Θεσσαλονίκη: Η... καγκελαρία της Ναυαρίνου, το μέτρο για τους τζαμπατζήδες του μετρό και οι εκλογές στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο. Γράφει ο Σαλονικιός

Την περασμένη Κυριακή το emakedonia.gr αποκάλυψε ότι δυο μέρες νωρίτερα είχε γίνει μια “κλειστή” συνάντηση έντεκα δημάρχων

Την περασμένη Κυριακή το emakedonia.gr αποκάλυψε ότι δυο μέρες νωρίτερα είχε γίνει μια“κλειστή” συνάντηση έντεκα δημάρχων της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης (όλων πλην Χαλκηδόνας, Λαγκαδά και Βόλβης), έπειτα από πρωτοβουλία του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Στέλιου Αγγελούδη και του δημάρχου Αμπελοκήπων Μενεμένης και προέδρου της ΚΕΔΕ, Λάζαρου Κυρίζογλου.

Η συζήτηση αφορούσε ανταλλαγή απόψεων σχετικά με την ενδεχόμενη καθιέρωση μητροπολιτικών λειτουργιών σε επίπεδο διευρυμένου πολεοδομικού συγκροτήματος. Μητροπολιτικές λειτουργίες σημαίνει να υπάρχει ένα θεσμικό όργανο το οποίο θα βλέπει συνολικά τη Θεσσαλονίκη, και όχι αποσπασματικά, θα διαβουλεύεται και θα εισηγείται, ή ακόμη, και θα αποφασίζει για διάφορα θέματα της πόλης.


Το θυμήθηκα αυτό με αφορμή την τοποθέτηση αυτού του απαράδεκτου κιγκλιδώματος για την προστασία των αρχαιοτήτων, των ανακτόρων του Γαλερίου στην πλατεία Ναυαρίνου. Η πρωτοβουλία αυτή από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης προκάλεσε δικαιολογημένες αντιδράσεις από πολίτες, φορείς και από τον δήμο Θεσσαλονίκης. Έπειτα απ' αυτό η Εφορεία οδηγήθηκε σε αναδίπλωση, ανακοινώνοντας ότι τα συγκεκριμένα κάγκελα θα αφαιρεθούν και θα αναζητηθεί άλλος τρόπος για την προστασία των αρχαιοτήτων.

Όλη αυτή η περιπέτεια και οι περιττές δαπάνες θα είχαν αποφευχθεί εάν υπήρχε συνεννόηση μεταξύ των φορέων της πόλης. Εν προκειμένω αρκούσε μία συζήτηση μεταξύ της Εφορείας Αρχαιοτήτων και του δήμου Θεσσαλονίκης. Όπως, μάλιστα, αποδείχθηκε στη συνέχεια, ο δήμος είχε συγκεκριμένες ιδέες και προτάσεις για την προστασία του χώρου οι οποίες και το μνημείο προστατεύουν και δεν διαταράσσουν τη λειτουργία της πλατείας. Ας γίνει αυτό το περιστατικό παράδειγμα για το πως θα πρέπει να λειτουργεί η Θεσσαλονίκη, από τα πιο μικρά ως και τα πιο σημαντικά.

Αναβολή


Δεν ξέρω πόσοι ενθυμείστε τις εκλογές οι οποίες έγιναν προς το τέλος του 2024 για την ανάδειξη νέας διοίκησης στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης. Από τις τέσσερις παρατάξεις που είχαν συγκροτηθεί τότε, στην κάλπη κατάφεραν να φτάσουν τελικά μόνον οι δύο: του Κυριάκου Μερελή ο οποίος στη συνέχεια εξελέγη πρόεδρος και του Θάνου Κουλουτμπάνη. Οι άλλες δύο, του Κλεόβουλου Θεοτόκη και του Θεόδωρου Πανταλέων αποκλείστηκαν από τις εκλογές καθώς, σύμφωνα με την εφορευτική επιτροπή, δεν πληρούσαν όλες τις προϋποθέσεις συμμετοχής σε αυτές.

Οι αποκλεισμένοι είχαν προσφύγει στη συνέχεια στη Δικαιοσύνη ζητώντας ακύρωση των εκλογών και επανάληψη της διαδικασίας, και με τη δική τους συμμετοχή. Το διοικητικό δικαστήριο απέρριψε την προσφυγή τους. Ακολούθως οι δύο παρατάξεις προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να ακυρωθεί η απόφαση του δικαστηρίου. Η συζήτηση είχε οριστεί να γίνει προχθές Πέμπτη, αλλά τελικά αναβλήθηκε για τις 23 Μαρτίου 2026. Άλλη μία αναβολή και θα φτάσουμε και στις επόμενες εκλογές.

Ας μην υπερβάλουμε

Έπειτα από αρκετή αναζήτηση το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φαίνεται ότι κατάφερε να βρει τηλύση για τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής στο μετρό της Θεσσαλονίκης. Το μέτρο που φαίνεται να υιοθετείται είναι η κατάργηση της ισχύος του εισιτηρίου για εβδομήντα λεπτά της ώρας όπως είναι σήμερα. Έτσι το κάθε εισιτήριο θα ισχύει για μία διαδρομή.

Με την έξοδο από το σταθμό θα ακυρώνεται. Η λύση αυτή, η οποία θα εφαρμοστεί μετά τις 10 Δεκεμβρίου, υιοθετήθηκε καθώς ο συνήθης τρόπος εισιτηριοδιαφυγής οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί χρήστες του μετρό, μετά την αποβίβασή τους αφήνουν το εισιτήριό τους στις κυλιόμενες σκάλες προκειμένου να το χρησιμοποιήσει κάποιος άλλος, στο χρόνο που απομένει έως τη συμπλήρωση των εβδομήντα λεπτών.



Η πρόθεση αυτή του υπουργείου προκάλεσε οργισμένες αντιδράσεις από ορισμένες πλευρές οι οποίες υπερασπίζονται τη δωρεάν μετακίνηση με το μετρό, επικαλούμενες τους χαμηλούς μισθούς κ.ο.κ. Κάποιοι μάλιστα ισχυρίζονται πως εάν υλοποιηθεί το μέτρο που σκέφτεται το υπουργείο, ουσιαστικά διπλασιάζεται η τιμή του εισιτηρίου.

Μα, είμαστε σοβαροί τώρα; Κατ' αρχάς το ποσοστό των επιβατών που χρησιμοποιούν το ίδιο εισιτήριο δύο φορές μέσα στο διάστημα των εβδομήντα λεπτών είναι απειροελάχιστο. Διαφορετικά, εάν τους ήταν χρήσιμο το εισιτήριο, δεν θα το εγκατέλειπαν στις κυλιόμενες σκάλες. Θα το κρατούσαν για λογαριασμό τους.

Επιπλέον, το απλό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης κοστίζει μόλις 0,60 λεπτά, ίσως το φθηνότερο στην Ευρώπη. Έως και τον περασμένο Νοέμβριο η τιμή του ήταν στα 0,90 και λίγο παλαιότερα στο ένα ευρώ. Βεβαίως, η τιμή του εισιτηρίου μειώθηκε εξαιτίας της ανικανότητας του υπουργείου και των λοιπών εμπλεκομένων να καθιερώσουν το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο το οποίο θα κόστιζε περί το 1,1 έως 1,2 ευρώ, όπως είναι στην Αθήνα. Έτσι αναγκάστηκαν να το “κόψουν” στη μέση ώστε να βγαίνει το ίδιο για όποιον χρησιμοποιεί για μία μετακίνησή του και μετρό και λεωφορείο. Αργά ή γρήγορα όμως, το 0,60 θα αποτελέσει παρελθόν. Γι' αυτό ας μην υπερβάλουμε.

Loader