Τα εμπόδια, οι προοπτικές ανάπτυξης και ευημερίας της Θεσσαλονίκης, οι προκλήσεις, τα στοιχήματα, η πορεία των κρίσιμων και ζωτικής σημασίας έργων υποδομών της πόλης, τέθηκαν επί τάπητος σε εκδήλωση του περιοδικού «Κτίριο», με τον Στέλιο Αγγελούδη να σκιαγραφεί τις παρεμβάσεις που θα τρέξουν στην πόλη το επόμενο διάστημα.
Ο κ. Αγγελούδης έστειλε και ξεκάθαρα μηνύματα προς πάσα κατεύθυνση, εντός Θεσσαλονίκης, ξεκαθαρίζοντας πως «δεν υπάρχει Σίνδος» για την ανάπλαση της ΔΕΘ.
«Μας λείπουν αυτοπεποίθηση, συλλογικότητα στη Θεσσαλονίκη, θέλω μία βιώσιμη πόλη»
«Μας λείπουν η συλλογική αυτοπεποίθηση και η στοιχειώδης συνεργατικότητα στη Θεσσαλονίκη. Η πόλη ζει μέσα σε ένα πλαίσιο πολλές φορές γκρίνιας και τοξικότητας, διαθέτει πολλά πλεονεκτήματα. Μεταφορές, logistics, πανεπιστήμια, καινοτομία, τουρισμός ως μία μορφή βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης μας οδηγούν σε μία πιο βιώσιμη πόλη. Θέλω οι Θεσσαλονικείς μετά το τέλος της πρώτης μου θητείας να έχουν αποκτήσει την αυτοπεποίθηση πως αν αποκτήσει κάποια βασικά στοιχεία δε θα έχει τίποτα να ζηλέψει από μία άλλη πόλη της Ευρώπης. Θέλω οι νέοι να μένουν, να δημιουργούν και να επιχειρούν εδώ στη Θεσσαλονίκη. Προτεραιότητά μου είναι μία βιώσιμη πόλη, προχωρούμε παρεμβάσεις σε κοινότητες, γειτονιές, σχεδιάζουμε 7 αναπλάσεις, να βλέπουμε μισογεμάτο το ποτήρι», σημείωσε ο Στέλιος Αγγελούδης, Δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Αριστοτέλους
«Η δημοπράτηση (κόστος άνω των 20 εκατ. Ευρώ) της ανάπλασης της πλατείας Αριστοτέλους θα γίνει τον Σεπτέμβριο, μπορούν οι εργασίες να ξεκινήσουν στις αρχές του 2026 εφόσον δεν έχουμε δικαστικές αντιδικίες», ανέφερε.
Με βάση το υπάρχον χρονοδιάγραμμα, η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται εντός δύο ετών από την ημέρα έναρξης των εργασιών.
Αγίας Σοφίας
«Τον Σεπτέμβρη με Οκτώβρη φέτος θα ξεκινήσουν οι εργασίες για την πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας στο δεύτερο τμήμα της, καθώς έληξε σήμερα η προθεσμία για πιθανές προσφυγές», ανέφερε.
Πλατεία Ελευθερίας
«Η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας (κόστος 6 εκατ. Ευρώ), εφόσον δεν υπήρχε δικαστική αντιδικία μεταξύ αναδόχων και συνεχείς αναβολές για τη δικάσιμο, θα μπορούσε να έχει ξεκινήσει, ευελπιστώ να αρχίσει σύντομα, είναι όλα έτοιμα», σημείωσε.
Πλατείες Διοικητηρίου, Δημοκρατίας
Παράλληλα, όπως είπε, εκτελούνται οι μελέτες για τις αναπλάσεις των πλατειών Διοικητηρίου (διάρκεια υλοποίησης έργων 12 μήνες) και Δημοκρατίας (διάρκεια υλοποίησης έργων 24 μήνες), με επιδίωξη να δημοπρατηθούν οι εν λόγω αναπλάσεις όσο το δυνατόν πιο σύντομα.

Ξύλινο ντεκ
«Παλεύουμε να δημοπρατήσουμε (κόστος 30 εκατ. Ευρώ) μέχρι τέλος του χρόνου το έργο για το ξύλινο ντεκ στην παλιά παραλία», τόνισε.
«Το πρόβλημα της Θεσσαλονίκης πηγάζει από δικές μας αντιλήψεις, δε φταίει η Αθήνα. Το κράτος το ίδιο συγκεντρωτικό είναι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, πρέπει να δούμε σοβαρά τη μητροπολιτική διακυβέρνηση για να επιτευχθεί η αποκέντρωση.Αυτό πρέπει να γίνει με νομοθετική ρύθμιση», υποστήριξε.
«Όμηρος μειοψηφιών η πόλη»
«Δε νομιμοποιούνται κάποιοι να λένε πως θα φύγει η ΔΕΘ μετά από 100 χρόνια από τον κεντρικό δήμο να πάει σε αυτούς στα δυτικά, δεν υπάρχει Σίνδος (δεν έχει δοθεί χώρος εκεί από το ΔΙΠΑΕ), κάποιοι εργαλειοποιούν την ανάπλαση με την πόλη να γίνεται όμηρος μειοψηφιών. Πώς θα κάνουν δημοψήφισμα για τη ΔΕΘ για να πάει στη Σίνδο αφού δεν υπάρχει εξασφαλισμένος χώρος;», αναρωτήθηκε, επισημαίνοντας πως θα δοθούν απαντήσεις για την ανάπλαση και το χρηματοδοτικό σχήμα στην ομιλία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, τον Σεπτέμβριο.
Ανάπλαση ΔΕΘ, τεχνολογικό πάρκο τέταρτης γενιάς Thess INTEC (θα παράγει καινοτομία) στην Περαία, επέκταση έκτου προβλήτα, δημιουργία logistic center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου είτε έχουν μπει σε τροχιά υλοποίησης είτε «παλεύουν», να ξεπεράσουν τα γραφειοκρατικά αγκάθια με την εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης της πόλης να απουσιάζει και να επείγει…
Επιτάχυνση κρίσιμων έργων υποδομών όπως η επέκταση του μετρό στα δυτικά, το Thess INTEC, ο προαστιακός στη Δυτικής Θεσσαλονίκης ζήτησε ο αντιπεριφερειάρχης υποδομών της ΠΚΜ, Πάρης Μπίλλιας.

Για την ανάπλαση της ΔΕΘ, επεσήμανε πως πρέπει να τρέξει γρήγορα, «δεν μπορεί η πόλη να είναι όμηρος κάποιων μειοψηφιών». Παράλληλα, εστίασε στο φλέγον ζήτημα των καθυστερήσεων στην απονομή της δικαιοσύνης που μπλοκάρει και ακυρώνει διαγωνισμούς με κονδύλια της ΕΕ να χάνονται.
«Ξεκάθαρο σχέδιο, στρατηγικό πλάνο»
«Η πόλη έχει τεράστιο δυναμικό αλλά χρειάζεται ξεκάθαρο σχέδιο, υπομονή και πράξεις, στρατηγικό πλάνο, περισσότερες συνέργειες, λιγότερα εμπόδια. Η Θεσσαλονίκη έχει τα εχέγγυα να γίνει περιφερειακός κόμβος, διαθέτει ιστορία, ανθρώπινο κεφάλαιο, τεχνογνωσία», τόνισε ο Αθανάσιος Σαββάκης, Διευθύνων Σύμβουλος BIOSOLIDS, πρόεδρος ΔΣ της εφημερίδας «Μακεδονία» και του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, επίτιμος πρόεδρος ΣΒΕ.
Ο κ. Σαββάκης αναγνώρισε την πρόοδο σε κρίσιμα έργα υποδομών (αναβάθμιση λιμανιού, μετρό, Thess INTEC, σιδηροδρομικές και ενεργειακές συνδέσεις προς Βαλκάνια) ενώ στα αρνητικά συμπεριέλαβε την έλλειψη προβλέψιμου πλαισίου για επενδύσεις, την ανυπαρξία επιχειρηματικά φιλικού πολεοδομικού σχεδιασμού και την μικρή αξιοποίηση της πανεπιστημιακής γνώσης.
«Συνέργειες, να μην περιμένουμε μόνο από το κράτος»
«Η αλλαγή θα έρθει όχι μόνο από το κράτος και την ΕΕ αλλά από τις τοπικές συνέργειες, τα βιομηχανικά clusters, δικτυώσεις με πανεπιστήμια», υποστήριξε.
Υποσχόμενα επενδυτικά πεδία αποτελούν η πράσινη και κυκλική οικονομία, οι ΑΠΕ, η τεχνολογία, η αγροδιατροφή και η βιομηχανία.
«Η εφημερίδα Μακεδονία, φωνή της σύγχρονης επιχειρηματικότητας»
«Η εφημερίδα Μακεδονία ανανεώνεται για να γίνει η φωνή της σύγχρονης επιχειρηματικότητας στη Βόρεια Ελλάδα, να αναδεικνύει success stories, να ενισχύει το δημόσιο διάλογο με τεκμηρίωση και να συνδέει τον κόσμο της αγοράς με την κοινωνία και την πολιτική», τόνισε.

«Η επιχειρηματικότητα, όπως η ελιά, ποτέ δε ρίχνει τα φύλλα της»
«Εξάγαμε σαν χώρα προϊόντα και υπηρεσίες αξίας 100 δις. Ευρώ το 2024. Πρέπει να κατανοήσουμε την αξία της συνεργασίας στην Ελλάδα, στον ΣΕΒΕ συνεργαζόμαστε. Οι εξαγωγές (κυρίως τρόφιμα και ποτά) Κ.Μακεδονίας και Θεσσαλονίκης αγγίζουν τα 9 δις. Ευρώ. Το παραγωγικό μοντέλο της χώρας χρειάζεται να αλλάξει αφού βρούμε νέους επιχειρηματίες. Πρέπει να προχωρήσουν στη Θεσσαλονίκη το logistic center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, η επέκταση του προβλήτα 6, η ανάπλαση της ΔΕΘ, η ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου. Η επιχειρηματικότητα, όπως η ελιά, ποτέ δε ρίχνει τα φύλλα της ακόμα και μέσα στην καρδιά του χειμώνα», τόνισε.
«Πήγαμε σε 49 ΕΠΑΛ της Κεντρικής Μακεδονίας και εξηγήσαμε στους μαθητές την σημασία της επιχειρηματικότητας», σημείωσε ο Σίμος Διαμαντίδης, Πρόεδρος του ΣΕΒΕ.
«Προχωρά το Thess INTEC, άνευ προηγουμένου γραφειοκρατία»
«Η Ελλάδα έκανε πολύ σημαντικά βήματα μπροστά, έχει θέματα καθυστερήσεων στη δικαιοσύνη και κουλτούρας αλλά προοδεύει. Πρέπει να αξιοποιήσουμε το ανθρώπινο και επιχειρηματικό δυναμικό που διαθέτουμε. Η Ευρώπη κάνει βήματα πίσω, πούλησε την ανταγωνιστικότητά της, οι ΗΠΑ την ξεπέρασαν. Η Ελλάδα αντίθετα από αυτό μπορεί να κάνει βήματα μπροστά και να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά της, αξιοποιώντας το ανθρώπινο δυναμικό. Πλέον μάθαμε να συνεργαζόμαστε, έχουν εκλείψει οι στρεβλώσεις, οι βιομήχανοι βάζουν το χέρι στην τσέπη για έρευνα και καινοτομία», σημείωσε ο Νίκος Ευθυμιάδης, Πρόεδρος Thess INTEC.
Παραγωγικό μοντέλο σε στέρεες βάσεις
«Το τεχνολογικό πάρκο, ένα όραμα 30ετίας προχωρά, η κοινωνία σπρώχνει την πολιτεία να προχωρήσει. Η άνευ προηγουμένου γραφειοκρατία κρύβεται από την ψηφιοποίηση, έχουμε αποτελέσματα μόνο όταν ο ιδιωτικός τομέας βγει μπροστά. Αυτές τις μέρες παίρνουμε την τελική άδεια για να ξεκινήσει. Όσοι συμμετέχουν σε αυτό είναι περήφανοι. Προσπαθούμε να πείσουμε τα πανεπιστήμια να έχουν δικό τους χώρο στο πάρκο. Το παραγωγικό μοντέλο της χώρας επί χρόνια ήταν επιδοτούμενο, θα αλλάξει και θα γίνει ανταγωνιστικό μόνο αν βασιστεί στην εμπορική αξιοποίηση της έρευνας και της καινοτομίας, στις εξαγωγές, στην επιστροφή νέων επιστημόνων από το εξωτερικό», υποστήριξε.
«Μοχλός προόδου το λιμάνι, εμπορευματική πύλη η Θεσσαλονίκη, προχωρά ο έκτος προβλήτας»
«Ο ΟΛΘ στρέφει το βλέμμα προς την πόλη, θέλουμε ένα λιμάνι μοχλό προόδου για όλους. Η Θεσσαλονίκη αναδεικνύεται πόλος έλξης για την κρουαζιέρα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, το λιμάνι αγκαλιάζει ενεργά την καινοτομία. Προχωρούμε σε επενδύσεις άνω των 180 εκατ. Ευρώ, η επέκταση του έκτου προβλήτα είναι ένα έργο διεθνούς εμβέλειας, δημιουργούμε ένα νέο οικοσύστημα ανάπτυξης. Η πόλη μετατρέπεται σε εμπορευματική πύλη για τα Βαλκάνια με την επέκταση του προβλήτα.
Πρέπει να προχωρήσουν οι σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις του λιμένα, είναι επιτακτική ανάγκη να ξεπεραστούν οι καθυστερήσεις από την πλευρά του κράτους που οφείλει να στηρίξει έμπρακτα το λιμάνι. Η δημιουργία ενός αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου και η 24ωρη λειτουργία των τελωνείων θα συμβάλλουν σε ένα ανταγωνιστικό λιμάνι. Πρέπει να δούμε την ανάπτυξη της πόλης σαν ένα κοινό στοίχημα για όλους που οφείλουμε να κερδίσουμε», επεσήμανε ο Δημήτρης Τσιτσάμης, στέλεχος ΟΛΘ.
«Να αποκτήσει θεσμική οντότητα η Θεσσαλονίκη, όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται στην Αθήνα»
«Η Θεσσαλονίκη διαθέτει πολιτιστικό πλούτο, ισχυρή τουριστική ταυτότητα, στρατηγική γεωγραφική θέση, η πόλη μπορεί να καθιερωθεί σαν επιχειρηματικός προορισμός διεθνούς εμβέλειας. Έχει ισχυρή αγροτική παραγωγή, τοποθετημένη στη μεγαλύτερη πεδιάδα της Ελλάδας. Σημαντικότερος ανασταλτικός παράγοντας είναι η αθηνοκεντρική διοίκηση, όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι στην Αθήνα, αυτό δημιουργεί ανισορροπία και γιγαντιαία ανισότητα μεταξύ περιφέρειας, Αττικής. Κρίσιμες αποφάσεις για τη Θεσσαλονίκη λαμβάνονται στην Αθήνα, χρειάζεται να ληφθούν γενναίες αποφάσεις για πολιτική αποκέντρωση, να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη θεσμική οντότητα», επεσήμανε ο Στέφανος Τζιρίτης, Πρόεδρος του Ομίλου ISOMAT.
«Καινοτομίες που βασίζονται στη γνώση, κουλτούρα συνεργασίας»
«Κρίσιμος παράγοντας σήμερα είναι οι καινοτομίες που βασίζονται στη γνώση. Χρειάζονται μικροπιστώσεις για παροχή χρηματοδότησης, angels investors, ενίσχυση διεθνών διασυνδέσεων, επένδυση στην έρευνα, δικτυώσεις, επιταχυντές καινοτομίας, εμπέδωση συνεργασίας δημόσιου, ιδιωτικού τομέα, ένταξη των επιχειρήσεων στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες», σημείωσε ο Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, Επίτιμος Πρόεδρος ΕΒΕΘ που ζήτησε στήριξη από την τοπική κοινωνία του τεχνολογικού πάρκου τέταρτης γενιάς, Thess INTEC.
«Δυσκολευόμαστε να συνεργαστούμε, υπάρχει μία ξεπερασμένη δομή στα πανεπιστήμια. Πολύ επικίνδυνη είναι μία αδιόρατη εχθρότητα που συναντάται πολλές φορές στην πόλη», ανέφερε.