Θεσσαλονίκη: Πίσω από τα φώτα της σκηνής

Ηχολήπτης και ταυτόχρονα συνθέτης ο Αλέξανδρος Ραΐδης μιλά για τη δουλειά στα παρασκήνια

Το μεγαλύτερο κομμάτι της επιτυχίας μιας συναυλίας συμφωνικού σχήματος οφείλεται ασφαλώς στην απόδοση των μουσικών, του μαέστρου, στη δουλειά της παραγωγής. Όμως σε μεγάλο βαθμό παίζει ρόλο σε αυτό η ποιότητα των τεχνικών που την πλαισιώνουν.

Ο ηχολήπτης Αλέξανδρος Ραΐδης είναι από τους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από τα φώτα της σκηνής, ωστόσο προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες χωρίς τις οποίες δύσκολα θα πραγματοποιούνταν μια συναυλία. Μας μιλά για τα σημεία στα οποία πρέπει να εστιάσει ένας τεχνικός του είδους του στη διάρκεια της προετοιμασίας μιας τέτοιας εκδήλωσης: «Ένα από τα σημαντικότερα σημεία είναι ότι στο τεχνικό κομμάτι δεν πρέπει να εμπλακεί μουσικός, γιατί εκείνος χρειάζεται να εστιάσει στο καλλιτεχνικό κομμάτι για να αναδειχθεί η ποιότητα ενός έργου».

Ο ίδιος είναι μόνιμος συνεργάτης της ΚΟΘ εδώ και πολλά χρόνια. «Στην περίπτωση του συγκεκριμένου οργανισμού με τον εξάρχοντα βιολιστή Αντώνη Σουσάμογλου υπάρχει μια αλληλεπίδραση, γιατί είναι ο αρχηγός και ο υπεύθυνος για το αποτέλεσμα, επομένως τον ενδιαφέρει πολύ. Τώρα, με τα χρόνια και με την τριβή έχει χτιστεί εμπιστοσύνη. Ο τεχνικός έχει την ευθύνη να συμβάλει ώστε ο μουσικός να αποβάλει το άγχος ή όποιο άλλο πρόβλημα παρουσιαστεί. Αυτό μαθαίνεται και είναι θέμα διαχείρισης ατόμων», τονίζει ο Αλέξανδρος Ραΐδης.

raidis-2.jpg

Για να το εξηγήσει δίνει ένα υποθετικό παράδειγμα: «Πηγαίνουμε κάπου και λείπουν τα μισά ηχεία, κάτι που δεν το έχουμε υπολογίσει και έχει συμβεί είτε από κακή συνεννόηση είτε για κάποιον άλλον λόγο. Τότε μιλάω κατευθείαν με την παραγωγή και τον θεσμό, τους εξηγώ τι χρειαζόμαστε, ενώ ενημερώνω για το πόσο θα κοστίσουν. Δεν είναι εκείνη η στιγμή να λύσεις το γιατί συνέβη κάτι τέτοιο, χρειάζεται να δράσεις γρήγορα και να μην δημιουργήσεις άγχος τη στιγμή που δεν πρέπει. Το γιατί συνέβη κάτι έπεται».

Σε όλες τις συναυλίες της ΚΟΘ

Με την ηχοληψία γενικότερης φύσεως ασχολείται από το 2005, ενώ με τις ορχήστρες από το 2017 όταν και συνεργάστηκε για πρώτη φορά με την ΚΟΘ. «Είμαι σε όλες τις συναυλίες, εκτός από αυτές που δεν υπάρχει λόγος να είμαι, αφού εκεί έχουν οι χώροι τεχνική υποδομή. Αν δεν είμαστε σίγουροι ότι υπάρχει, η ορχήστρα προτιμά να έχει τον δικό της τεχνικό για να είναι σίγουρη ότι θα βγει σωστά η συναυλία».

Εξειδικεύεται κυρίως σε συμφωνικές ορχήστρες και ακουστικά σύνολα. Άλλωστε και ο ίδιος είναι συνθέτης ορχηστρικής μουσικής. Έχει συνεργαστεί με τον Διονύση Σαββόπουλο, με τον Κώστα Μακεδόνα όταν συνοδεύονταν από ορχήστρες, αλλά και με τη Συμφωνική Ορχήστρα του δήμου Θεσσαλονίκης, τη Φιλαρμόνια κ.α., αυτό που πραγματικά απόλαυσε όμως ήταν η συνεργασία με τον Αλεξάντρ Νεσπλά.

Μέσα από την εμπειρία της ηχοληψίας τονίζει πως χρειάζονται οπωσδήποτε σπουδές για να ασκήσει κάποιος το συγκεκριμένο επάγγελμα «είτε από ιδιωτικό φορέα τύπου ΙΕΚ που δίνει ένα ενδιάμεσο είδος πτυχίου με κάποια αναγνώριση στην Ελλάδα μέσω του ΕΟΠΕΠ, είτε να σπουδάσει στο πανεπιστήμιο της Κρήτης ή της Κέρκυρα».

raidis-3.jpg

Οι μουσικές σπουδές και οι συνεργασίες με τον κινηματογράφο και το θέατρο

Όμως ο Αλέξανδρος Ραΐδης δεν έχει κάνει τέτοιες σπουδές. Ξεκίνησε ως πιανίστας, ακολούθησε τη σύνθεση και έκανε bachelor μουσικής και master σύνθεσης στο Middlesex και στο City του Λονδίνου. Μετά γύρισε στην Ελλάδα για να καταταχθεί στον στρατό και άρχισε να δουλεύει στο ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ, όπου υπήρξε τομεάρχης μουσικής τεχνολογίας για 10 χρόνια. Σήμερα συνεργάζεται με το ΙΕΚ ΑΚΜΗ και το Μητροπολιτικό Κολέγιο, γιατί «είναι ωραίο να διδάσκεις σε παιδιά», όπως λέει.

Παράλληλα ασχολείται με τη σύνθεση κινηματογραφικής μουσικής. «Αυτός είναι ο στόχος πάντα. Αγαπώ πολύ την ηχοληψία προφανώς, επειδή έχω σχέση με την ΚΟΘ, αλλά το ενδιαφέρον και η αγάπη μου είναι αυτό».

raidis-4.jpg

Έτσι, πέρυσι έκανε τη μουσική επένδυση στην ταινία «Ελπίδα» με σκηνοθέτη τον Αλέξανδρο Σταύρου, ενώ πρόσφατα συνεργάστηκε με την Κατερίνα Ευαγγελάτου σε ένα ντοκιμαντέρ με «πρωταγωνίστρια» την ιστορικό Μαρία Ευθυμίου. Επίσης, έγραψε μουσική για πέντε μιούζικαλ της «Παράθλασης» και τον ενδιαφέρει πολύ να συνεχίσει με μουσική για το θέατρο. «Η μουσική θεάτρου πρέπει να είναι απλή, δεν πρέπει να κλέβει την παράσταση αλλά να είναι υποστηρικτική και να την αναδεικνύει. Έχω μάθει να δουλεύω με παρεμβάσεις, γιατί στον κινηματογράφο αυτό είναι όλο το θέμα. Δεν γράφεις του κεφαλιού σου. Σου λέει ο σκηνοθέτης τι έχει στο μυαλό του και ακολουθείς τις οδηγίες μέσα από τη δική σου πλευρά. Όταν δεν ξέρει καθόλου προτείνεις. Συνήθως όμως όλοι έχουν μια ιδέα γι αυτό που θέλουν».

Τέλος, συνεργάζεται με την ομάδα "Χορευτές του Βορρά" γράφοντας τη μουσική για διάφορες χορευτικές παραστάσεις που ανεβάζει το γνωστό σχήμα. 

Loader