Πολύκροτο σίριαλ (στη θερινή του εκδοχή), με πρωταγωνιστή και πάλι το λιμάνι, έχει ξεκινήσει από τις αρχές του μήνα με τη φημολογία να οργιάζει για νέα πρόταση των Γαλλοελβετών κροίσων Ντρέιφους αναφορικά με την απόκτηση αυξημένου ποσοστού στον ΟΛΘ, σε συνεργασία μάλιστα με αμερικανικό fund που δραστηριοποιείται με επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ στη ναυτιλιακή βιομηχανία και στον έλεγχο στρατηγικής σημασίας υποδομών.
Οι Ντρέιφους από την δημόσια πρόταση του Ιανουαρίου (στα 27 ευρώ ανά μετοχή, περίπου 58 εκατ. για το 21% του ΟΛΘ) κατάφεραν να αποκτήσουν από την αγορά μόλις το 2,1%, ποσοστό το οποίο δεν αναγράφεται καν στο επίσημο μετοχολόγιο που υπάρχει δημοσίως στο Χρηματιστήριο, αφού η συμμετοχή διαμορφώνεται κάτω του 5%, άρα δεν είναι ανακοινώσιμη.
Ο Τραμπ
Από το παζλ δε θα μπορούσαν να απουσιάζουν οι ΗΠΑ, ακόμα κι αν ο Τραμπ δεν ξέρει που πέφτει η Thessaloniki, με τους Αμερικανούς να ασκούν κατά καιρούς διακριτικές πιέσεις για να διασφαλίσουν πως ο ΟΛΘ θα ελέγχεται από φίλα προσκείμενα συμφέροντα σε αυτούς.
Στην εποχή Τραμπ το τελευταίο είναι δύσκολο να το προσδιορίσει με ασφάλεια κάποιος…
Υπερταμείο και Γάλλοι συνεταίροι
Από τη φημολογία του τελευταίου διαστήματος δε λείπουν και σενάρια που κάνουν λόγο για άσκηση πιέσεων από το Υπερταμείο στον Ιβάν Σαββίδη για αλλαγές στη μετοχική σύνθεση του λιμανιού… εν πλω ενώ στους Γάλλους της CMA CGM (ελέγχουν πέριξ του 20% του ΟΛΘ) καταλογίζονται «περίεργες» συμμαχίες με τους Nτρέιφους, υπό αμερικανικές ευλογίες.
Η CMA CGM είναι η πρώτη εταιρεία που προσφέρθηκε να επενδύσει πάνω από 20 δισ. δολ. στις ΗΠΑ μόλις ο πρόεδρος Τραμπ έκανε γνωστό ότι θέλει να αναστήσει τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ. Ας το κρατήσουμε αυτό.
Τι γυρεύουν οι Ινδοί στη Θεσσαλονίκη;
Την ίδια στιγμή, παίζεται και χοντρό γεωστρατηγικό παιχνίδι με την Ινδία να απλώνει εμπορικά δίχτυα, τοποθετώντας την Ελλάδα στον πυρήνα των πλάνων της.
Ο εμπορικός «διάδρομος» Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (India-Middle East-Europe-Corridor, ΙΜΕD) στοχεύει να αποτελέσει τη φυσική πύλη εισόδου της Ινδίας προς την Ευρώπη, με την Ελλάδα να δηλώνει «παρούσα» εφόσον το σχέδιο λάβει σάρκα και οστά.
Η ματαίωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου (με πρόσφατη δικαστική απόφαση να δικαιώνει τον ΟΛΘ που είχε επικρατήσει) φούντωσε τα σενάρια για αναθέρμανση του ινδικού ενδιαφέροντος για τα ελληνικά λιμάνια, με Βόλο και Καβάλα σε περίοπτη θέση.
Ο Ινδός δισεκατομμυριούχος Γκαουτάμ Αντάνι η εταιρεία του οποίου διαχειρίζεται πολλές λιμενικές υποδομές βρέθηκε στο επίκεντρο των σεναρίων.
Θέλουν οι Ινδοί το λιμάνι της Θεσσαλονίκης; Πρόωρο και δύσκολο να το πει κάποιος καθώς το πολύπλοκο project του διαδρόμου και τα μεγάλα ψάρια που δε θα είναι… χαρούμενα αν τελεσφορήσει το project (Ρωσία, Κίνα, Τουρκία) δεν επιτρέπουν βεβαιότητες και υψηλές προσδοκίες.
Ο καπνός
Μέσα σε αυτό το… χαμό, περιέργως ή μη, το τελευταίο διάστημα επανεμφανίστηκαν με ένταση δημοσιεύματα στον οικονομικό Τύπο που έκαναν λόγο για δημόσια πρόταση ή αλλαγή μετοχικής σύνθεσης στον Οργανισμό, εγείροντας ερωτήματα για τη σκοπιμότητά τους, σε μία περίοδο που ο ΟΛΘ στρέφει το βλέμμα στην έναρξη των εργασιών επέκτασης του έκτου προβλήτα, κομβικό project (πέριξ των 200 εκατ. ευρώ) για την εκτίναξη των αναπτυξιακών προοπτικών του λιμανιού.
Η φωτιά(;)
Είναι γεγονός πάντως πως η μετοχή του ΟΛΘ στο Χρηματιστήριο παρουσιάζει τις τελευταίες μέρες έντονες ανοδικές τάσεις φλερτάροντας με τα 40 ευρώ, χθες έκλεισε στα 36,90 ευρώ.
Σχεδόν ίδιο μοτίβο καταγράφηκε και πριν υποβληθεί η πρόταση των Ντρέιφους τον Ιανουάριο, εντείνοντας σενάρια, φημολογία και ενδεχομένως ευσεβείς πόθους ή ακόμα και σκληρά επιχειρηματικά παιχνίδια με ευρύτερες στοχεύσεις γεωστρατηγικού χαρακτήρα.
Άραγε, μετά την σχετική ηρεμία που επικρατούσε στο λιμάνι αφού προηγήθηκε η αποχώρηση Λιάγκου από την προεδρία και η επιτυχής απόκρουση της… «επέλασης» των Ντρέιφους με τον Ιβάν Σαββίδη να προχωρά σε μπαράζ αγορών μετοχών στέλνοντας ηχηρό μήνυμα παραμονής στο λιμάνι, θέλουν οι Γαλλοελβετοί να πάρουν τη… ρεβάνς;
Τόσα δίνω, πόσα θες;
Κι αν ναι, πώς θα πείσουν (ακόμα και με τη συνδρομή αμερικανικών funds) τον Ιβάν Σαββίδη να πουλήσει; Αν υποθέσουμε πως για όλα υπάρχει η κατάλληλη τιμή, ποια είναι αυτή η τιμή για ένα νευραλγικό λιμάνι – φυσικό μονοπώλιο;
Αναλυτές της αγοράς βάζουν τον πήχη πάνω από τα 400 εκατ. ευρώ, ανεξαρτήτως χρηματιστηριακής αξίας.
Η απάντηση (είτε περιλαμβάνει Αμερικανούς, είτε Ρώσους, είτε Ινδούς, είτε όλους μαζί) έχει πολυδιάστατο και… πολυπολιτισμικό χαρακτήρα, με το οικονομικό τίμημα να μην παίζει τον πρωτεύοντα ρόλο.
Η γεωπολιτική πάνω από την οικονομία
Οι γεωπολιτικές, γεωοικονομικές και γεωστρατηγικές διαστάσεις του ελέγχου του λιμανιού (ακόμα και ζητήματα επιχειρηματικού γοήτρου μπαίνουν στην πολυπαραγοντική εξίσωση), υπερισχύουν αναμφίβολα των οικονομικών, ιδιαίτερα μέσα σε ένα εύφλεκτο τοπίο παγκοσμίως με το ένα πολεμικό μέτωπο να ξεπηδά μετά το άλλο.
«Η εταιρεία δεν έχει γίνει αποδέκτης καμίας δημόσιας πρότασης ή άλλης πρότασης που να αφορά την αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης και δεν έχει λάβει οποιαδήποτε σχετική ενημέρωση», ανέφερε χαρακτηριστικά σε πρόσφατη ανακοίνωσή του ο ΟΛΘ, ανακοίνωση που προφανώς δε μας κάνει σοφότερους αφού για την ώρα ό,τι γίνεται και όποια νήματα κινούνται αφορούν το βαθύ επιχειρηματικό παρασκήνιο.
Ο μετοχικός λαβύρινθος
Η γαλλοκινεζική κοινοπραξία (στην οποία συμμετέχει και τουρκική εταιρεία) CMA CGM (με ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά της ναυτιλίας), κατέχει το 33,3% της εταιρείας South Europe GateWay Thessaloniki, το 67% της οποίας ανήκει στην Belterra του Ιβάν Σαββίδη. Η Belterra μόνη της έχει το 5,91% του ΟΛΘ. Η South Europe GateWay Thessaloniki είναι το «αφεντικό» του λιμανιού καθώς ελέγχει για λογαριασμό και των δύο πλευρών το 67% του ΟΛΘ.
Για να ξεμπλέξουμε το… μετοχικό κουβάρι, ο Ιβάν Σαββίδης ελέγχει μόνος του περίπου το 52% του λιμανιού και η CMA CGM ποσοστό κοντά στο 20% του ΟΛΘ. Εμμέσως, ο Ιβάν Σαββίδης ελέγχει σχεδόν το 73% του λιμανιού.
Λίγο πάνω από 7% είναι το ποσοστό που ελέγχει το κράτος (μέσω του Υπερταμείου) και ποσοστό πέριξ του 19% του ΟΛΘ είναι σε ελεύθερη διασπορά (μεμονωμένοι μικρομέτοχοι), όπως επιτάσσει ο κανονισμός του Χρηματιστηρίου.
Το be continued…