Χαλκιδική: «Καλοκαίρι» και τον Σεπτέμβριο με πληρότητες 70% - Το κρίσιμο τουριστικό στοίχημα με το βλέμμα στο 2026

Σεζόν – καρμπόν με την περσινή, με «χαμένη» την εστίαση – Τα συρρικνωμένα εισοδήματα των επισκεπτών, το παράδοξο της αύξησης της μέσης δαπάνης και η πρόκληση για επιμήκυνση της σεζόν

Δυνατό κλείσιμο σεζόν πρόσφερε ο Σεπτέμβριος στη Χαλκιδικήμε κρυφό άσο στο μανίκι, ανάλογα βέβαια και με τις διαθέσεις του καιρού, τον Οκτώβριο με ανομοιόμορφη ωστόσο την κατανομή των ωφελειών από την τουριστική κίνηση, την ώρα που η περιοχή στρέφει το βλέμμα στο 2026.

Με τις διανυκτερεύσεις να πιάνουν τα νούμερα του 2024 και την μεγάλη εικόνα να «δείχνει» μία σεζόν παρόμοια με την περσινή, φτωχοί συγγενείς αποδεικνύονται εστίαση και εμπόριο, με τους τουρίστες να προτιμούν… πιτόγυρο στο χέρι και μαγείρεμα στο δωμάτιο από ακριβές εξόδους στα εστιατόρια, απόρροια της υποχώρησης της αγοραστικής δύναμης των πολιτών.

Πάντως, αισθητά αυξημένη παρουσιάζεται η μέση ταξιδιωτική δαπάνη στην Ελλάδα κατά το πρώτο επτάμηνο του 2025, που έκλεισε με θετική έκπληξη στα έσοδα του τουρισμού.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2025 η μέση δαπάνη ανά ταξίδι παρουσίασε αύξηση κατά 9,1% (διαμορφώθηκε στα 626 ευρώ). Τον Ιούλιο δε, ήταν αυξημένη κατά 7,2%, την ώρα που η ταξιδιωτική κίνηση παρουσίασε αύξηση κατά 6,4%.

Εκτιμάται πως η μεγάλη αύξηση της μέσης δαπάνης, που θεωρητικά δε συνάδει με τα όσα λένε εκπρόσωποι εστίασης και λιανεμπορίου για πτώση της κατανάλωσης, αποδίδεται κυρίως στις ανατιμήσεις (με μεγάλο μέρος των χρημάτων να κατευθύνεται στα σούπερ μάρκετ) και όχι στην τάση των επισκεπτών να δαπανήσουν περισσότερα.

«Καλύτερος από τον περσινό ο Σεπτέμβριος, κερδίζεται το στοίχημα της επιμήκυνσης της σεζόν»

nea-kallikrateia-chalkidikis.jpg?v=0

«O φετινός Σεπτέμβριος κινήθηκε καλύτερα σε σχέση με το 2024, η μέση πληρότητα κινήθηκε κοντά στο 70% για τον περασμένο μήνα, σε γενικές γραμμές ολόκληρη η σεζόν κινήθηκε περίπου στα ίδια με τα περσινά επίπεδα, είναι θετικό που κερδίζουμε το στοίχημα της άμβλυνσης της εποχικότητας, έχουμε δηλαδή κίνηση και εκτός της περιόδου αιχμής του καλοκαιριού. Τον περασμένο μήνα είχαμε και επισκέπτες από Κεντρική, Δυτική και Βόρεια Ευρώπη ενώ παρότι άνοιξαν τα σχολεία είχαμε και οικογένειες. Στις διανυκτερεύσεις σύμφωνα με τα διαθέσιμα δεδομένα δεν είχαμε μείωση, εκεί που υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα είναι στην εστίαση και στο εμπόριο, λόγω μειωμένης αγοραστικής δύναμης και ακρίβειας δεν έχει τη δυνατότητα να ξοδέψει ο κόσμος», σημειώνει στο emakedonia.gr ο Γιάννης Κουφίδης, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής.

«Για τον Οκτώβριο έχουμε ενθαρρυντικά σημάδια αλλά μεγάλο ρόλο θα παίξει και ο καιρός, από εκεί και πέρα η περιοχή στρέφει το βλέμμα στο 2026, είναι προφανώς πολύ νωρίς να κάνουμε εκτιμήσεις από τώρα», υποστηρίζει.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του πρόσφατου Βαρομέτρου του Επιμελητηρίου, αναδύεται μία εικόνα συγκρατημένης αισιοδοξίας καθώς καλή κρίνει την κατάσταση της επιχείρησής του σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων το 35%, ικανοποιητική το 49% και κακή το 16% ενώ τα ίδια ή καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα αναμένουν 7 στους 10 το επόμενο εξάμηνο.

Το 53% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής που απάντησαν στην έρευνα δηλώνουν ότι αναμένουν τα ίδια οικονομικά αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις τους το επόμενο εξάμηνο, καλύτερα αναμένει το 14%, ενώ χειρότερα δηλώνει ότι αναμένει το 33%, αυξημένο κατά 10% σε σύγκριση με το προηγούμενο δίμηνο.

Πτωτικά ο τζίρος

chalkidiki.jpg?v=0

Πάντως, το 26% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής που πήραν μέρος στην έρευνα δήλωσαν ότι ο τζίρος της επιχείρησής τους αυξήθηκε, 37% ότι παρέμεινε ο ίδιος και 37% ότι μειώθηκε. Τα αντίστοιχα ποσοστά στο προηγούμενο δίμηνο ήταν 31% (αυξήθηκε), 29% (παρέμεινε ίδιος) και 40% (μειώθηκε).

Παράλληλα, το 69% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής που ανταποκρίθηκαν στην έρευνα δηλώνουν ότι σκοπεύουν να διατηρήσουν το υπάρχον προσωπικό για τον επόμενο μήνα, 14% να προσλάβουν νέο και 17% να απολύσουν, από 6% το προηγούμενο δίμηνο, γεγονός βέβαια που δεν εκπλήσσει από τη στιγμή που η σεζόν οδεύει στο τέλος.

Η μεγάλη πρόκληση για τουρισμό όλο το χρόνο

Η σεζόν για τον ελληνικό τουρισμό, όπως αναλύεται από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και το INSETE, χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα, με την πλειονότητα των αφίξεων και δραστηριοτήτων να συγκεντρώνεται κυρίως Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο. Συγκεκριμένα, το 54,2% των αλλοδαπών αφίξεων πραγματοποιείται αυτούς τους τρεις μήνες, ενώ ο συνολικός αριθμός των αφίξεων αυξάνεται κατακόρυφα κατά το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του έτους (δηλαδή την περίοδο της τουριστικής σεζόν).

Στην μεταπανδημική εποχή βέβαια και δεδομένης της αλλαγής του κλίματος παρατηρείται ενίσχυση των τουριστικών ροών τους μήνες off season ενώ σε δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς, όπως η Κρήτη, η Χαλκιδική, η Ρόδος τα εποχικά καταλύματα μένουν ανοιχτά έως και τον Νοέμβριο υποδεχόμενα τουρίστες. Υπό αυτό το πρίσμα η επιβατική κίνηση στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας κατέγραψε τα υψηλότερα ποσοστά αύξησης έναντι του 2024, τον μήνα Ιανουάριο και Μάρτιο. Για την ακρίβεια η επιβατική κίνηση ήταν αυξημένη κατά 14,5% τον Ιανουάριο και κατά 10,08% τον Μάρτιο όταν όλους τους υπόλοιπους μήνες καταγράφηκαν μονοψήφια ποσοστά ανάπτυξης και μάλιστα πέριξ του 5% μεταξύ Μαΐου - Αυγούστου.

Την ίδια στιγμή η μείωση της εποχικότητας του κλάδου που αιμοδοτεί σταθερά την ελληνική οικονομία τίθεται στο επίκεντρο κι από τους αρμόδιους φορείς ώστε να ενισχυθούν οι ροές χωρίς να κινδυνεύουν οι κατά τόπους προορισμοί με φαινόμενα υπερτουρισμού.

Loader