Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε φάση ενισχυμένης κινητικότητας στον τουρισμό και τις αερομεταφορές, με το αεροδρόμιο «Μακεδονία» να αναβαθμίζεται σταδιακά και να καταγράφει ήπια αύξηση της επιβατικής κίνησης. Με την εκκίνηση ουσιαστικά της θερινής σεζόν, νέες πτήσεις εγκαινιάζονται -όπως η σύνδεση με τη Βαρσοβία και η απευθείας γραμμή με τη Σμύρνη από την Aegean- ενισχύοντας το δίκτυο προορισμών και την εξωστρέφεια της πόλης.
Ωστόσο, υπάρχουν ακόμα προκλήσεις και ελλείψεις που περιορίζουν το πλήρες δυναμικό της Θεσσαλονίκης ως περιφερειακού αεροπορικού κόμβου.

Στρατηγική και συνεργασία: Το «κλειδί» για τουριστική ανάπτυξη
Κομβικός παράγοντας στην αεροπορική ανάπτυξη της πόλης είναι η στρατηγική συνεργασία μεταξύ Δήμου, ΕΟΤ και φορέων του τουρισμού. Όπως επισημαίνει ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας του Δ. Θεσσαλονίκης, Βασίλης Γάκης:
«Στηρίζουμε συνδέσεις που λειτουργούν όλο τον χρόνο, όχι μόνο κατά την τουριστική περίοδο με τα τρία S -sea, sun, sand. Στόχος μας είναι η επέκταση της σεζόν, μέχρι τέλη Οκτωβρίου ή και από τις αρχές Απριλίου».
Η ενίσχυση της σύνδεσης με τη Σμύρνη, η αυξανόμενη ζήτηση από τις ΗΠΑ και η παρουσία επισκεπτών υψηλής δαπάνης δείχνουν πως η πόλη σταδιακά κερδίζει έδαφος. Ο κ. Γάκης υπογραμμίζει:
«Οι Αμερικανοί είναι από τους πρώτους σε αριθμό επισκέπτες στη Θεσσαλονίκη και έχουν το υψηλότερο οικονομικό αποτύπωμα. Η σύνδεση με ΗΠΑ είναι ένας από τους επόμενους στόχους μας».

Πτήσεις και επιβάτες σε άνοδο
Η Θεσσαλονίκη διανύει μία περίοδο ενίσχυσης του αεροπορικού της προφίλ. Η επένδυση της Fraport Greece, ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, διπλασίασε τη χωρητικότητα και αναβάθμισε την εμπειρία επιβατών και επισκεπτών.
Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» διατήρησε τη θετική του πορεία και κατέγραψε αύξηση 3,7% στην επιβατική κίνηση τον φετινό Μάιο, ξεπερνώντας τις 712.000 αφίξεις και αναχωρήσεις. Στο σύνολο του πρώτου πενταμήνου του 2025, η κίνηση διαμορφώθηκε στα 2,71 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 7,1%. Στο ίδιο διάστημα (Ιανουάριος-Μάιος) η επιβατική κίνηση στις πτήσεις εσωτερικού παρουσίασαν οριακή αύξηση της τάξης του 0,6%, ενώ οι διεθνείς πτήσεις αυξήθηκαν κατά 7,5%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.
Η άνοδος αποδίδεται στην ενίσχυση των δρομολογίων, καθώς από τα τέλη του 2024 έως σήμερα έχουν προστεθεί νέες συνδέσεις τόσο εντός Ελλάδας όσο και με το εξωτερικό.
Νέοι απευθείας προορισμοί: Η Θεσσαλονίκη επεκτείνει τα φτερά της
Το δίκτυο του αεροδρομίου «Μακεδονία» διευρύνεται σημαντικά, προσφέροντας στους ταξιδιώτες περισσότερες απευθείας επιλογές από και προς τη Θεσσαλονίκη.
Στους νέους προορισμούς περιλαμβάνονται η Καλαμάτα, το Ηράκλειο, το Άμστερνταμ, το Χαν (Γερμανία), το Ζάγκρεμπ, η Πόζναν, η Μπρατισλάβα και το Τελ Αβίβ - εξυπηρετούμενοι από αεροπορικές όπως οι Aegean, Ryanair, Israir, El Al και AKRIA Airlines.
Παράλληλα, νέες πτήσεις ενισχύουν το διεθνές αποτύπωμα της πόλης:
- Η Aegean ξεκίνησε δρομολόγια προς Σμύρνη δύο φορές την εβδομάδα.
- Η LOT Polish Airlines προσφέρει καθημερινές πτήσεις προς πολωνικούς προορισμούς.
- Η airBaltic συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τη Ρίγα.
- Η easyJet επεκτείνει τη δραστηριότητά της με πτήσεις προς Βερολίνο, Βασιλεία, Λονδίνο, Μιλάνο και Μάντσεστερ.
- Η Ryanair διατηρεί δρομολόγια προς Σουηδία και Ισραήλ, μεταξύ άλλων.
Με τη σταδιακή διεύρυνση του δικτύου, η Θεσσαλονίκη συνδέεται με δεκάδες ευρωπαϊκούς και μεσογειακούς προορισμούς, αναβαθμίζοντας την εξωστρέφειά της και διευκολύνοντας τόσο τον τουρισμό όσο και τις επαγγελματικές μετακινήσεις.
Όσο για το top-5 των εθνικοτήτων των επιβατών του αεροδρομίου «Μακεδονία», τον μήνα Μάιο, την πρωτιά κρατούν οι Έλληνες (204.598) και ακολουθούν με σημαντική διαφορά οι αφίξεις από Γερμανία (162.038), Ηνωμένο Βασίλειο (60.954), Κύπρο (42.503) και Ιταλία (34.147).

Περιορισμένες διεθνείς συνδέσεις και διαρροή επιβατών σε κοντινά αεροδρόμια
Παρά την πρόοδο που σημειώνεται, η συνολική εικόνα της αεροπορικής συνδεσιμότητας της Θεσσαλονίκης παραμένει σύνθετη. Η Θεσσαλονίκη υπολείπεται σε απευθείας συνδέσεις με σημαντικούς διεθνείς κόμβους - ιδίως εκτός Ευρώπης, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και περιοχές της Ασίας, ενώ ακόμη και εντός Ευρώπης, προορισμοί-κλειδιά, όπως πχ. οι Βρυξέλλες, καλύπτονται με περιορισμένη συχνότητα.
Αυτό οδηγεί σημαντικό αριθμό ταξιδιωτών από τη Βόρεια Ελλάδα να αναζητά εναλλακτικές λύσεις σε γειτονικά αεροδρόμια, όπως της Σόφιας, της Κωνσταντινούπολης ή ακόμα και των Τιράνων, αναζητώντας είτε καλύτερες τιμές εισιτηρίων είτε ευνοϊκότερα δρομολόγια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2024 το αεροδρόμιο της Σόφιας εξυπηρέτησε 7,9 εκατ. επιβάτες, με αύξηση 9,9%, ενώ το διεθνές αεροδρόμιο IGA της Κωνσταντινούπολης αγγίζει ετησίως τα 90 εκατ. επιβάτες, επιβεβαιώνοντας τον ρόλο του ως διεθνές κέντρο μετακινήσεων.
Οι παράγοντες πίσω από τη «διαρροή» επιβατών
Αυτή η «διαρροή» επιβατών δεν είναι τυχαία. Η έντονη εποχικότητα της Θεσσαλονίκης, με κορύφωση των πτήσεων το καλοκαίρι και περιορισμό κατά τους χειμερινούς μήνες, αποτελεί βασική αιτία. Σε αυτό προστίθενται οι συνέπειες γεωπολιτικών εξελίξεων και το, μάλλον, περιορισμένο πτητικό έργο των εταιρειών χαμηλού κόστους στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», σε σύγκριση με άλλους περιφερειακούς κόμβους. Το αποτέλεσμα είναι η Θεσσαλονίκη να μην είναι ακόμη όσο ανταγωνιστική θα μπορούσε, ιδίως σε ό,τι αφορά τακτικές και οικονομικές συνδέσεις για ταξιδιώτες και επαγγελματίες.
Διεθνείς διακρίσεις: Αναγνώριση και δυναμική
Παρά τις προκλήσεις, το αεροδρόμιο «Μακεδονία» διατηρεί μία θετική εικόνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, συγκαταλέγεται στα κορυφαία της Ευρώπης, κατακτώντας τον τίτλο του καλύτερου αεροδρομίου στην κατηγορία 5-15 εκατ. επιβατών. Επιπλέον, διακρίθηκε ως το πιο ευχάριστο αεροδρόμιο για πρώτη φορά και το καθαρότερο για δεύτερη συνεχή χρονιά. Οι βραβεύσεις προκύπτουν από τις αξιολογήσεις των ίδιων των επιβατών μέσω της έρευνας ASQ, της πλέον αναγνωρισμένης παγκοσμίως για την ποιότητα υπηρεσιών και ικανοποίησης, που καλύπτει αεροδρόμια σε πάνω από 110 χώρες.
Οι διακρίσεις αυτές ενισχύουν τη διεθνή εικόνα της Θεσσαλονίκης και αναδεικνύουν τη σημασία της ως στρατηγικής πύλης για τη Βόρεια Ελλάδα.

Θεσσαλονίκη ως περιφερειακός κόμβος - Στρατηγικός στόχος ή ευσεβής πόθος;
Ο κ. Γάκης δηλώνει με σαφήνεια τις μακροπρόθεσμες φιλοδοξίες της πόλης να διαμορφώσει σταδιακά το προφίλ ενός μητροπολιτικού τουριστικού προορισμού με δραστηριότητα όλο τον χρόνο:
«Η Θεσσαλονίκη έχει πλέον την απαραίτητη αεροπορική και τουριστική υποδομή, για να εξελιχθεί -μακροπρόθεσμα- σε περιφερειακό κόμβο (hub) της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Όλα γίνονται με στρατηγική, επιμονή και συνεργασία».
Και προσθέτει:
«Έχουμε βάλει τις βάσεις, για να μετατραπούμε σε κόμβο όχι μόνο τουριστικό αλλά και επιχειρηματικό και καινοτομίας. Δείτε πόσα ξενοδοχεία ανοίγουν. Αν δεν υπήρχε δυναμική, οι επενδυτές δεν θα τολμούσαν. Αυτό δείχνει την επιτυχία της στρατηγικής μας».
Στόχος ο 12μηνος τουρισμός
Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται και η Fraport Greece με την πρωτοβουλία της για την ενίσχυση του 12μηνου τουρισμού, μέσα από επιδοτήσεις προς τις αεροπορικές εταιρείες για πτήσεις στους λεγόμενους «περιφερειακούς» μήνες -Οκτώβριο, Νοέμβριο, Μάρτιο και Απρίλιο. Το πρόγραμμα παρέχει επιδοτήσεις 25% έως 50% στις χρεώσεις των αεροδρομίων, ενθαρρύνοντας την έναρξη ή την επέκταση δρομολογίων εκτός περιόδων αιχμής.
Η προοπτική είναι ξεκάθαρη: η Θεσσαλονίκη διαθέτει όλα τα εχέγγυα, για να καταστεί μητροπολιτικός προορισμός 12μηνης τουριστικής ανάπτυξης. Αυτό προϋποθέτει μία συνεκτική, μακροπρόθεσμη στρατηγική για τη διαμόρφωση ενιαίας τουριστικής ταυτότητας, στοχευμένες επενδύσεις και αποτελεσματικό συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να αναδειχθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης και να γίνει ελκυστική σε διεθνές επίπεδο. Η απογείωση της πόλης δεν εξαρτάται μόνο από τις πτήσεις αλλά και από το όραμα για το μέλλον της.