Νέα πυξίδα και νέα κατεύθυνση σε μία περίοδο σύνθετων γεωπολιτικών, γεωστρατηγικών και γεωοικονομικών προκλήσεων αναζητά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης που μετά την απομάκρυνση Λιάγκου από τη θέση του εκτελεστικού προέδρου του ΔΣ της εταιρείας έπειτα από πρόταση του μεγαλομετόχου (Ιβάν Σαββίδης), θέλει έμπειρο… καπετάνιο που θα το οδηγήσει με ασφάλεια στην επόμενη μέρα.
Οι φήμες και τα σενάρια για τη θέση του νέου ισχυρού άνδρα του λιμανιού οργιάζουν με το όνομα πρώην γαλάζιου υπουργού να φιγουράρει ψηλά στη λίστα αν και το τελευταίο διάστημα χάνει έδαφος και παίζουν δυνατά και άλλοι υποψήφιοι (και θηλυκού γένους). Η «αγωνία» θα τελειώσει σήμερα καθώς αναμένεται να βγει λευκός καπνός για το όνομα του ή της νέου-ας προέδρου με σχετική ανακοίνωση του ΟΛΘ.
Η «βελούδινη» αποχώρηση Λιάγκου (στη χθεσινή ΓΣ), εν πολλοίς απολύτως αναμενόμενη, κρύβει από πίσω ουρές και έντονο και καυτό παρασκήνιο με την πλευρά του βασικού μετόχου του λιμανιού να οδηγείται στην απόφαση αυτή μετά την απόσταση που χώριζε τις δύο πλευρές αναφορικά με τον τρόπο διοίκησης της εταιρείας, απόσταση που μετατράπηκε σε χάσμα.
Στον απερχόμενο πρόεδρο καταλογίζονται προνομιακές σχέσεις (που δυσαρέστησαν την πλευρά Σαββίδη) με τη γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA-CGM (ελέγχει πέριξ του 20% της εταιρείας) ενώ στο σκληρό πόκερ μπαίνει και η «ξεχασμένη» και ατελέσφορη πρόταση δημόσιας εξαγοράς του 21% του ΟΛΘ από τους Γαλλοελβετούς κροίσους Ντρέιφους, πρόταση που απέκρουσε επιτυχώς ο Ιβάν Σαββίδης προβαίνοντας σε μπαράζ αγορών μετοχών και ισχυροποιώντας τη θέση του στο λιμάνι.
Δεν είναι τυχαίο πως το τελευταίο διάστημα δύο στενοί συνεργάτες του απερχόμενου προέδρου (η Θεοδώρα Ρήγα που τοποθετήθηκε στον Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας και ο Χαραλάμπης Καραμανέας) απομακρύνθηκαν... με τα σύννεφα και για τον ίδιο να πυκνώνουν.
Στο παιχνίδι και το Υπερταμείο
Την ίδια στιγμή και το Υπερταμείο μπήκε στο παιχνίδι… εξουσίας, ζητώντας αρχικά αναβολή της χθεσινής Γενικής Συνέλευσης με επιστολή του, την οποία ωστόσο πήρε πίσω πριν αρχίσει η ΓΣ αφού προηγήθηκαν οι σχετικές διαβουλεύσεις με τον βασικό μέτοχο και δόθηκαν οι όποιες διευκρινίσεις ζητήθηκαν, με βασικό ζητούμενο για την κυβερνητική πλευρά να αποτελεί η επιτάχυνση των επενδύσεων στο λιμάνι.
Ο έκτος προβλήτας, το νέο ορόσημο
Ο ΟΛΘ, με νέο «τιμονιέρη» πλέον, καλείται να κερδίσει, έχοντας να επιδείξει πολύ ισχυρά οικονομικά μεγέθη για το 2024, το κρισιμότερο στοίχημα από τότε που ιδιωτικοποιήθηκε (το 2018) με την επέκταση του έκτου προβλήτα που αναμένεται να ξεκινήσει τον Ιούνιο (επένδυση πέριξ των 200 εκατ. ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028) να αποτελεί ένα έργο – βαρόμετρο για να πλεύσει από θέση ισχύος το λιμάνι στη νέα εποχή.
Ανθηρές επιδόσεις
Πάντως ο απερχόμενος πρόεδρος, επί θητείας του οποίου πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις άνω των 70 εκατ. ευρώ, παραδίδει ανθηρά οικονομικά αποτελέσματα, σε ένα λιμάνι (επί της ουσίας φυσικό μονοπώλιο) γεωστρατηγικής σημασίας για την ευρύτερη περιοχή.
Τα έσοδα του ομίλου προσέγγισαν τα € 100,7 εκατ. το 2024, σε σύγκριση με € 85,9 εκατ. της προηγούμενης χρονιάς, αυξημένα σημαντικά κατά € 14,8 εκατ. (+17%), τροφοδοτούμενα από τα υψηλότερα έσοδα σε όλους τους κύριους τομείς δραστηριότητας της Εταιρείας: τα έσοδα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά € 11,5 εκατ. (+19%), του Σταθμού Συμβατικού Φορτίου κατά € 2,9 εκατ. (+14%), τα έσοδα από την Επιβατική Κίνηση αυξήθηκαν κατά € 0,5 εκατ. (+54%), ενώ από την Εκμετάλλευση Χώρων κατά € 0,3 εκατ. (+7%).
Καθαρά κέρδη 28 εκατ.
Αναφορικά με την κερδοφορία του Ομίλου για το 2024, τα μικτά κέρδη ανήλθαν σε € 47,1 εκατ., αυξημένα κατά € 9,5 εκατ. (+25%) έναντι του 2023. Τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε € 42,6 εκατ. έναντι € 34,1 εκατ. το 2023, αντικατοπτρίζοντας αύξηση € 8,6 εκατ. (+25%), ενώ το περιθώριο EBITDA έφτασε στο 42%, αυξημένο κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Τα κέρδη προ φόρων του Ομίλου ανήλθαν σε € 36,3 εκατ. έναντι € 26,4 εκατ. το 2023, σημειώνοντας αύξηση € 9,9 εκατ. (+37%) ενώ τα καθαρά κέρδη μετά φόρων βελτιώθηκαν σημαντικά και ανήλθαν σε € 28 εκατ. έναντι € 20 εκατ. το 2023, σημειώνοντας αύξηση 38% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ως αποτέλεσμα, τα Κέρδη ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα 2,78 €/μετοχή.
Το συνολικό μέρισμα κυμαίνεται στα 2 ευρώ ανά μετοχή, αυξημένο κατά 54% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (€ 1,3 ανά μετοχή).
«Καθαρό» ταμείο 123 εκατ.
Ο όμιλος διατηρεί ισχυρά επίπεδα χρηματοοικονομικής ρευστότητας, λόγω της συνεπούς και ισχυρής παραγωγής λειτουργικών ταμειακών ροών, φθάνοντας τα € 123 εκατ. συνολικά διαθέσιμα και χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων προθεσμιακών καταθέσεων διάρκειας άνω των 3 μηνών, ύψους € 76,4 εκατ., αντανακλώντας συνολικά μια αύξηση € 28 εκατ. σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Οι ευθύνες του κράτους
Αξίζει να σημειωθεί πως οι υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ (πήραν παράταση ως το 2030) που προβλέπονταν στη σύμβαση παραχώρησης του 2018 (όταν ιδιωτικοποιήθηκε το λιμάνι) άγγιζαν τα 180 εκατ. και έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί στις 23 Μαρτίου φέτος.
Ο ΟΛΘ ισχυρίζεται πως έχει υλοποιήσει επενδύσεις πάνω από 70 εκατ. ευρώ από τότε, με το επίδικο ωστόσο, την επέκταση του έκτου προβλήτα (που εξυπηρετεί τα εμπορευματοκιβώτια, τομέας που εστιάζει ιδιαίτερα η CMA) να προχωρά με αργούς ρυθμούς.
Για τις μεγάλες καθυστερήσεις ωστόσο δεν ευθύνεται αποκλειστικά ο ΟΛΘ με τη γραφειοκρατία να εμποδίζει σε μεγάλο βαθμό την υλοποίηση του εμβληματικού έργου της επέκτασης του προβλήτα.
Ακόμα και οι αυτονόητες για μία σοβαρή ευρωπαϊκή χώρα αξιόπιστες οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις του λιμανιού (Εγνατία, ΠΑΘΕ σιδηροδρομική σύνδεση έκτου προβλήτα), είτε παραπαίουν είτε προχωρούν με ρυθμούς χελώνας με την πολιτεία να μην τηρεί τις συμβατικές υποχρεώσεις της απέναντι στον επενδυτή.