Στέφανος Παραστατίδης: Συμφωνεί η ΝΔ να κατοχυρωθεί στο Σύνταγμα ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των μη κρατικών πανεπιστημίων, ναι ή όχι;
Άρθρο του Τομεάρχη Παιδείας, βουλευτή Κιλκίς ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής στη «Μακεδονία της Κυριακής»
Άρθρο του Τομεάρχη Παιδείας, βουλευτή Ηλείας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη «Μακεδονία της Κυριακής»
- Newsroom
Του Διονύση Καλαματιανού
Τομεάρχη Παιδείας, βουλευτή Ηλείας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Αυτή τη φορά, η κυβέρνηση της ΝΔ ξεπέρασε τον ίδιο της τον εαυτό. Όχι μόνο υλοποίησε μία ακόμη ιδεοληπτική επιλογή της, φέρνοντας τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στη χώρα, αλλά, επιπλέον, το έκανε με τρόπο αντισυνταγματικό. Το άρθρο 16 του Συντάγματος δεν αφήνει περιθώριο παρερμηνειών. Απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικής ανώτατης εκπαίδευσης. Αυτό υποστηρίζει η πλειοψηφία των Συνταγματολόγων, αυτό προκύπτει και από την πάγια νομολογία του ΣτΕ.
Ακόμα και στην ίδια την κυβέρνηση αναγνώριζαν μέχρι πρότινος ότι ο μοναδικός τρόπος για να προχωρήσουν σε αυτή την αντιμεταρρύθμιση που μας γυρίζει δεκαετίες πίσω, ήταν να αναθεωρηθεί το Σύνταγμα. Ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης προεκλογικά έλεγε ότι η αναθεώρηση του άρθρου 16 θα επιτρέψει να λειτουργήσουν ιδιωτικά πανεπιστήμια. Τώρα τι άλλαξε και παρακάμπτουν το Σύνταγμα με έναν νόμο; Γιατί βιάζονται να παραβιάσουν το θεμέλιο της δημοκρατίας μας; Όσες φορές και αν θέσαμε το ζήτημα εντός του Κοινοβουλίου, απάντηση δεν πήραμε.
Βεβαίως, στη συζήτηση εντός της Βουλής, εκτός της αντισυνταγματικότητας του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, αναδείχτηκε πλήρως και η ένδεια των επιχειρημάτων της κυβέρνησης περί της ανάγκης ύπαρξης ιδιωτικής ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα. Ποιο ήταν το βασικό κυβερνητικό επιχείρημα; Να μη φεύγουν οι νέες και οι νέοι στο εξωτερικό και να επιστρέψουν όσες και όσοι ξενιτεύτηκαν για σπουδές. Πρόκειται για ακραία υποκρισία καθώς η κυβέρνηση της ΝΔ ήταν αυτή που μείωσε εισακτέους στα δημόσια πανεπιστήμια, νομοθετώντας την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ). Εάν πραγματικά ήθελαν να ανακόψουν τη ροή Ελλήνων φοιτητών στο εξωτερικό, θα καταργούσαν την ΕΒΕ και θα αύξαναν τους εισακτέους στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Δεν τους ενδιαφέρει αυτό, παρά μόνο να φτιάξουν την πελατεία των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Αν ήθελαν να μην φεύγουν οι νέες και οι νέοι μας στο εξωτερικό δεν θα ανέστειλαν τη λειτουργία 37 πανεπιστημιακών τμημάτων, μεταξύ των οποίων η Νομική στην Πάτρα και το ΤΕΦΑΑ στην Ηλεία. Δεν θέλουν, όμως, να λειτουργούν τμήματα δημόσιων πανεπιστημίων γιατί επιδιώκουν να λειτουργούν αντίστοιχα τμήματα ιδιωτικών σχολών και να πληρώνουν οι φοιτητές δίδακτρα.
Ένα άλλο κυβερνητικό επιχείρημα ήταν πως η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα ενισχύσει το δημόσιο πανεπιστήμιο! Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα πανεπιστήμιά μας; Είναι υποστελεχωμένα και υποχρηματοδοτημένα. Είναι χαρακτηριστικό πως η δημόσια δαπάνη ανά φοιτητή στην Ελλάδα είναι μόλις 2.300 ευρώ, έναντι 11.500 ευρώ της μέσης δημόσιας δαπάνης στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.
Την ίδια στιγμή, η αναλογία καθηγητών/φοιτητών είναι 1 καθηγητής μέλος ΔΕΠ/ανά 47 φοιτητές στην Ελλάδα, έναντι της αναλογίας 1 καθηγητής/ανά 13 φοιτητές, που είναι ο μέσος όρος στην Ευρώπη των 27. Πώς, λοιπόν, η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων θα λειτουργήσει υπέρ του δημόσιου πανεπιστημίου; Αφαιρώντας του σπουδαστές και κάνοντάς τους πελάτες στην ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση; Αυτό που τελικά θα γίνει είναι να αποδυναμωθεί ακόμα περισσότερο το δημόσιο πανεπιστήμιο, ιδιαίτερα τα περιφερειακά πανεπιστημιακά ιδρύματα που θα κινδυνέψουν με συρρίκνωση, καθώς θα υπάρξει δραματική μείωση του αριθμού των εισακτέων, των καθηγητών και των πόρων τους. Με μαθηματική ακρίβεια δεν θα μπορούν να πετυχαίνουν τους όρους και τους στόχους, που η ίδια η κυβέρνηση έχει θέσει, για να έχουν αξιοπρεπή χρηματοδότηση.
Βεβαίως, με όλα αυτά η κυβέρνηση καταργεί και την ισότιμη πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Δημιουργεί φοιτήτριες και φοιτητές δύο κατηγοριών: αυτές και αυτούς που θα μοχθούν για να εισέλθουν στο δημόσιο πανεπιστήμιο και αυτές και αυτούς που θα μπαίνουν στα ιδιωτικά πανεπιστήμια με πολύ μικρότερους βαθμούς, πληρώντας δίδακτρα. Πως το κάνει αυτό; Άλλη ΕΒΕ για την εισαγωγή στο δημόσιο πανεπιστήμιο, διαφορετική και πολύ μικρότερη ΕΒΕ για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Το συμπέρασμα είναι πως η κυβέρνηση επιδιώκει να μεταλλάξει το πανεπιστήμιο από εστία γνώσης, έρευνας, τεχνολογίας, πολιτισμού και ανάπτυξης σε επιχειρηματική δραστηριότητα. Δεν θα το αφήσουμε έτσι και δεν θα της περάσει. Με σύμμαχο την ίδια την κοινωνία και ιδιαίτερα τη νέα γενιά, αγωνιζόμαστε για να καταργήσουμε αυτή την αντισυνταγματική εκπαιδευτική αντιμεταρρύθμιση που μετατρέπει την ανώτατη εκπαίδευση της χώρας σε εμπορική δραστηριότητα.
Μαζί τους αγωνιζόμαστε για αυτό που πραγματικά έχει ανάγκη ο ελληνικός λαός: ισχυρά, στελεχωμένα, χρηματοδοτημένα, εξωστρεφή, δημόσια πανεπιστήμια.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17.03.2024Άρθρο του Τομεάρχη Παιδείας, βουλευτή Κιλκίς ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής στη «Μακεδονία της Κυριακής»
Άρθρο του μέλους της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνου του Τμήματος Παιδείας και Έρευνας στη «Μακεδονία της Κυριακής»
Η χώρα μας ενισχύει τον διπλωματικό της ρόλο μέσα από το Συμβούλιο Ασφαλείας και πρωτοβουλίες για πολιτιστική συνεργασία
Ο υπουργός Ναυτιλίας ξεκαθάρισε τη διαφορά προσφύγων και μεταναστών και τόνισε την ανάγκη για ισορροπημένες πολιτικές ένταξης