
Το ζήτημα της ρύθμισης της κυκλοφορίας στην παλιά παραλία της Θεσσαλονίκης είναι μια πονεμένη ιστορία. Ας μην γυρίσουμε πίσω, στη δεκαετία του '80 και σε εκείνα τα μεγαλόπνοα σχέδια του τότε δημάρχου Σωτήρη Κούβελα για την επέκταση της παραλίας μέσα στο Θερμαϊκό προκειμένου να δημιουργηθεί επιπλέον ζωτικός χώρος στον οποίο θα χωρούσαν και περισσότερα αυτοκίνητα. Ή, για το άλλο φιλόδοξο σχέδιο του Γιώργου Σουφλιά για την κατασκευή της υποθαλάσσιας οδικής αρτηρίας η οποία ναυάγησε, κακοσχεδιασμένη όπως ήταν, στον πυθμένα του Θερμαϊκού, αφήνοντάς μας χρέος 86 εκατ. ευρώ. Ας μείνουμε στα πρόσφατα.
Στα μέσα του 2020, στο πλαίσιο των μέτρων κατά του COVID-19, η τότε δημοτική Αρχή του Κωνσταντίνου Ζέρβα μετέφερε τον ποδηλατόδρομο, από το κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας, στο οδόστρωμα της Λ. Νίκης. Με τον τρόπο αυτόν απελευθερώθηκε χώρος για τους πεζούς, όμως, ο ποδηλατόδρομος, δίπλα δίπλα με τα αυτοκίνητα, και με μόνο διαχωριστικό τα πλαστικά πασαλάκια, εμπεριείχε μεγάλο ρίσκο για τους ποδηλάτες. Για καλή μας τύχη δεν υπήρξαν σοβαρά ατυχήματα. Όμως, ο συναγερμός για τον covid παρήλθε και ο πρόσκαιρος ποδηλατόδρομος επί της Λ. Νίκης κρίθηκε παράνομος από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης για αυτό και πριν από περίπου έναν χρόνο, αναγκαστικά καταργήθηκε και επανήλθε στο κρηπίδωμα.
Καθ' όλη τη σχεδόν τετραετή λειτουργία του δημιούργησε σημαντικά κυκλοφοριακά προβλήματα καθώς οι τρεις λωρίδες κυκλοφορίας της Λ. Νίκης είχαν γίνει δύο. Τον τελευταίο χρόνο επανήλθε η πρότερη κατάσταση και μάλιστα βελτιωμένη, αφού με τα πασαλάκια τα οποία τοποθετήθηκαν κατά μήκος του δρόμου, οριοθετώντας την αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας παρεμποδίζεται η παράνομη στάθμευση κατά μήκος του πεζοδρομίου όπου λειτουργούν δεκάδες καφέ, πιτσαρίες κ.ο.κ.
Τον τελευταίο καιρό σημειώθηκαν μερικά ατυχήματα με ΙΧ αυτοκίνητα να καβαλούν το αριστερό πεζοδρόμιο όπου βρίσκεται πολύς κόσμος, είτε αραχτός στα εκατοντάδες τραπεζοκαθίσματα είτε απλώς σουλατσάροντας.
Για το θέμα αυτό ξέσπασε χθες καβγάς ανάμεσα στον τέως δήμαρχο Κωνσταντίνο Ζέρβα και στους αντιδημάρχους Γιώργο Δημαρέλο και Πρόδρομο Νικηφορίδη. Ο κ. Ζέρβας διαφωνεί με τα πασαλάκια, αλλά δεν προτείνει και κάτι διαφορετικό, πλην φυσικά της διατήρησης του ποδηλατόδρομου στο οδόστρωμα της Λ. Νίκης, κάτι το οποίο όμως θα ήταν παράνομο.
Ωστόσο, τα επαναλαμβανόμενα ατυχήματα, έστω και εάν οφείλονται σε απροσεξία ή σε κατανάλωση αλκοόλ, θα πρέπει να προβληματίσει τη δημοτική Αρχή η οποία, σε συνεννόηση με την τροχαία οφείλει να λάβει κάποια μέτρα. Μπορεί να χρειάζεται επιπλέον σήμανση, ίσως και κάποια κολωνάκια πάνω στο πεζοδρόμιο ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος κάποιο ΙΧ να το καβαλήσει, ενδεχομένως και κάτι άλλο περισσότερο αποτελεσματικό. Την καλύτερη λύση θα τη βρουν αυτοί που ξέρουν. Πάντως, καλό είναι να ληφθούν κάποια μέτρα ώστε να είναι ασφαλέστερη η διέλευση για όλους, εποχούμενους και μη.
Και βεβαίως, να δούμε και το απέναντι πεζοδρόμιο, το κρηπίδωμα της παλιάς παραλίας, όπου επικρατεί πλέον συνωστισμός, με πεζούς και ποδηλάτες στριμωγμένους σε λίγα τετραγωνικά. Ας ελπίσουμε να προχωρήσει το ταχύτερο το έργο της κατασκευής του ξύλινου ντεκ, ώστε να υπάρξει χώρος για όλους. Συγχρόνως, η διοίκηση του δήμου θα πρέπει να τρέξει τις διαδικασίες ώστε να δημιουργηθεί επιτέλους και ένα λειτουργικό και ασφαλές δίκτυο ποδηλατοδρόμων γιατί στη Θεσσαλονίκη, στο τμήμα της κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, αλλά και έως την Εγνατία και την Αγίου Δημητρίου, μπορεί ανέτως να μετακινηθεί κανείς με ποδήλατο.