Σοφία Ζαχαράκη: Η AI είναι το εργαλείο για μια εκπαίδευση που δεν διαιρεί ούτε αποκλείει

Στην ημερίδα με θ΄έμα: "Η Ελλάδα και η ΕΕ στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης"

- Newsroom

Με στόχο την ανάδειξη «ενός ασφαλούς, ανθρώπινου και δημοκρατικού ψηφιακού μέλλοντος» και την ενίσχυση της Ελλάδας, «ως χώρας που συνεισφέρει στην καινοτομία και τη χάραξη πολιτικών με επίκεντρο τον άνθρωπο», πραγματοποιείται σήμερα, Σάββατο, ημερίδα με θέμα «Η Ελλάδα και η ΕΕ στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης».

Στην εκδήλωση συμμετέχουν Ευρωπαίοι Επίτροποι, κυβερνητικά στελέχη, ακαδημαϊκοί και επαγγελματίες του κλάδου της ΤΝ και στο δεύτερο πάνελ της εκδήλωσης, το οποίο έχει θέμα «Tεχνητή Νοημοσύνη και Παιδεία» συμμετείχε, μεταξύ άλλων, η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη.

Σοφία Ζαχαράκη: Η ΤΝ, εργαλείο για μία εκπαίδευση που δε διαιρεί, ούτε αποκλείει

Στις πρακτικές εφαρμογές της Τεχνητής Νοημοσύνης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, μίλησε η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη.

Όπως είπε, η ΤΝ θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο, προκειμένου να βοηθηθούν τα παιδιά να ανακαλύψουν τη γνώση.

Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στο Ψηφιακό Φροντιστήριο, στο οποίο συμμετέχουν παιδιά από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το οποίο δίνει τη δυνατότητα διερμηνείας στη νοηματική, αλλά και υποτιτλισμού παράλληλα με τη διεξαγωγή του μαθήματος.

Επιπλέον, αναφέρθηκε στη Ψηφιακό Σχολείο ΙΙ, το οποίο περιλαμβάνει διαδραστικά μαθήματα, εξατομικευμένους μαθησιακούς οδηγούς, τρισδιάστατα ολογράμματα, δίνει τη δυνατότητα διερεύνησης από πλευράς εκπαιδευτικών, των μαθησιακών αναγκών του κάθε μαθητή, αλλά και εξατομικευμένων προγραμμάτων επιμόρφωσης.

Ακόμη, σημείωσε ότι πραγματοποιείται και θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025 η επιμόρφωση 155.000 εκπαιδευτικών στα ψηφιακά εργαλεία και τη γνώση της ΤΝ. «Βοηθούμε τους εκπαιδευτικούς σε αυτό το μονοπάτι να βαδίσουμε μαζί», είπε χαρακτηριστικά η κα. Ζαχαράκη.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε, επίσης, από πλευράς υπουργού, στο σχεδιασμό νέου Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, ο οποίος αξιοποιώντας τα εργαλεία της ΤΝ θα είναι «πιο ουσιαστικός, πιο σύγχρονος και πολύ πιο προσαρμοσμένος στις ανάγκες των παιδιών».

«Πρόκειται για πρακτικές εφαρμογές, οι οποίες μπορούν να καταστήσουν την εκπαίδευση πολύ πιο κοντά σε μία εκπαίδευση που δε διαιρεί, δεν αποκλείει, αλλά με όραμα, συνέπεια και μεθοδικότητα θα μπορεί να μας φτάσει στο επόμενο βήμα», κατέληξε η υπουργός.

Κρίστιαν Έλερ: Η Τεχνητή Νοημοσύνη, κεντρικό σημείο της ευρωπαϊκής πολιτικής ατζέντας

«Επίκαιρη και αναγκαία» χαρακτήρισε τη σημερινή συζήτηση ο ευρωβουλευτής και συντονιστής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στην Επιτροπή ITRE (Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας), Κρίστιαν Έλερ (Christian Ehler).

Κατά τη βιντεοσκοπημένη παρέμβασή του, ο κ. Έλερ τόνισε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη βρίσκεται στο επίκεντρο κάθε πτυχής της καθημερινότητας και, παράλληλα, αποτελεί « κεντρικό σημείο της ευρωπαϊκής πολιτικής ατζέντας».

«Δεν ξεκινάμε από το μηδέν», είπε ο κ. Έλερ χαρακτηριστικά και αναφέρθηκε στη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εφαρμογή της ΤΝ, τον νόμο για την ΤΝ, που έχει ψηφιστεί από το 2019, καθώς επίσης και την επενδυτική πρωτοβουλία από πλευράς Ένωσης ύψους 200 δισεκατομμυρίων ευρώ για επενδύσεις στην ΤΝ και 20 δισεκατομμυρίων για τη δημιουργία giga factories Τεχνητής Νοημοσύνης στην ΕΕ.

Χαράλαμπος Τσέκερης: Η επαύξηση της εκπαίδευσης και η τόνωση της ηθικής χρήσης της ΤΝ, βασικές προτεραιότητες της Παιδείας

Την εκτίμηση ότι η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης ενέχει περισσότερες ευκαιρίες παρά κινδύνους, έκανε ο Χαράλαμπος Τσέκερης, αντιπρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, ερευνητής στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ).

« Πιστεύω ότι μπορούμε να επαυξήσουμε την εκπαίδευση, τις δυνατότητες των παιδιών, με ηθικές και δημοκρατικές διασφαλίσεις, να υπάρχει κατάλληλη εγγραμματοσύνη από την πλευρά των εκπαιδευτικών και να αγαπήσουν τα παιδιά την τεχνολογία και τη γνώση», ανέφερε ο κ. Τσέκερης. Και πρόσθεσε ότι «αν η Τεχνητή Νοημοσύνη παιγνιοποιήσει την εκπαίδευση μέσα από τα επαυξημένη περιβάλλοντα και τις προσομοιώσεις τα παιδιά θα αγαπήσουν πολύ όλα τα μαθήματα».

Τόνισε, ότι είναι σημαντικό να υπάρχει ενεργητική και όχι παθητική σχέση με την Τεχνολογία, σημείωσε ότι ακόμα υπάρχει απόσταση μεταξύ της κατανόησης της τεχνολογίας και της τεχνολογικής προόδου και τάχθηκε υπέρ της αύξησης της κατανόησης της Τεχνολογίας στο σχολείο, στην κοινότητα, στην οικογένεια

«Να τονώσουμε την ηθική και τεχνοηθική σκέψη, στα παιδιά. Η τεχνολογία θα αλλάζει συνεχώς, αλλά αυτό που μένει είναι κάποιες βασικές αρετές, με τις οποίες πρέπει να επενδύσουμε τη χρήση της τεχνολογίας: ηθική σκέψη, σκέψη για το μέλλον και πειθαρχία σε μακροπρόθεσμους στόχους —και όχι εγκλωβισμός σε ένα διευρυμένο παρόν, που προωθείται από τα social media— , ανάγνωση κλασικών κειμένων», κατέληξε.

Χρήστος Ταραντίλης: Οι κανόνες χρήσης της ΤΝ θα πρέπει να ενταχθούν ως μάθημα σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, ήδη από το δημοτικό

Δύο προτάσεις για την ένταξη της Τεχνητής Νοημοσύνης ως αντικείμενο στην εκπαίδευση κατέθεσε από την πλευρά του ο Χρήστος Ταραντίλης, καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Πιο συγκεκριμένα, πρότεινε ότι θα πρέπει να υπάρξει ένα σύνολο κανόνων από πλευράς υπουργείου για τη σωστή και ηθική χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης από μαθητές και καθηγητές — κάτι που ήδη εφαρμόζεται στη Βρετανία και τις ΗΠΑ. Στη συνέχεια, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, προτείνοντας ότι οι κανόνες χρήσης της ΤΝ θα πρέπει να ενταχθούν ως μάθημα σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, ήδη από το δημοτικό.

Επιπλέον, πρότεινε την αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια, ούτως ώστε να εκσυγχρονιστούν και να συνδυάζουν την Πληροφορική και τη Φιλοσοφία.

Σημείωσε ότι οι έννοιες του upskilling (ανανέωση της γνώσης) και reskilling (εκπαίδευση σε κάτι καινούριο) είναι βασικές και θα αποτελέσουν δείκτες του «κατά πόσο θα μπορέσουμε να ακολουθήσουμε το ψηφιακό ρεύμα ή να ηγηθούμε αυτού».

Τέλος, σημείωσε ότι μία δεξιότητα που θα είναι πολύ σημαντική στο μέλλον θα είναι το « πώς επικοινωνούμε αυτό που πιστεύουμε». «Δεν υπάρχει περίπτωση, το πιο εύκολο σύστημα ΤΝ να εμπνεύσει τους ανθρώπους, όπως θα εμπνευστούν οι άνθρωποι από άλλους ανθρώπους: είτε είναι οι δάσκαλοι, είτε οι γονείς, είτε οι φίλοι τους», κατέληξε.

Γιώργος Νικολετάκης: Βασική δεξιότητα, να θέτουμε τα σωστά ερωτήματα

Στις δεξιότητες που θα χρειαστούν για τη σωστή χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, αναφέρθηκε και ο Γιώργος Νικολετάκης, ιδρυτής και CEO της εταιρείας 100mentors.

Όπως τόνισε, βασική δεξιότητα θα αποτελέσει το να μάθουμε να θέτουμε τα σωστά ερωτήματα, μαζί με τις δεξιότητες της ηγεσίας και της διαχείρισης εργασιών.

ΑΠΕ ΜΠΕ 

Τέλος, επεσήμανε ότι στο απόγειο των δεξιοτήτων βρίσκεται ουσιαστικά το πλαίσιο αξιών, μέσα στο οποίο κινείται ο άνθρωπος: η στάση ζωής, η φιλοσοφία. «Το να έχω στόχο, να αρθρώνω τις αξίες μου και να ξέρω ποιο είναι το όραμά μου, να μπορώ να συνεννοηθώ για αυτό με έναν άνθρωπο ή με μία μηχανή», κατέληξε.

Loader