειθαρχικό Όργανο που δημιουργείται θα επιταχύνει την διαδικασία, θα υπάρχει ομοιομορφία στις κρίσεις και η πειθαρχική δικαιοσύνη θα απονέμεται με ακέραιο τρόπο» τόνισε η υφυπουργός Εσωτερικών, Βιβή Χαραλαμπογιάννη, κατά την ακρόαση φορέων στο σχέδιο νόμου «Αναμόρφωση του πειθαρχικού δικαίου των υπαλλήλων του δημόσιου τομέα, σύσταση Ελληνικού Κέντρου Εμπειρογνωμοσύνης Διοικητικών Μεταρρυθμίσεων και λοιπές διατάξεις» στην αρμόδια eπιτροπή.
Η υφυπουργός επισήμανε ότι από την ακρόαση της προέδρου του ΝΣΚ σε ότι αφορά τη σύνθεση του νέου Πειθαρχικού «νομίζω ότι άρθηκαν και πάρα πολλές αμφισβητήσεις που υπήρχαν σε επίπεδο νομικό, ουσιαστικό, επιχειρησιακό και διοικητικό».
Η υφυπουργός, σχολιάζοντας τις αιτιάσεις που ακούστηκαν από φορείς και κόμματα «περί της εγγύησης της αμεροληψίας» των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που θα στελεχώσουν το νέο Πειθαρχικό όργανο, είπε πως «εγώ έχω να πω ένα τεράστιο 'ευχαριστώ' στους λειτουργούς του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για την καθημερινή τους συνεισφορά σε οτιδήποτε χρειάζεται η δημόσια διοίκηση. Οι υπάλληλοι, οι προϊστάμενοι, το σύνολο της πολιτικής και υπηρεσιακής ηγεσίας καθημερινά προσέρχονται σε αυτούς του λειτουργούς του ΝΣΚ για να πάρουν τις νομικές τους γνώσεις και να βοηθηθούν στην άσκηση της καθημερινής διοικητικής τους άσκησης των καθηκόντων. Εγώ να τους ευχαριστήσω θερμά για αυτό».
Η πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου, Νίκη Μαριολή, νωρίτερα εξέφρασε την βεβαιότητά της ότι «οι λειτουργοί μας θα ασκήσουν τα καθήκοντά τους με ευθύνη, σθένος αποφασιστικότητα και ευσυνειδησία. Η επίτευξη των στόχων αυτών εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό και από την αποδοχή του νέου οργάνου από την κοινωνία, από τη συνεργασία των εκπροσώπων των εργαζομένων, η εμπειρία των οποίων θα είναι πολύτιμη, καθώς με τις απόψεις τους θα βοηθήσουν το νέο πειθαρχικό όργανο στην κρίση του. Σημαντική εξάλλου θα είναι και η υλοποίηση και αξιοποίηση των ψηφιακών εργαλείων που αναμένεται να βελτιώσει την οργάνωση, τη διαχείριση και την παρακολούθηση των πειθαρχικών υποθέσεων, καθώς και να διευκολύνει την πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με αυτές».
Απαντώντας σε ερωτήσεις βουλευτών, η πρόεδρος του ΝΣΚ επισήμανε ότι και σήμερα «τα μέλη του Νομικού Συμβουλίου στελεχώνουν τα υφιστάμενα πρωτοβάθμια Πειθαρχικά Συμβούλια και το δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο, όχι ως εκπρόσωποι της διοίκησης αλλά ως ανεξάρτητα μέλη, ως εγγυητές της νομιμότητας». Μάλιστα, πρόσθεσε, οι εισηγήσεις που κάνουν, ουδέποτε έχουν αμφισβητηθεί, λόγω της νομικής τους επάρκειας, αλλά και της αντικειμενικότητας τους». Οι λειτουργοί του ΝΣΚ, υπογράμμισε η πρόεδρος, «έχουν μάθει να λειτουργούν υπό πολλαπλές ιδιότητες. Δεν εκτελούν εντολές της εκτελεστικής εξουσίας και αυτό έχει αποδειχθεί τα 140 χρόνια της λειτουργίας του». Η πρόεδρος ανέφερε ότι η απασχόληση των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου στο νέο Πειθαρχικό, θα είναι αποκλειστική και καθ' όλο το διάστημα της θητείας τους δεν θα έχουν καμία ανάμειξη κατά το στάδιο της αμφισβήτησης των αποφάσεων του συλλογικού οργάνου ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων. Επισήμανε ότι η «ουδετερότητα» των λειτουργών του ΝΣΚ ως προς την εκτελεστική εξουσία, «δεν συνιστά απλώς ένα υπαλληλικό καθήκον, αλλά είναι ένα υπέρτατο υπηρεσιακό καθήκον, η εκπλήρωση του οποίου δεν έχει αμφισβητηθεί». Υπενθύμισε ότι δεν είναι λίγες οι φορές που οι λειτουργοί του ΝΣΚ είναι εκπρόσωποι φορέων για υποθέσεις κατά του Δημοσίου, ή ορίζονται ως διαιτητές σε υποθέσεις διαιτησίας του Δημοσίου.
Για την συμμετοχή των συνδικαλιστών στα Πειθαρχικά Συμβούλια, η κυρία Μαριολή ανέφερε ότι σύμφωνα με την διάταξη, θα μπορούν να καλούνται για να εκφέρουν την γνώμη τους και μάλιστα μπορεί να καλούνται και αυτεπάγγελτα. Προσωπικά, είπε, θα ήθελα και τη γνώμη τους όπως και οποιουδήποτε έχει την εμπειρία του συγκεκριμένου πιθανόν κλάδου. Για το εάν υπάρχει το προσωπικό των 50 ατόμων στο ΝΣΚ που θα απαιτηθεί για να συγκροτηθεί και στελεχωθεί το νέο Πειθαρχικό Σώμα, η πρόεδρος είπε ότι σήμερα το ΝΣΚ είναι υποστελεχωμένο, υπάρχουν κενά και θα πρέπει να γίνουν προσλήψεις. Γι' αυτό θα γίνει διαγωνισμός και η υφυπουργός θα επισπεύσει τις διαδικασίες και θα βγει προκήρυξη, όχι μόνο για τα κενά μας, αλλά συν 60 θέσεις.
Ο προεδρεύων της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΑΔΕΔΥ, Βασίλης Πολύμερος, εξέφρασε προβληματισμούς και διαφωνίες σχετικά με διατάξεις του νομοσχεδίου, ξεκαθαρίζοντας πως «εμείς σε ό,τι αφορά τα Πειθαρχικά, δεν έχουμε καμία διάθεση να καλύψουμε κανέναν. Δεν θέλουμε να υπάρχει ατιμωρησία. Θέλουμε τα παραπτώματα να έχουν δίκαιη αντιμετώπιση. Δεν ζητάμε σε καμία περίπτωση τίποτα άλλο από το να έχουμε μία απλή, καθημερινή διαδικασία, η οποία όμως θα προσφέρει την ασφάλεια ότι είναι αντικειμενική. Θέλουμε το Πειθαρχικό Δίκαιο, φυσικά, να τιμωρεί όχι να εξοντώνει. Κυρίως να συνετίζει, να λειτουργεί αποτρεπτικά, να εμπεδώνει ένα αίσθημα ασφάλειας, να δίνει λύσεις αντιμετώπισης των πάντων και να μη θεωρεί πανάκεια την απόλυση του δημοσίου υπαλλήλου για κάθε ένα από τα αδικήματα, διότι όλα σχεδόν επιφέρουν την απόλυση».
Οι ποινές που προβλέπονται, όπως είπε ο κ. Πολύμερος, «είναι εξοντωτικές». Σχετικά με τη συμμετοχή των συνδικαλιστών στις συνθέσεις των Πειθαρχικών, είπε ότι οι καθυστερήσεις στις διαδικασίες δεν οφείλονται στους εργαζόμενους, αφού αυτοί δεν έχουν, ούτε δικαίωμα να συγκαλέσουν το πειθαρχικό συμβούλιο, ούτε να κάνουν εισηγήσεις. Διαφώνησε με τον εξοβελισμό όπως είπε, όχι μόνο των συνδικαλιστών από τα νέα Συμβούλια, αλλά και όλων των δημοσίων υπαλλήλων που στελέχωναν τα υπηρεσιακά συμβούλια. Δεν απαξιώνουμε, είπε, τους Νομικούς Συμβούλους του Κράτους, σε καμία περίπτωση.
Για το θέμα της αξιολόγησης, ο κ. Πολύμερος είπε πως «δεν είμαστε εναντίον της αξιολόγησης. Η μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων του Δημοσίου, είναι υπέρ της αξιολόγησης, υπάρχει και μια μικρή πλειοψηφία η οποία δεν δέχεται την αξιολόγηση με τίποτα, μα δεν εκφράζει όμως τους εργαζόμενους. Είμαστε υπέρ της αξιολόγησης, αλλά εκεί που διαφωνούμε είναι στα συστήματα της αξιολόγησης». Όπως είπε απευθυνόμενος στην κυβέρνηση, «φτιάχνετε συστήματα αξιολόγησης τα οποία, είτε είναι γραφειοκρατικά, είτε δεν εκφράζουν μια πραγματικότητα, είτε χάνεσαι σε έναν 'κυκεώνα' λεπτομερειών και έτσι χάνεται η όλη η ουσία». Εμείς λέμε «κάντε συστήματα τα οποία θα είναι συμβατά με την καθημερινότητα και όχι να οδηγούν, όπως γίνεται τώρα, σε ποινές απόλυσης».
Ο πρόεδρος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Προσωπικού Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Μάρκος Δαρδαμάνης, εξέφρασε την διαφωνία του στη μη συμμετοχή των στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης και των αιρετών φορέων συνδικαλιστικής εκπροσώπησης στην νέα σύνθεση του νέου Πειθαρχικού των δικαστικών λειτουργών, χωρίς, όπως είπε, αυτό σημαίνει ότι αμφισβητούμε, είτε την επάρκεια, είτε την αντικειμενικότητα, είτε τη γνώση των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Ο προβληματισμός μας, είπε, αφορά τη στόχευση της ρύθμισης, αλλά και την αποτελεσματικότητά της.
Ο κ. Δαρδαμάνης διαφώνησε και με την περαιτέρω αυστηροποίηση του υπάρχοντος πλαισίου, λέγοντας πως αυτό δεν θα μειώσει την παραβατικότητα, ούτε θα λύσει τα υπάρχοντα προβλήματα. Σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν την κινητικότητα, ανέφερε ότι η παροχή σύμφωνης γνώμης του δημάρχου θα μπλοκάρει την κινητικότητα, καθώς επειδή οι δήμοι έχουν μεγάλες ανάγκες προσωπικού, κανένας δήμαρχος δεν θα εγκρίνει καμία μετακίνηση, με αποτέλεσμα η κινητικότητα να μηδενιστεί.
Ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, Σπύρος Μαρίνης, ζήτησε να αποσυρθεί το νομοσχέδιο, να επανέλθουν οι αιρετοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών και όλων των εργαζομένων στα πειθαρχικά συμβούλια. να σταματήσουν οι άδικες διώξεις εκπαιδευτικών «που παίρνουν χαρακτήρα συνδικαλιστικού πογκρόμ απέναντι σε απεργούς εκπαιδευτικούς, που συμμετέχουν σε νόμιμη απεργία και ασκούν τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα τους, γιατί δεν είναι αρνητές, ούτε παραβλέπουν τα καθήκοντα τους» Η κυβέρνηση με το παρόν σχέδιο νόμου, είπε «στοχεύει τα συνδικάτα και τους αγώνες των εργαζομένων και όχι γενικά την απονομή δικαιοσύνης και την προστασία από κάποιους επίορκους υπαλλήλους». Σήμερα, πρόσθεσε, «υπάρχει ένας απολύτως σαφής δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας που διέπει τη λειτουργία του δημοσίου, όπως υπάρχει και ένα εξαιρετικά αυστηρό πειθαρχικό δίκαιο που οδηγεί σε ποινές οι οποίες φτάνουν έως και την απόλυση για σοβαρά παραπτώματα». Η συμμετοχή των αιρετών ήδη έχει καταργηθεί σε μια σειρά περιπτώσεων, όπως ο χώρος της εκπαίδευσης, και όπου είναι αποτελούν μειοψηφία και δεν έχουν την ευθύνη για την καθυστέρηση των υποθέσεων, που πολλές φορές λιμνάζουν. Με το υπάρχον πλαίσιο, είπε ο πρόεδρος, θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν όλα τα υπαρκτά φαινόμενα πραγματικής παραβατικότητας - φαινόμενα τα οποία τα συνδικάτα και το οργανωμένο κίνημα ποτέ δεν ανέχτηκαν ούτε συγκάλυψαν, αντιθέτως έφεραν στο φως με τους αγώνες και τις διεκδικήσεις τους.
Η αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ, Στυλιανή Μανουσογιωργάκη, στο ίδιο μήκος κύματος, είπε ότι «με το νομοσχέδιο αυτό ο αυταρχισμός πάει ένα βήμα παραπέρα, καθώς η κυβέρνηση μετατρέπει τον αγώνα κατά της αξιολόγησης σε ιδιώνυμο αδίκημα. Η διπλή άρνηση της αξιολόγησης, πλέον οδηγεί στην οριστική παύση. Εξισώνεται δηλαδή ως προς την πειθαρχική ποινή, ο υπάλληλος που απεργεί και απέχει από την αξιολόγηση, με το βιαστή, με τον καταχραστή, με το δολοφόνο. Είναι προφανές ότι αυτό παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας που προβλέπεται στο Σύνταγμα και έχει ξεκάθαρο στόχο την αντιδημοκρατική επιβολή μιας πολιτικής, που σύσσωμη η κοινωνία έχει απορρίψει».
Το αφήγημα της κυβέρνησης, είπε η κ. Μανουσογιωργάκη,«ότι τάχα το νομοσχέδιο αυτό στοχεύει στην τιμωρία των επιόρκων, είναι τουλάχιστον υποκριτικό, αφού ήδη υπάρχει επαρκής νομοθεσία για κυρώσεις που φτάνουν, και ορθώς, μέχρι και την οριστική παύση για επίορκους υπαλλήλους. Το αφήγημα για δήθεν επιτάχυνση των διαδικασιών είναι επίσης υποκριτικό, αφού δεν υπάρχει πραγματικά ούτε μία καταγεγραμμένη καθυστέρηση υπόθεσης σε πειθαρχικό συμβούλιο, που να οφείλεται στους αιρετούς εκπροσώπους των εργαζομένων. Ο πραγματικός στόχος είναι η άρση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων.
Την διαφωνία τους με τις αλλαγές του Πειθαρχικού Δικαίου που επέρχονται με το νομοσχέδιο, εξέφρασαν επίσης, ο πρόεδρος του ΔΣ του Διοικητικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Κωνσταντίνος Παπαδημητρίου, αλλά και η Πρόεδρος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας., Βέτα Πανουτσάκου.
Η αντιπρόεδρος του ΔΣ της Ένωσης Αποφοίτων Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης Βασιλική Αθανασοπούλου, ζήτησε την απόσυρση του νομοσχεδίου και την εκκίνηση πραγματικής και ουσιαστικής διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, λέγοντας ότι στο σύνολό του συγκροτεί ένα αυταρχικό πλαίσιο πειθαρχικού ελέγχου, δεν στοχεύει στη βελτίωση της διοίκησης και αγνοεί τις ανάγκες και τα αιτήματα των υπαλλήλων, αλλά και της ίδιας της κοινωνίας.
Η συνθήκη που διαμορφώνεται, είπε η κ. Αθανασοπούλου, δεν είναι θελκτική, ούτε για προσέλκυση νέων υπαλλήλων στον δημόσιο τομέα - που μπορούν να συνεισφέρουν με τα προσόντα και τις γνώσεις τους - ούτε φυσικά αξιοποιούνται οι δεξιότητες και η εμπειρία των υφιστάμενων στελεχών στη δημόσια διοίκηση, γεγονός που προβληματίζει έντονα την Ένωση. Επιχειρείται, πρόσθεσε, μία υπέρμετρη αυστηροποίηση του Πειθαρχικού Δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων. Υποστήριξε ότι δαιμονοποιείται και πάλι ο δημόσιος τομέας και οι δημόσιοι υπάλληλοι και χαρακτήρισε αποτυχημένο το πείραμα της αξιολόγησης των δημοσίων υπηρεσιών μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, καθώς συμμετείχε λιγότερο από το 1% των πολιτών. Ανέφερε πως το νομοσχέδιο εισάγει ως πειθαρχικό παράπτωμα, ή καλύτερα ως ιδιώνυμο, την άρνηση του υπαλλήλου να λάβει μέρος στην αξιολόγηση ή να τη διευκολύνει, ενώ η αποχή για δύο συνεχόμενες αξιολογικές περιόδους οδηγεί στην οριστική απόλυση. Καταστρατηγεί, ευθέως το δικαίωμα και της συμμετοχής στην απεργία και της συνδικαλιστικής δράσης, παρά τη συνταγματική κατοχύρωσή τους, ενώ γίνεται σαφές ότι η αξιολόγηση δεν αξιοποιείται ως εργαλείο αποτίμησης της αποτελεσματικότητας των ασκούμενων πολιτικών και της κοινωνικής τους επίδρασης, αλλά ως εργαλείο πειθάρχησης των δημοσίων υπαλλήλων.
Σχετικά με την ίδρυση του Ελληνικού Κέντρου Εμπειρογνωμόνων ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, με παρεμφερείς αρμοδιότητες και αποστολή με αυτές του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, είπε πως αυτό εγείρει μεγάλους προβληματισμούς για τον σκοπό και την αποτελεσματικότητά του.
Ο πρόεδρος του Δ.Σ του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, Βασίλης Έξαρχος, από την δική του πλευρά σχετικά με το νέο Νομικό Πρόσωπο "Reform Greece" σε σχέση με το ΕΚΔΔΑ, ανέφερε ότι θα μπορούσαμε να πούμε πως το ΕΚΔΔΑ διαμορφώνει τον δημόσιο λειτουργό στη θεωρία, το Reform Greece τον αξιοποιεί στην πράξη. Δεν υπάρχει αλληλοεπικάλυψη, αλλά συμπληρωματικότητα. Το Reform Greece αναμένεται να λειτουργήσει ως δίαυλος εξωστρέφειας της χώρας. Μέσα από αυτόν, ο ρόλος του ΕΚΔΔΑ ενισχύεται, δεν αποδυναμώνεται. Η συνεργασία των δύο φορέων περιγράφεται ρητά στην ανάλυση συνεπειών ρύθμισης στο άρθρο 86 του νομοσχεδίου, σύμφωνα με τα οποία το Reform Greece δύναται να συνεργάζεται στενά με δημόσιους φορείς όπως το ΕΚΔΔΑ σε θέματα εκπαίδευσης, ενώ προβλέπει και υποχρεωτική επιμόρφωση των εμπειρογνωμόνων του Reform Greece από το ΕΚΔΔΑ. Αναμένεται με απλά λόγια το ΕΚΔΔΑ να αποτελέσουν στρατηγικό εταίρο του νέου Νομικού Προσώπου στην εξαγωγή τεχνογνωσίας στον τομέα της επιμόρφωσης και της ανάπτυξης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού. Επιπλέον, ο πρόεδρος του ΕΚΔΔΑ συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο του νέου φορέα εξασφαλίζοντας τη θεσμική συνέχεια και συντονισμό. Το νέο Νομικό Πρόσωπο θα στελεχωθεί με 35 υπαλλήλους Ιδιωτικού Δικαίου, χωρίς να αποδυναμώνεται ο πυρήνας του ΕΚΔΔΑ. Αντιθέτως, το ΕΚΔΔΑ αποκτά νέο ρόλο - αυτόν της επιμόρφωσης των εμπειρογνωμόνων - ενισχύοντας την σημασία και την λειτουργικότητά του. Απ' όλα τα παραπάνω προκύπτει καθαρά, ότι το ΕΚΔΔΑ και το Reform Greece δεν ανταγωνίζονται, αλλά λειτουργούν συμπληρωματικά και συνεργατικά. Το ΕΚΔΔΑ εκφράζει την θετική του γνώμη για το σύνολο του νομοθετήματος και δηλώνει την ετοιμότητά του να συνεισφέρει επιστημονικά και επιχειρησιακά.
Ο γενικός γραμματέας της ΕΣΑμεΑ, Βασίλης Κουτσιάνος, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την απόσυρση των επιπρόσθετων προϋποθέσεων για την απόσπαση δημοσίων υπαλλήλων για λόγους υγείας, οι οποίες σχετίζονταν με υπηρεσιακές ανάγκες του εκάστοτε φορέα, και ζήτησε αυτό να γίνει και για τους ΟΤΑ.