- Newsroom
Με την αγορά της Θεσσαλονίκης φλερτάρουν δύο αλυσίδες καφέ, η αγγλική Costa Coffee και η αυστραλέζικη Gloria Jean's Coffee, οι οποίες αναζητούν χώρους στο κέντρο και στα ανατολικά της πόλης.
Της Λίνας Τσιρέκα
Το γεγονός ότι ο καφές αποτελεί το "εθνικό ρόφημα" των Ελλήνων -σύμφωνα με μελέτες, η χώρα μας εμφανίζει από τις μεγαλύτερες καταναλώσεις καφέ παγκοσμίως, καθώς βρίσκεται στη 13η θέση, με τους Eλληνες να καταναλώνουν 1,6 καφέδες ημερησίως- αποτελεί δέλεαρ για τις αλυσίδες του χώρου, που θέλουν να διεισδύσουν στη χώρα μας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι Έλληνες είναι δεύτεροι παγκοσμίως στην κατανάλωση καφέ εκτός σπιτιού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τζίρος των αλυσίδων καφέ και των μικρών καφέ αγγίζει το 1,2 δισ. ευρώ, γεγονός που αποδεικνύει τα περιθώρια κέρδους που υπάρχουν στην εν λόγω αγορά. Πάντως, όπως λένε γνώστες του χώρου, οι μικρές και συνοικιακές καφετερίες αντέχουν, ακόμη παρά τη μαζική έλευση μεγάλων αλυσίδων, των οποίων το μερίδιο στην ελληνική αγορά αγγίζει το 30%-35%.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ ΜΕ ΑΓΑΠΗ…
Η ιστορία των Costa Coffee ξεκίνησε σε μια ορεινή πόλη έξω από την περιοχή της Πάρμας, όπου βρισκόταν το πατρικό της οικογένειας Costa. Στα τέλη της δεκαετίας του '60, οι ιταλοί αδελφοί Bruno και Sergio Costa, ανήσυχοι και διψασμένοι για επιτυχία, ταξίδεψαν ως την Αγγλία, αναζητώντας μια ευκαιρία για επαγγελματική ανέλιξη. Το πρώτο κατάστημά της αλυσίδας άνοιξε το 1978.
Σήμερα η αλυσίδα αριθμεί περισσότερα από 500 καταστήματα στη Μεγάλη Βρετανία, ενώ σημαντική είναι η παρουσία της σε Κύπρο, Πολωνία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Αίγυπτο, Κατάρ, Ομάν, Κίνα, Ινδία κτλ. Την ανάπτυξή της στην Ελλάδα έχει αναλάβει η “Τhe Greek Coffee Company ΑΕ”.
Η εταιρεία Gloria Jean's Coffees ιδρύθηκε το 1979. Στην Ευρώπη έχει παρουσία μεταξύ άλλων σε Ρουμανία, Βουλγαρία, Κροατία, Τουρκία και Μεγάλη Βρετανία. Tο master franchising της αλυσίδας στην Ελλάδα έχει αναλάβει η Everest.
Εθισμένοι στον καφέ οι Έλληνες
Το 1,1 δισ. ευρώ τον χρόνο αγγίζει η αξία της αγοράς του καφέ στην Ελλάδα. Οι Έλληνες, αν και λίγοι αριθμητικά, καταναλώνουν το 0,64% της παγκόσμιας παραγωγής καφέ (23.000 τόνους τον χρόνο). Μόνο στο σπίτι οι Έλληνες καταναλώνουν κάθε χρόνο καφέ αξίας περίπου 300 εκατ. ευρώ. Στο σύνολο της εγχώριας αγοράς η κατηγορία του ελληνικού καφέ εξακολουθεί να κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο, το οποίο αγγίζει το 65%. Ακολουθεί η κατηγορία του στιγμιαίου, η οποία κατέχει μερίδιο 20%, ενώ ο καφές φίλτρου και ο espresso ελέγχουν μαζί μερίδιο 15%.