Λιμάνι Θεσσαλονίκης: «Καμία δημόσια πρόταση ή αλλαγή μετοχικής σύνθεσης», ξεκαθαρίζει ο ΟΛΘ
Τι αναφέρει ανακοίνωση της εταιρείας με αφορμή σχετικά δημοσιεύματα
Το μέτρο στην αρχή θα εφαρμοστεί πιλοτικά - Οι καθυστερήσεις και τα «αγκάθια» στις διαδικασίες
- Newsroom
Έπειτα από μεγάλη αναμονή και μακροχρόνιες διαδικασίες φαίνεται πως τελικά οδεύει προς υλοποίηση η εφαρμογή της κάρτας κατοίκου για τη στάθμευση στην Ε’ κοινότητα Θεσσαλονίκης. Το αίτημα των κατοίκων της μεγαλύτερης κοινότητας του κεντρικού Δήμου φαίνεται πως σιγά-σιγά εντάσσεται σε τροχιά υλοποίησης με ορίζοντα έναρξης την 1η Ιανουαρίου 2026. Πρόκειται για ένα αίτημα το οποίο οι κάτοικοι της περιοχής έθεσαν επανειλημμένα στις τελευταίες τουλάχιστον τρεις διοικήσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης, με στόχο την αντιμετώπιση του οξυμένου προβλήματος στάθμευσης.
Με τον τελευταίο κύκλο της δημόσιας διαβούλευσης να έχει ολοκληρωθεί από τον Μάρτιο, μένει η κατάθεση των προτάσεων της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων του Δήμου για το ποιοι δρόμοι μπορούν να υποστηρίξουν το νέο σύστημα και κάποιες διαβουλεύσεις, για να τεθεί αυτό σε ισχύ. Αν και η πρόθεση του δημάρχου, Στέλιου Αγγελούδη, του αντιδημάρχου Δημοτικής Αστυνομίας, Κώστα Τσιαπακίδη και του κοινοτικού συμβουλίου της Ε’ κοινότητας είναι θετική, το μέτρο φαίνεται πως για την ώρα αντιμετωπίζει ορισμένα πρακτικά εμπόδια, πολεοδομικούς περιορισμούς και θέματα εφαρμοσιμότητας.
Η διαδικασία για να τεθεί το μέτρο προς υλοποίηση, ξεκίνησε από το 2024, όταν πολίτες της Ε’ κοινότητας έθεσαν το θέμα στη δημοτική Αρχή μέσω της «Ώρας των Πολιτών». Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κατόπιν, έδωσε εντολή να ξεκινήσει δημόσια διαβούλευση, ώστε να διαπιστωθεί η πραγματική πρόθεση των κατοίκων. Διενεργήθηκαν δύο διαδικτυακές δημόσιες διαβουλεύσεις, η πρώτη, χωρίς ιδιαίτερη συμμετοχή μεταξύ Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου του 2024 και η δεύτερη, από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2025, η οποία συγκέντρωσε 1.500 απαντήσεις σε 3 ερωτήσεις.
Καθυστερήσεις λόγω ελλείψεων
Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Κώστας Τσιαπακίδης, το μέτρο, εκτός του ότι είναι δύσκολο να εφαρμοστεί σε όλους τους μικρούς δρόμους της Ε’ Κοινότητας λόγω των προδιαγραφών του ΚΟΚ που προβλέπουν συγκεκριμένο πλάτος οδοστρώματος και πεζοδρομίων, πρέπει να τεθεί σε ισχύ και σε συνδυασμό με την ενίσχυση της Δημοτικής Αστυνομίας, ώστε να υπάρξει πραγματικός έλεγχος της εφαρμογής του.
«Θέλουμε η έναρξη της κάρτας να συμπέσει με την πρόσληψη των 80 νέων δημοτικών αστυνομικών, βάσει του πανελλήνιου διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη. Η έλευση των νέων αστυνομικών προβλέπεται την 1η Ιανουαρίου 2026 και για τότε προγραμματίζουμε και για εφαρμογή την κάρτα κατοίκου. Ωστόσο, πρέπει, πριν από αυτά, να οριστούν ποιοι δρόμοι θα μπορούν να ενταχθούν στο μέτρο, σε συνεργασία με τη Βιώσιμη Κινητικότητα και σε συζήτηση με τους κατοίκους της Ε’ κοινότητας», σημειώνει ο κ. Τσιαπακίδης. Ο αντιδήμαρχος διευκρινίζει επίσης ότι η υφιστάμενη ελεγχόμενη στάθμευση στη Βασιλίσσης Όλγας, δεν θα επηρεαστεί.
Συγκεκριμένες οι προδιαγραφές δρόμων
Το τεχνικό κομμάτι της εφαρμογής επεξηγεί στη «ΜτΚ» η προϊστάμενη Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Θεσσαλονίκης, Μαρία Ζουρνά. Το βασικό ζήτημα, όπως υποστηρίζει, είναι ότι δεν πληρούν όλοι οι δρόμοι της εν λόγω κοινότητας τις απαραίτητες προδιαγραφές για την κάρτα κατοίκου, γεγονός που περιορίζει την εφαρμογή του μέτρου. «Για να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε την κάρτα κατοίκου, δηλαδή να ορίσουμε θέσεις πάρκινγκ και στις δύο πλευρές ενός δρόμου, πρέπει να έχουμε τουλάχιστον 11 μέτρα πλάτος από πρόσοψη σε πρόσοψη κτιρίου στον εν λόγω δρόμο: 1,5 μέτρο ανά πεζοδρόμιο, 4 μέτρα για τις δύο λωρίδες στάθμευσης (2 δεξιά και 2 αριστερά) και 3,5 μέτρα πλάτος οδοστρώματος», τονίζει.
Στην πράξη, πολλοί δρόμοι του Ε’ διαμερίσματος δεν διαθέτουν τέτοια γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Οδοί, όπως η Θερμοπυλών και η Κρήτης, ενδέχεται να πληρούν τα κριτήρια, ενώ στενοί δρόμοι ή δρόμοι όπου ήδη απαγορεύεται η στάθμευση, όπως η Οδός Αλεξάνδρου Παπαναστασίου, αποκλείονται εκ των πραγμάτων από την εφαρμογή του μέτρου, εφόσον αντιβαίνουν τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Μέχρι τα τέλη Ιουνίου οι προτάσεις
Η προϊσταμένη επισημαίνει πως η διαδικασία θα κινηθεί με βάση τις τεχνικές εισηγήσεις από τη Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας του Δήμου Θεσσαλονίκης. Ήδη έχει συσταθεί ομάδα ειδικών η οποία μελετά το πού θα μπορούσε να γίνει εφαρμογή της κάρτας και αναμένεται να προτείνει οδούς. Οι προτάσεις στη συνέχεια θα συζητηθούν με την αντιδημαρχία Δημοτικής Αστυνομίας και επιτροπή της Ε’ δημοτικής κοινότητας και, εφόσον οι προτεινόμενοι δρόμοι πληρούν τις προδιαγραφές, θα ενταχθούν στο πρόγραμμα.
«Η υπηρεσία μας θα προτείνει 10 με 15 δρόμους με συγκεκριμένες προδιαγραφές στην Ε’ κοινότητα για πιλοτική εφαρμογή του μέτρου, γιατί θέλουμε αρχικά να δούμε αν η εφαρμογή του επιφέρει θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα. Εφόσον η κοινότητα και η Δημοτική Αστυνομία συμφωνήσουν, η πρόταση θα κατατεθεί στο δημοτικό συμβούλιο για έκδοση κανονιστικής απόφασης και εφαρμογή», επισημαίνει η κ. Ζουρνά, ενώ προσθέτει πως η ολοκληρωμένη πρόταση της υπηρεσίας αναμένεται να παραδοθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Ένα ακόμα ζήτημα το οποίο επισημαίνει η κ. Ζουρνά είναι η «παρανόηση» ότι κατοχή της κάρτας από κάποιον πολίτη σημαίνει αυτόματα ότι μπορεί να παρκάρει μόνο κοντά στο σπίτι του, δηλαδή σε συγκεκριμένη οδό. «Στην πραγματικότητα όλοι οι κάτοχοι της κάρτας θα έχουν δικαίωμα να παρκάρουν σε όλες τις οδούς που εφαρμόζεται το μέτρο, με βάση τον τόπο μόνιμης κατοικίας τους», αναφέρει.
Καθολικό το αίτημα
Στο παρελθόν έγινε απόπειρα εφαρμογής του μέτρου από τη διοίκηση Μπουτάρη, με χάραξη μπλε γραμμών σε δρόμους κάτω από την οδό Δελφών, αλλά τελικά το μέτρο δεν εφαρμόστηκε, ενώ η ιδέα εγκαταλείφθηκε από τη διοίκηση Ζέρβα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ), υπάρχουν 216 θέσεις επισκεπτών επί της Βασιλίσσης Όλγας και 2.853 θέσεις οι οποίες προορίζονταν για θέσεις κατοίκων στα κάθετα σε αυτήν στενά. «Οι θέσεις κατοίκων είχαν σημανθεί και είχαν διαγραμμιστεί κατά την εκκίνηση του ΣΕΣ, τον Σεπτέμβριο του 2017 από την ανάδοχο, όμως λόγω αδυναμίας ελέγχου από τη Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας, καθώς το προσωπικό δεν επαρκεί, ουδέποτε μέχρι σήμερα τέθηκε το μέτρο σε εφαρμογή», όπως εξηγεί ο αντιδήμαρχος, Κώστας Τσιαπακίδης.
Για τον λόγο αυτό είναι και πολύ έντονη η πίεση των πολιτών για την εφαρμογή του μέτρου. Όπως εξηγεί από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ε’ δημοτικής κοινότητας, Μανώλης Σύλλης, κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, οι κάτοικοι όχι μόνο πρότειναν, αλλά ουσιαστικά απαίτησαν την κάρτα κατοίκου σε όλη την κοινότητα.
Ο ίδιος συμμετείχε σε συνάντηση με την κ. Ζουρνά και τον κ. Τσιαπακίδη στα γραφεία της κοινότητας, όπου τέθηκαν τα τεχνικά και θεσμικά ζητήματα, ενώ από την πλευρά της, η κοινότητα τού έθεσε τις προτάσεις της. Εκτός από την κάρτα κατοίκου, ο Δήμος Θεσσαλονίκης μελετά την εξεύρεση ελεύθερων οικοπέδων για δημιουργία χώρων στάθμευσης, με ήδη παραχωρημένες πάνω από 1.000 θέσεις τον τελευταίο χρόνο σε περιοχές της Ε’ κοινότητας, όπως το πάρκινγκ στον τερματικό σταθμό του Μετρό στη Νέα Ελβετία και άλλες 200-300 θέσεις στη Βούλγαρη, που όμως δεν μπορούν από μόνες τους να λύσουν εν συνόλω το πρόβλημα.
*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 08.06.2025
Τι αναφέρει ανακοίνωση της εταιρείας με αφορμή σχετικά δημοσιεύματα
Τα προτεινόμενα μέτρα ήταν για την περίοδο 2022-2025, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουν εφαρμοστεί
Σύμφωνα με τον Δήμο ακολουθείται η προβλεπόμενη διαδικασία εκταφής, ενώ αναμένεται να προμηθευτεί μηχάνημα για τη μεταφορά των σορών
Ημερίδα για την ασφαλή πλοήγηση της Αντιπεριφέρειας Ψηφιακής Διακυβέρνησης της ΠΚΜ, σε συνεργασία με τον Δήμο Πυλαίας - Χορτιάτη