Ν. Ταχιάος: Αναγκαίο το κλείσιμο του Μετρό, για να «δέσει» με ασφάλεια η γραμμή της Καλαμαριάς

Πάνω από 1,5 εκατομμύριο χιλιόμετρα έχουν διανύσει ήδη οι συρμοί μέχρι σήμερα

- Newsroom

Αναγκαία χαρακτήρισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος την προσωρινή διακοπή του Μετρό Θεσσαλονίκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της ανεξάρτητης βουλευτή Β' Θεσσαλονίκης Αρετής Παπαϊωάννου. Ο κ. Ταχιάος επεσήμανε ότι γίνεται προκειμένου το σύστημα να παραδοθεί στους πολίτες απολύτως ασφαλές, αξιόπιστο και πιστοποιημένο, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.

Όπως τόνισε, το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό της Αθήνας, καθώς λειτουργεί χωρίς οδηγό, ως ένα πλήρως αυτοματοποιημένο σύστημα. Εξήγησε πως προκειμένου να λειτουργήσει με απόλυτη ασφάλεια και για να ενσωματωθεί σε αυτό και η επέκταση της Καλαμαριάς, απαιτείται η πλήρης συμβατότητα όλων των συστημάτων. Αυτό σημαίνει ότι έξι επιμέρους συμβάσεις πρέπει να «δέσουν» μεταξύ τους και παράλληλα, τα 15 νέα τρένα που θα συνδεθούν με το δίκτυο, να δοκιμαστούν στην υπάρχουσα και στη νέα γραμμή και να διανύσουν τουλάχιστον 10.000 χιλιόμετρα το καθένα. 

taxiaos-metro.jpg?v=0

Στην απάντησή του, ο υφυπουργός υπογράμμισε ότι η ασφάλεια του επιβατικού κοινού αποτελεί αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα. Για τον λόγο αυτό, μετά την ολοκλήρωση των δοκιμών, το δίκτυο θα πιστοποιηθεί εκ νέου από έναν από τους διεθνώς αναγνωρισμένους οργανισμούς πιστοποίησης συστημάτων και διαδικασιών, το οποίο, όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «θα βεβαιώσει και την ορθή εγκατάσταση των συστημάτων και την ορθή λειτουργία των τρένων και βεβαίως και των διαδικασιών που είναι πάρα πολύ σημαντικές».

Όπως είπε ο κ. Ταχιάος, ήδη το Μετρό έχει εκτελέσει πάνω από 1.780.000 συρμοχιλιόμετρα, εκ των οποίων πάνω από 1,5 εκατομμύριο ήταν σε εμπορικές διαδρομές, αποδεικνύοντας τη δυναμική και τη συμβολή του στην καθημερινότητα της πόλης. Ανέφερε ακόμα ότι η διαδικασία αυτή ακολουθείται σε όλες τις πόλεις που διαθέτουν αυτόματο μετρό, όπως η Κοπεγχάγη και το Μιλάνο, όπου επίσης απαιτήθηκαν προσωρινές διακοπές λειτουργίας, πριν από την πλήρη μετάβαση στο νέο σύστημα.

«Παραδίδουμε το Μετρό, όταν αυτό θα είναι απολύτως ασφαλές για τους πολίτες και απολύτως λειτουργικό», δήλωσε ο Υφυπουργός. Συμπλήρωσε ότι το έργο θα παραδοθεί σε πλήρη εμπορική λειτουργία έως το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2026, προσθέτοντας ότι πριν από αυτήν, θα χρειαστεί και μία δεύτερη διακοπή προκειμένου να γίνουν οι πιστοποιήσεις.

Κλείνοντας, ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι η λειτουργία του Μετρό έχει αλλάξει την πόλη της Θεσσαλονίκης: «Είμαστε συνεπείς, παραδίδουμε στην πόλη ένα Μετρό για το οποίο είμαστε περήφανοι, και εμείς είμαστε αυτοί οι οποίοι θα προχωρήσουμε και στην επέκτασή του στη Βορειοδυτική Θεσσαλονίκη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Η κοινοβουλευτική ερώτηση

Στην ερώτηση που υπέβαλλε η ανεξάρτητη βουλευτής Αρετή Παπαϊωάννου προς τον υπουργό Υποδομών αναφερόταν τα εξής:

«Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα και επίσημες ανακοινώσεις, το Μετρό
Θεσσαλονίκης πρόκειται να τεθεί εκτός λειτουργίας για χρονικό διάστημα ενός μηνός,
από 10 Νοεμβρίου έως και 10 Δεκεμβρίου
, προκειμένου να πραγματοποιηθούν
τεχνικές εργασίες συντήρησης και ολοκλήρωσης του συστήματος, ενόψει της επέκτασης του δικτύου στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, στο πλαίσιο των έργων της FlyOver Θεσσαλονίκης, έχει δρομολογηθεί κατά το ίδιο χρονικό διάστημα η κατεδάφιση της γέφυρας Πανοράματος, η οποία εξυπηρετεί χιλιάδες κατοίκους της Ανατολικής Θεσσαλονίκης και αποτελεί βασικό κόμβο σύνδεσης με το αστικό δίκτυο. Συγκεκριμένα, θα αλλάξει η χωρητικότητα της περιφερειακής οδού (που είναι ήδη μειωμένη κατά μία λωρίδα) και θα υπάρχουν δύο λωρίδες ανερχόμενες και μία λωρίδα κατερχόμενη. Ο συνδυασμός των δύο αυτών παρεμβάσεων, ιδιαίτερα σε χρονικό διάστημα που πόλης, καθώς αναμένεται σημαντική κυκλοφοριακή συμφόρηση και ταλαιπωρία, με συνέπειες στην οικονομική δραστηριότητα, την καθημερινή μετακίνηση, καθώς και στη λειτουργία των σχολικών και δημόσιων συγκοινωνιών.
Η Θεσσαλονίκη δεν αντέχει άλλο συγκοινωνιακό χάος, ούτε πρόχειρες αποφάσεις
χωρίς συνολικό σχεδιασμό. Η Κυβέρνηση οφείλει να ενημερώσει με σαφήνεια και
υπευθυνότητα τους πολίτες για το πώς σκοπεύει να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία
της πόλης κατά το κρίσιμο αυτό διάστημα.

Η γέφυρα Πανοράματος
Η γέφυρα Πανοράματος


Ενόψει των ανωτέρω ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Για ποιο λόγο προκρίθηκαν οι ταυτόχρονες εργασίες;
2. Γιατί, ενώ ήταν γνωστό από καιρό, ότι θα κλείσει το Μετρό Θεσσαλονίκης για
έναν μήνα, λίγες μόλις ημέρες πριν αναζητούνται εμβαλωματικές λύσεις
στο κυκλοφοριακό της Θεσσαλονίκης;
3. Με ποιον τρόπο έχει προγραμματιστεί ο χρονικός συντονισμός των δύο έργων, ώστε να αποφευχθεί η ταυτόχρονη κορύφωση των κυκλοφοριακών προβλημάτων;
4. Ποιες εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης έχουν προβλεφθεί για το διάστημα της διακοπής λειτουργίας του Μετρό (π.χ. ενισχυμένες λεωφορειακές γραμμές, προσωρινά δρομολόγια, ειδικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις); Είναι αυτές αρκετές, ώστε να λύσουν το κυκλοφοριακό πρόβλημα;
5. Γιατί τώρα το πρώτον προτείνονται νέα δρομολόγια του Ο.Α.Σ.Θ. του οποίου
ο Διευθύνων Σύμβουλος δήλωσε ότι ο Οργανισμός βρίσκεται ήδη στα επιχειρησιακά του όρια;
6. Πώς θα εξυπηρετηθούν οι κάτοικοι και οι μαθητές των περιοχών Πανοράματος, Πυλαίας και Κωνσταντινουπολίτικων, που επηρεάζονται άμεσα
από την καθαίρεση της γέφυρας;

7. Έχει διενεργηθεί κυκλοφοριακή μελέτη επιπτώσεων, που να τεκμηριώνει
την απόφαση ταυτόχρονης εκτέλεσης των έργων; Αν ναι, παρακαλώ να
κατατεθεί στη Βουλή εντός της νομίμου προθεσμίας.
8. Υπάρχουν προβλέψεις για αποζημιωτικά ή αντισταθμιστικά μέτρα προς
πολίτες, επαγγελματίες ή μεταφορικούς φορείς που θα υποστούν σημαντική
επιβάρυνση λόγω των παρεμβάσεων (π.χ. μείωση κομίστρου συγκοινωνιών,
ενισχύσεις τοπικών δρομολογίων, επιδότηση μετακινήσεων) για τους
κατοίκους της Θεσσαλονίκης;
9. Ποια είναι η πρόβλεψη για καθυστερήσεις ή παράταση των έργων και
ποιες είναι οι εναλλακτικές επιλογές σε περίπτωση τεχνικών ή καιρικών
δυσκολιών;

Loader