Προτομή του Ιωάννη Καποδίστρια στο κέντρο της Θεσσαλονίκης

Συνάντηση με τον πρόεδρο της Κερκυραϊκής Ένωσης Θεσσαλονίκης Λευτέρη Καββαδία

Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google

Πρόσθεσέ το στην Google

Ανέλαβε τη διακυβέρνηση της Ελλάδας σε μία εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, όταν η χώρα ήταν κατεστραμμένη από τον πόλεμο και χρειαζόταν οργάνωση. Εργάστηκε όσο κανείς άλλος για τη δημιουργία της δημόσιας διοίκησης, των δικαστηρίων και του στρατού, ώστε η Ελλάδα να λειτουργήσει ως οργανωμένο και ανεξάρτητο κράτος.

Πίστευε ότι η μόρφωση ήταν απαραίτητη για την πρόοδο του νέου κράτους και ίδρυσε σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα. Δυστυχώς, όμως, ο Ιωάννης Καποδίστριας δολοφονήθηκε έξω από τον ναό του Αγίου Σπυρίδωνα, στο Ναύπλιο, την ώρα που πήγαινε να παρακολουθήσει τη θεία λειτουργία.

en.jpg

Η Θεσσαλονίκη τιμά τον πρώτο Έλληνα κυβερνήτη, 195 χρόνια μετά τη δολοφονία του. Την ημέρα της θλιβερής επετείου της δολοφονίας του, στο κέντρο της πόλης, στην οδό Αριστοτέλους, θα στηθεί η προτομή του. Η πρωτοβουλία για την ανέγερση της προτομής ανήκει στην Κερκυραϊκή Ένωση Θεσσαλονίκης «Ο Άγιος Σπυρίδων». Όπως τονίζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της Κερκυραϊκής Ένωσης Λευτέρης Καββαδίας ήταν ένα όραμα που υλοποιείται μετά από προσπάθειες οκτώ ετών.

Πώς αποφασίσατε να κάνετε την προτομή του Ιωάννη Καποδίστρια στο κέντρο της Θεσσαλονίκης;

Η Κερκυραϊκή Ένωση Θεσσαλονίκης «Ο Άγιος Σπυρίδων» με το χορευτικό και τη χορωδία της συμμετέχει στα πολιτιστικά δρώμενα της Θεσσαλονίκης από το 1928. Προσωπικά είχα διαπιστώσει ότι σε καμιά πόλη στη Βόρειο Ελλάδα δεν υπήρχε ένα άγαλμα ή μία προτομή της παγκόσμιας και ιστορικής προσωπικότητας όπως είναι ο Ιωάννης Καποδίστριας. Αναλαμβάνοντας την προεδρία του συλλόγου την 1η Ιανουαρίου του 2018 το όραμά μου ήταν η ανέγερση της προτομής του Ιωάννη Καποδίστρια στη Θεσσαλονίκη. Όλα τα μέλη του ΔΣ, αποδέχτηκαν με χαρά την ανέγερση της προτομής. Το όραμα πλέον είχε γίνει συλλογικό. Δυστυχώς τα χρόνια με τον κορονοϊό καθυστέρησαν και δυσκόλεψαν πολύ το εγχείρημά μας και την όλη διαδικασία για την ολοκλήρωση του έργου.

Τι σημαίνει για εσάς η ανέγερση της προτομής του πρώτου κυβερνήτη; Γιατί επιλέξατε τον Καποδίστρια;

Όχι μόνο για εμένα αλλά για κάθε Έλληνα, ο Καποδίστριας σημαίνει πολλά. Για εμάς είναι μία απότιση φόρου τιμής σε μία εμβληματική και παγκόσμια προσωπικότητα με στόχο τη διάδοση των αξιών του Ι. Καποδίστρια στις νεότερες γενιές και να αναδείξουμε τη διαχρονική σημασία του έργου του ενισχύοντας την ιστορική του μνήμη στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης.

Ο Καποδίστριας σημαίνει ανιδιοτέλεια, αγάπη για την πατρίδα, ευθύνη, διοικητική οργάνωση, αγάπη για τον απλό λαό και πολέμιος των συμφερόντων που ήταν η αιτία της δολοφονίας του. Ως Κερκυραίοι της διασποράς, προβάλλουμε τον πιο επιφανή συμπατριώτη μας συνδέοντας την καταγωγή μας με την πόλη της Θεσσαλονίκης που μας φιλοξενεί.

Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες που συναντήσατε στην υλοποίηση του μνημείου;

Από το αρχικό μας αίτημα το 2022 προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης μέχρι σήμερα δεν συναντήσαμε καμιά δυσκολία. Τόσο η προηγούμενη διοίκηση του τέως δημάρχου κ. Ζέρβα όσο και η σημερινή διοίκηση του νυν δημάρχου κ. Αγγελούδη, στάθηκαν με κάθε τρόπο στο πλευρό μας για να τελειώσει γρήγορα η γραφειοκρατική διαδικασία που απαιτείται σε αυτές τις περιπτώσεις. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να τονίσω την άριστη συνεργασία με τον κ. Αγγελούδη στο θέμα της προτομής και τη βοήθεια που έχουμε λάβει από τους συνεργάτες του σε όλη τη διαδικασία μέχρι σήμερα.

Η μεγαλύτερη δυσκολία μας ήταν η χρηματοδότηση του έργου καθ’ ότι το κόστος μαζί με διάφορα άλλα συναφή με την προτομή θα ξεπεράσει τις 13.000 ευρώ με 14.000 ευρώ. Η μόνη οικονομική βοήθεια που λάβαμε ήταν από τη Μητρόπολη Κέρκυρας και την Παγκρήτια Αδελφότητα Μακεδονίας. Τους ευχαριστούμε. Το 85% του κόστους καλύπτεται από τον σύλλογό μας. Οιανδήποτε προσφορά λάβαμε μετά την κάλυψη του κόστους της προτομής την αρνηθήκαμε ευγενικά καθ’ ότι δεν θέλαμε να εκμεταλλευτούμε την τοποθέτηση της προτομής για να μαζέψουμε χρήματα. Τέτοια οικονομική προσφορά, που κατά δήλωσή τους ήταν να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για την προτομή, ήταν από τον επιχειρηματικό κύκλο Φίλων ΠΑΟΚ την οποία ευγενικά αρνηθήκαμε λέγοντας τους ότι έχουμε ήδη καλύψει το κόστος της προτομής και ότι θα δεχόμαστε τη βοήθειά τους για άλλες ανάγκες του συλλόγου. Σε κάθε περίπτωση, τους ευχαριστούμε πάρα πολύ και εκτιμούμε την επιθυμία τους να βοηθήσουν στο κόστος της προτομής.

Ποιος είναι ο γλύπτης που επιλέξατε;

Ο γλύπτης που φιλοτεχνεί το γλυπτό είναι ο κ. Γεώργιος Κικώτης, γνωστός για τα πολλά και ωραία του γλυπτά σε όλη την Ελλάδα. Το γλυπτό θα είναι έτοιμο μέσα στο καλοκαίρι και τα αποκαλυπτήρια έχουν οριστεί για την Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2026. Μία συμβολική ημέρα αφού η δολοφονία του Καποδίστρια έγινε την Κυριακή, 27 Σεπτεμβρίου 1831…

Υπάρχει σχεδιασμός να γίνουν παράλληλες εκδηλώσεις ή εκπαιδευτικές δραστηριότητες γύρω από τον Καποδίστρια;

Είμαστε σε επαφή με τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Συζητάμε μέσα στους επόμενους μήνες για μία παρουσίαση του έργου του Καποδίστρια από διακεκριμένους ιστορικούς σε κάποιο θέατρο ή σε χώρο του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Τι σημαίνει για εσάς σήμερα ο Καποδίστριας;

Στη σημερινή εποχή ο Καποδίστριας είναι πιο επίκαιρος από ποτέ. Είναι ακριβώς το αντίθετο απ’ αυτό που χαρακτηρίζει τη σημερινή εποχή. Ο Καποδίστριας συμβολίζει τον εντιμότατο πολιτικό, τον οραματιστή, την αξιοκρατία, την πίστη στην εθνική ανεξαρτησία, τον άνθρωπο δίπλα στον άνθρωπο. Για μένα προσωπικά, η δολοφονία του Καποδίστρια ήταν στην πραγματικότητα η δολοφονία της πραγματικής ανεξαρτησίας της Ελλάδας και η απ’ αρχή της εξάρτησής της από τρίτους που συνεχίζει να υφίσταται μέχρι σήμερα.

Τα λόγια του Καποδίστρια είναι πιο επίκαιρα από ποτέ. Είναι τα λόγια που τον χαρακτήρισαν σε όλη του τη ζωή αλλά και ένα μήνυμα προς όλους τους πολιτικούς της σημερινής Ελλάδας. Είπε στην Δ’ Εθνική Συνέλευση: «Ελπίζω ότι όσοι εξ’ υμών συμμετάσχουν εις την Κυβέρνησιν θέλουν γνωρίσει μεθ’ εμού ότι εις τας παρούσας περιπτώσεις, όσοι ευρίσκονται εις δημόσια υπουργήματα δεν είναι δυνατόν να λαμβάνουν μισθούς αναλόγως με τον βαθμό του υψηλού υπουργήματος των και με τας εκδουλεύσεις των, αλλ’ ότι οι μισθοί αυτοί πρέπει να αναλογούν ακριβώς με τα χρηματικά μέσα, τα οποία έχει η Κυβέρνησις εις την εξουσίαν της.

Εφ’ όσον τα ιδιαίτερα εισοδήματα μου αρκούν δια να ζήσω αρνούμαι να εγγίσω μέχρι και του οβολού τα δημόσια χρήματα, ενώ ευρισκόμεθα εις το μέσον ερειπίων και ανθρώπων βυθισμένων εις εσχάτη πενίαν…».

Αυτός ήταν ο Ιωάννης Καποδίστριας…

*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 14/6/2026

Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google

Πρόσθεσέ το στην Google
Loader
ESPA