Οι καλές και οι κακές στιγμές στην Αυτοδιοίκηση. Γράφει ΔΗΜΟ…σίως

Οι καλές και οι κακές στιγμές στην Αυτοδιοίκηση. Γράφει ΔΗΜΟ…σίως

Είναι από τις καλές στιγμές στην Αυτοδιοίκηση που δεν είναι ούτε αυτονόητες ούτε δεδομένες αν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι οι Δήμοι και τα δημοτικά συμβούλιά τους μετατρέπονται συχνά σε «αρένες». Ο Δήμος Παύλου Μελά έδωσε το παράδειγμα, αφού απέκτησε το δικό του Δημοτικό Συμβούλιο Νέων. Νέοι άνθρωποι, ενεργοί πολίτες, με διάθεση προσφοράς, ιδέες και όραμα για τον Δήμο, ενώνουν τις δυνάμεις τους με στόχο να κινητοποιήσουν ακόμα περισσότερους συνομηλίκούς τους, ενισχύοντας τη συμμετοχή της νέας γενιάς στα κοινά.


Οι κακές πάλι, είναι ότι σε κάποιους Δήμους καθεστώς τείνουν να γίνουν οι αντιπαραθέσεις, με τη διοίκηση και την αντιπολίτευση να διασταυρώνουν τα ξίφη τους. Όπως π.χ. στον «εκρηκτικό» Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου, όπου πρωταγωνιστές στην τελευταία συνεδρίαση ήταν ο πρόεδρος του σώματος Σάββας Ξενιτόπουλος και η επικεφαλής της παράταξης «Μαζί για την Ανάπτυξη» Μαρία Μανούκα (φωτ.). Η τελευταία στην τοποθέτησή της αναφέρθηκε σε ένα θέμα που έχει προκύψει στα πρακτικά των συνεδριάσεων της Δημοτικής Επιτροπής, και έκρινε σκόπιμο να ενημερώσει το Δημοτικό Συμβούλιο.


Στην ουσία έκανε μία παρατήρηση σχετικά με τις Δημοτικές Επιτροπές, λέγοντας πως οι συνεδριάσεις αναφέρεται στο πρακτικό ότι είναι τακτικές δια ζώσης, ενώ οι αποφάσεις που εκδίδονται αναφέρουν ότι είναι μικτές. Και ενώ η κ. Μανούκα περίμενε μία αιτιολογημένη απάντηση, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου της απάντησε με ύφος «κυρία Μανούκα, εδώ είναι Δημοτικό Συμβούλιο, δεν μας αφορούν αυτά», αφήνοντας να εννοηθεί ότι τις απαντήσεις να της ζητήσει από τον πρόεδρο της Δημοτικής Επιτροπής και να μη ζητά τα… ρέστα από άλλο όργανο.


Ο δήμαρχος Κορδελιού-Ευόσμου από την άλλη, έζησε μεγάλες στιγμές προ ημερών, καθώς είχε την ευκαιρία να συναντηθεί με τον παιδικό του φίλο, τον Αρχιεπίσκοπο Αμερικής Ελπιδοφόρο. Ο Λευτέρης Αλεξανδρίδης τον συνάντησε στη Θεσσαλονίκη στην κατακόμβη του Ιερού Ναού Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ευόσμου, όπου παρέστη ο κ.κ. Ελπιδοφόρος, με τον οποίο συνέφαγε κατά τη διάρκεια δείπνου που παρέθεσε η Ιερά Μητρόπολη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως.


Αρχιεπίσκοπος και δήμαρχος είχαν πολλά να πουν και περισσότερα να θυμηθούν από τα κοινά παιδικά τους βιώματα, αφού μεγάλωσαν στην ίδια γειτονιά. Ο δήμαρχος του μίλησε για όλα, αλλά εστίασε στις προσπάθειες που καταβάλλει η διοίκησή του για την ανάπτυξη του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου. Ο κ.κ. Ελπιδοφόρος, πάντως, χάρηκε πολύ τη συνάντηση με τον παιδικό του φίλο, ενώ έσπευσε να καλέσει τον κ. Αλεξανδρίδη, όπως και άλλους δημάρχους της δυτικής Θεσσαλονίκης να συνοδεύσουν τον Μητροπολίτη κ. Βαρνάβα στην επίσκεψή του στις ΗΠΑ ως φιλοξενούμενοι της Αρχιεπισκοπής Αμερικής.


Σε άλλα νέα, ο Κώδικας Αυτοδιοίκησης οδεύει πλέον προς ψήφιση στη βουλή, διαδικασία που προβλέπεται εντός Ιουνίου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν συνεχίζει να συναντά αντιδράσεις. Πρώτος τον λίθο στην ΚΕΔΕ έριξε ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας και συνέχισε σε εκδήλωση του ΠΑΣΟΚ για την Αυτοδιοίκηση. Μιλώντας για τον Κώδικα υποστήριξε ότι είναι «βαθιά οπισθοδρόμηση», ότι συμβάλλει στο «συγκεντρωτικό κράτος» και ότι συνιστά «ευθεία υπονόμευση της διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας των Δήμων».


Ο κ. Δούκας έβαλε εναντίον της κυβέρνησης και εναντίον του υπουργού Εσωτερικών Θεόδωρου Λιβάνιου, υποστηρίζοντας ότι με τον νέο Κώδικα οι Δήμοι χάνουν ουσιαστικές αρμοδιότητες και πως για όλα τα μεγάλα ζητήματα, από τις πολεοδομικές μέχρι τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, «το υπουργείο θα αποφασίζει με απλή γνωμάτευση των Δήμων». Τόσο καλά…


Ο Κώδικας όμως δέχθηκε σκληρή κριτική και μάλιστα από ένα πρόσωπο που μόνο αναμενόμενο δεν ήταν για την ηγεσία του ΥΠΕΣ. Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος κατά τη διάρκεια της ημερίδας της ΚΕΔΕ για τη συνταγματική αναθεώρηση και το μέλλον της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αφήνοντας σαφείς αιχμές για τον νέο εκλογικό νόμο στους Δήμους και τις κυβερνητικές επιδιώξεις ελέγχου της Αυτοδιοίκησης.


Εμφανίστηκε κάθετα αντίθετος με τη λογική του νέου εκλογικού συστήματος που προωθεί η κυβέρνηση, τονίζοντας πως είναι «αδιανόητο» μία κυβέρνηση να επιδιώκει, μέσω του εκλογικού νόμου, να ελέγχει την πλειοψηφία των Δήμων της χώρας. Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας υπερασπίστηκε με ένταση την αυτονομία της Αυτοδιοίκησης και προειδοποίησε ότι τέτοιες παρεμβάσεις αλλοιώνουν τον πυρήνα της δημοκρατικής εκπροσώπησης στους ΟΤΑ.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 07.06.2025