Όταν ανεβαίνει η ένταση στον τουρισμό… η διαμεσολάβηση ρίχνει τους τόνους. Γράφει η Ζωή Γιαννοπούλου

Λύσεις με διάλογο στον πιο ευαίσθητο τομέα της ελληνικής οικονομίας

Λύσεις με διάλογο στον πιο ευαίσθητο τομέα της ελληνικής οικονομίας.

Ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας -και το καλοκαίρι είναι η περίοδος που όλα δοκιμάζονται: οι σχέσεις, οι αντοχές και οι υποδομές. Ξενοδόχοι, ιδιοκτήτες βραχυχρόνιων μισθώσεων, τουριστικά γραφεία, εργαζόμενοι στον επισιτισμό, προμηθευτές, τουρίστες -όλοι αποτελούν κρίκους της ίδιας αλυσίδας. Και όσο εντατικοποιείται η τουριστική δραστηριότητα, τόσο αυξάνονται και οι πιθανότητες για διαφορές. Παρεξηγήσεις, ακυρώσεις, πληρωμές, ζημιές, δυσλειτουργίες, διαφορές εργαζομένων-εργοδοτών, διενέξεις με γείτονες ή ακόμη και με τουρίστες.

Το ερώτημα είναι: πώς μπορούμε να επιλύουμε τέτοιες διαφορές γρήγορα, αποτελεσματικά και με σεβασμό; Η απάντηση δεν είναι πάντα το δικαστήριο. Όλο και περισσότερο, η απάντηση είναι: διαμεσολάβηση.

Πού προκύπτουν οι διαφορές στον τουρισμό;

Κατά τη διάρκεια της θερινής σεζόν, προκύπτουν καθημερινά μικρές και μεγάλες συγκρούσεις:

- Πελάτες με ξενοδοχεία για ακυρώσεις ή ελλιπείς υπηρεσίες.

- Ιδιοκτήτες Airbnb με ενοικιαστές για ζημιές ή θόρυβο.

- Τουριστικά γραφεία και συνεργαζόμενες επιχειρήσεις για παραβίαση συμφωνιών.

- Εργαζόμενοι και εργοδότες για υπερωρίες, συνθήκες εργασίας ή απλήρωτες παροχές.

- Γείτονες τουριστικών καταλυμάτων που διαμαρτύρονται για φασαρία, πάρκινγκ ή παρανομίες.

- Τοπικές κοινότητες και τουρίστες όταν ανακύπτουν ζητήματα συνύπαρξης, κατανάλωσης φυσικών πόρων ή σεβασμού των κανόνων.

Όλα αυτά δεν είναι απλές «παρεξηγήσεις». Είναι πραγματικές διαφορές, που αν δεν αντιμετωπιστούν σωστά, μπορεί να καταστρέψουν τη φήμη, την οικονομική ισορροπία ή ακόμα και τις ανθρώπινες σχέσεις.

Τι προσφέρει η διαμεσολάβηση στον τουριστικό κλάδο;

Η διαμεσολάβηση είναι μία δομημένη αλλά ευέλικτη διαδικασία επίλυσης διαφορών, με τη βοήθεια ενός ουδέτερου τρίτου προσώπου -του διαμεσολαβητή. Αντί να αναλωθούν σε αντιδικίες, τα μέρη καλούνται να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να αναζητήσουν από κοινού μία συμφωνία.

Στον τουρισμό αυτό σημαίνει:

- Γρήγορη λύση: όταν η σεζόν τρέχει, δεν υπάρχει χρόνος για χρονοβόρες διαδικασίες.

- Εχεμύθεια: διαφυλάσσεται η φήμη των επιχειρήσεων και των εμπλεκόμενων.

- Διατήρηση σχέσεων: πολλοί συνεργάζονται ξανά, κάθε χρόνο.

-Εξοικονόμηση κόστους: αποφεύγονται νομικά έξοδα και απώλειες από καθυστερήσεις.

- Προσαρμοσμένες λύσεις: κάθε υπόθεση είναι μοναδική -και η λύση μπορεί να είναι δημιουργική.

Όχι μόνο επιχειρήσεις -και πολίτες

Η διαμεσολάβηση στον τουρισμό δεν αφορά μόνο τους επαγγελματίες του χώρου. Αφορά και τους ιδιοκτήτες καταλυμάτων, τους κατοίκους περιοχών με έντονη τουριστική πίεση, τους ταξιδιώτες που έχουν αδικηθεί ή απογοητευτεί. Όταν όλα λειτουργούν σε υπερεντάσεις, ένα λάθος μπορεί να κλιμακώσει.

Αντί να «χαλάσουμε» τη σεζόν ή να χαθεί η ψυχραιμία, μπορούμε να αναζητήσουμε συνεννόηση -με τη βοήθεια ειδικού. Η διαμεσολάβηση μπορεί να γίνει άμεσα, εντός ημερών, και πολλές φορές εξ αποστάσεως, χωρίς ιδιαίτερες διαδικασίες.

Ώρα για πρόληψη και δομές

Η εμπειρία δείχνει ότι οι περιοχές με τουριστική ένταση χρειάζονται μηχανισμούς γρήγορης παρέμβασης. Ίσως με τη δημιουργία τοπικών κέντρων διαμεσολάβησης που να λειτουργούν εποχικά, σε συνεργασία με τοπικούς δικηγορικούς συλλόγους και Επιμελητήρια. Η ενίσχυση της κουλτούρας του διαλόγου στον τουριστικό τομέα είναι επένδυση στο προϊόν μας. Γιατί ο τουρισμός δεν είναι μόνο αριθμοί -είναι εμπειρίες, σχέσεις και φήμη.

Το φετινό καλοκαίρι ας επενδύσουμε στην ήρεμη δύναμη της διαμεσολάβησης. Εκεί που άλλοι βλέπουν σύγκρουση, ας δούμε ευκαιρία.
Στον τουρισμό η γρήγορη και αξιοπρεπής λύση κάνει τη διαφορά.

*Δημοσιεύθηκε στη «ΜτΚ» στις 27.07.2025