- Newsroom
Χιλιάδες φάκελοι έχουν εξαφανιστεί από το αρχείο της Πολεοδομίας Θεσσαλονίκης, ενώ από πάρα πολλούς άλλους λείπουν απαραίτητα έγγραφα, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται πολίτες και μηχανικοί που συναλλάσσονται με την υπηρεσία.
Η απουσία των φακέλων έχει ως συνέπεια, εκτός των άλλων, να απαιτείται η ανασύστασή τους, με κόστος για τους ιδιοκτήτες ακινήτων. Η έλλειψη προσωπικού, εξάλλου, γίνεται αιτία να καθυστερεί η έκδοση νέων οικοδομικών αδειών, παρά την εφαρμογή του νέου ηλεκτρονικού συστήματος.
Το αρχείο της Πολεοδομίας, που μέχρι πρότινος ήταν σκορπισμένο σε τέσσερις αποθήκες, συγκεντρώθηκε από τη νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης -που ανέλαβε αυτή την υπηρεσία στο πλαίσιο του «Καλλικράτη»- σε μία κεντρική αποθήκη στη Θέρμη. Οι μηχανικοί, για να πάρουν αντίγραφο, καταθέτουν αίτηση στα κεντρικά γραφεία της Πολεοδομίας στην οδό Μανουσογιαννάκη, μεταφέρονται οι φάκελοι από το αρχείο και, όταν ικανοποιηθεί η αίτηση, επιστρέφουν στη Θέρμη. Η διαδικασία αυτή σήμερα γίνεται το αργότερο σε δέκα μέρες, ενώ μέχρι πρότινος απαιτούνταν διάστημα τριών και πλέον μηνών. Συμβαίνει όμως σε πολλές περιπτώσεις να διαπιστώνεται ότι οι φάκελοι έχουν χαθεί. Αν δεν βρεθούν πουθενά αντίγραφα, πρέπει να γίνει ανασύσταση, δηλαδή οι μηχανικοί να προχωρήσουν σε νέα αποτύπωση, για να δημιουργηθεί νέος φάκελος, πράξη που φυσικά καλείται να πληρώσει (για δεύτερη φορά) ο ιδιοκτήτης του ακινήτου.
«Το φαινόμενο εμφανίζεται συχνά, αλλά οι ευθύνες είναι διαχρονικές. Το ζήτημα είναι ότι καλείται ο ιδιοκτήτης να πληρώσει τα έξοδα», αναφέρει στη «Μ» ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Αναστάσιος Κονακλίδης. Εκτός από όσους φακέλους χάθηκαν στον χρόνο, πριν από πέντε μήνες οδηγήθηκαν από λάθος στην ανακύκλωση 280 φάκελοι, οι οποίοι έπρεπε να επιστρέψουν από τα γραφεία της Μανουσογιαννάκη στη Θέρμη και αφέθηκαν στο ισόγειο. Εκεί τους βρήκαν υπάλληλοι της ανακύκλωσης και θεώρησαν ότι ήταν ανακυκλώσιμο υλικό, με αποτέλεσμα να γίνουν τελικά πολτός. «Όταν παραλάβαμε την Πολεοδομία, ήταν εξαφανισμένοι χιλιάδες φάκελοι ή υπήρχαν φάκελοι χωρίς να έχουν μέσα έγγραφα ή είχαν τα μισά σχέδια. Χάθηκαν τελευταία και οι 280, για τους οποίους στείλαμε επιστολές σε όλους τους εμπλεκόμενους -μηχανικούς, ιδιοκτήτες ή εργολάβους- ώστε να γίνει ανασύσταση. Δεν κρύβουμε ότι στο αρχείο ένας αριθμός φακέλων δεν υπάρχει, αντίθετα καλούμε όποιους ενδιαφέρονται να έρθουν για ανασύσταση», εξηγεί στη «Μ» ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας Ανδρέας Κουράκης. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι το αρχείο λειτουργεί πλέον άψογα, γεγονός που επιβεβαιώνει και ο μηχανικός Βασίλης Ράλλης, υπογραμμίζοντας ότι πλέον «δεν αντιμετωπίζω πρόβλημα με το αρχείο αλλά με την έκδοση νέα άδειας».
Για πολλά ευθύνονται οι ελλείψεις προσωπικού
Η έκδοση νέων οικοδομικών αδειών γίνεται πλέον με ευθύνη των μηχανικών και οι αιτήσεις υποβάλλονται ηλεκτρονικά. Ωστόσο, σύμφωνα με μηχανικούς, παρατηρείται καθυστέρηση στην έκδοση αδειών, παρά την πρόβλεψη του νόμου για ολοκλήρωση των διαδικασιών εντός πενθημέρου. «Έχω καταθέσει δικαιολογητικά από τις 10 Φεβρουαρίου, το σύστημα άνοιξε στις 10 Απριλίου και σήμερα δεν μπορώ να πάρω την άδεια. Μας είπαν ότι χρειάζονται 25 ημέρες και μάλιστα μια υπάλληλος της Πολεοδομίας μας διώχνει», αναφέρει ο κ. Ράλλης. «Με την αλλαγή του τρόπου έκδοσης αδειών έχουμε προβλήματα. Ακόμη και για την τοποθέτηση σκαλωσιάς για να βάψεις απαιτούνται τοπογραφικά. Υπάρχει και πρόβλημα έλλειψης προσωπικού», λέει ο κ. Κονακλίδης. Στην Πολεοδομία Θεσσαλονίκης, όταν ήταν υπό την ευθύνη της πρώην νομαρχίας, υπηρετούσαν 120 άτομα ενώ σήμερα η υπηρεσία διαθέτει 47 υπαλλήλους. «Προσπαθούμε να ενισχύσουμε το προσωπικό από άλλες υπηρεσίες, διότι με τις εφεδρείες και τις περικοπές έμεινε σχεδόν το ένα τρίτο των υπαλλήλων. Όσο για τον νέο τρόπο έκδοσης αδειών, εφαρμόζουμε τον νόμο», υποστηρίζει ο κ. Κουράκης, ο οποίος προγραμματίζει τις επόμενες ημέρες συνάντηση με τη διοίκηση του ΤΕΕ, ώστε να δοθούν λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν.