Θεσσαλονίκη: Η καρδιά των ευρωπαϊκών λιμένων χτυπά στο συνέδριο του ESPO – Οι δασμοί Τραμπ και τα βλέμματα του ΟΛΘ στην Ινδία

Νησίδα σταθερότητας το λιμάνι της πόλης μέσα σε ταραχώδες γεωπολιτικό τοπίο – Μέχρι τέλος Ιουνίου ξεκινά το εμβληματικό έργο της επέκτασης του έκτου προβλήτα

Οι ευκαιρίες αλλά και οι προκλήσεις, οι σκόπελοι και οι ύφαλοι που καλούνται να υπερβούν τα ευρωπαϊκά λιμάνια μέσα σε έναν ασταθή κόσμο και ένα τεταμένο γεωπολιτικό σκηνικό, θα τεθούν επί τάπητος διοργανώνει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO) στη Θεσσαλονίκη το διήμερο 8, 9 Μαΐου. Ο ESPO εκπροσωπεί συνολικά περίπου 400 λιμάνια.

Την ίδια στιγμή, ο λιμένας της Θεσσαλονίκης είναι πανέτοιμος για την έναρξη των εργασιών της επέκτασης του έκτου προβλήτα (θα αναβαθμίσει πολλαπλώς τις προοπτικές του λιμένα) όπως επεσήμανε ο Ιωάννης Τσάρας, Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΘ.


«Μέχρι τέλος Ιουνίου ο έκτος προβλήτας»


«Οι εργασίες θα αρχίσουν μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2025 και θα διαρκέσουν έως και 3 χρόνια, ήδη κοιτάμε με τον εργολάβο αν μπορούμε να μειώσουμε το κόστος», τόνισε.

limani-thessaloniki-2.jpg




Παράλληλα, οι δασμοί Τραμπ, εφόσον τελικά επιβληθούν, απειλούν να φέρουν φουρτούνες στην παγκόσμια οικονομία (και στην Ευρώπη) διαταράσσοντας τις ισορροπίες του παγκόσμιου εμπορίου, την ώρα που ο ΟΛΘ ρίχνει βλέμματα στην αγορά της Ινδίας, επιχειρώντας να μετατρέψει την κρίση σε ευκαιρία.





«Ζούμε σε μία εποχή ραγδαίων μετασχηματισμών και σύνθετων προκλήσεων όπου τα λιμάνια καλούνται να ανταποκριθούν στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και την ανάγκη για βιώσιμες εφοδιαστικές αλυσίδες. Τα λιμάνια δεν είναι απλώς πύλες εμπορίου αλλά κόμβοι συνδεσιμότητας και μοχλοί ανάπτυξης για τις οικονομίες», σημείωσε ο Αθανάσιος Λιάγκος, Πρόεδρος του ΟΛΘ και της Ένωσης Λιμένων Ελλάδας.


Τα λιμάνια του αύριο


«Το συνέδριο του ESPO συγκεντρώνει τους ανθρώπους που διαμορφώνουν το μέλλον των ευρωπαϊκών λιμένων. Η επένδυση σε βιώσιμες εφοδιαστικές αλυσίδες είναι όχι μία επιλογή αλλά επιταγή. Η ψηφιακή μετάβαση αποτελεί προαπαιτούμενο για την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών από τους λιμένες, όσα λιμάνια δεν επενδύσουν σε έξυπνες λύσεις θα μείνουν πίσω. Τα λιμάνια του μέλλοντος θα πρέπει να επιδεικνύουν προσαρμοστικότητα και ανθεκτικότητα σε κρίσεις όπως οι επιθέσεις κυβερνοασφάλειας. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σημείωσε επιδόσεις – ρεκόρ το 2024. Πέρσι υποδεχτήκαμε από την κρουαζιέρα 125.000 επιβάτες, ήδη είμαστε εν αναμονή της έναρξης των εργασιών για την επέκταση του έκτου προβλήτα, είμαστε σε διαδικασία αδειοδότησης για την έναρξη των εργασιών, είμαστε έτοιμοι, ο εργολάβος υπάρχει είναι έτοιμος», υποστήριξε.


Η προοπτική της Ινδίας



«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης λόγω της στρατηγικής του θέσης μπορεί να διοχετεύει ευκολότερα εμπορεύματα σε μεγάλες αγορές όπως η Ινδία, θεωρώ πως λόγω του πλεονεκτήματος της γεωγραφικής θέσης η Θεσσαλονίκη μπορεί να επωφεληθεί από τις εξελίξεις», επεσήμανε.



«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης απέδειξε την προσαρμοστικότητά του»



«Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης απέδειξε την προσαρμοστικότητά του, δεν παρακολουθεί απλώς τις εξελίξεις αλλά υλοποιεί ένα συνεκτικό δράσης που ενισχύει την ανθεκτικότητα, επιταχύνοντας τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό, τα αποτελέσματα δεν είναι συγκυριακά, ο λιμένας της Θεσσαλονίκης ήδη συλλέγει στοιχεία για τις εκπομπές αέριων ρύπων των εισερχόμενων πλοίων», ανέφερε ο κ. Τσάρας.


«Ενώνουμε τη φωνή μας με την πόλη για την σύνδεση με τις Σποράδες»



Για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης – Σποράδων που και φέτος είναι στον αέρα, επεσήμανε «δεν είναι δικό μας θέμα, του ΟΛΘ δηλαδή, η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις Σποράδες, προφανώς και τη θέλουμε, εμείς ενώνουμε τη φωνή μας με την πόλη για να τρέξει το θέμα. Τα στοιχεία και το 2024 έδειξαν πως το επιβατικό κοινό ανταποκρίθηκε θετικά».

«Ευελιξία, προσαρμογή στις αλλαγές, δεν είναι μόνο εμπορικός ο ρόλος των λιμένων»



«Ζούμε σε ένα ραγδαία ευμετάβλητο περιβάλλον μέσα στο οποίο τα λιμάνια της ΕΕ καλούνται να διασφαλίσουν την ενεργειακή μετάβαση και την ανθεκτικότητα της οικονομίας της ΕΕ», τόνισε μεταξύ άλλων ο Ansis Zeltiņš, Πρόεδρος του ESPO.


«Τα λιμάνια της Ευρώπης χρειάζονται ευελιξία στον τρόπο λειτουργίας τους, ο ανταγωνισμός είναι σφοδρός, χρειάζεται ταχεία προσαρμογή στις αλλαγές. Τα λιμάνια πλέον δεν έχουν μόνο εμπορικό χαρακτήρα, ο ρόλος τους είναι στρατηγικός καθώς πρόκειται για κρίσιμες υποδομές» πρόσθεσε.


Θολό τοπίο για τους δασμούς



Αναφορικά με τον αντίκτυπο των δασμών Τραμπ απέφυγε να προσδιορίσει τις ακριβείς επιπτώσεις για τα λιμάνια. «Κάτι που λέει σήμερα ο Τραμπ μπορεί να μην ισχύει αύριο, σίγουρα θα επηρεαστούν τα λιμάνια, πόσο δεν μπορεί να προβλέψει», ανέφερε.


«Περιθώρια ελιγμών, χαλάρωση κανονισμών»


«Η Κομισιόν ήδη εκπονεί την ευρωπαϊκή λιμενική στρατηγική, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης, ήδη εκπονούμε στρατηγικές για την προστασία των κρίσιμων υποδομών της Ευρώπης. Τα λιμάνια της ΕΕ άντεξαν στην πανδημία, τώρα χρειάζονται περιθώρια ελιγμών με χαλάρωση των κανονισμών της ΕΕ», επεσήμανε η Isabelle Ryckbost, Γενική Γραμματέας του ESPO.


«Τα ελληνικά λιμάνια τα πάνε καλά στην πράσινη μετάβαση, ο ΟΛΘ έχει ιδιαίτερα ενεργό ρόλο στην πράσινη μετάβαση», συμπλήρωσε.

Δασμοί


Για τους δασμούς, επεσήμανε πως «κάθε λιμάνι της Ευρώπης είναι διαφορετικό, το ότι ο Τραμπ είπε πως θα επιβάλει πρόστιμα στα πλοία που ναυπηγούνται στην Κίνα (το 40% των πλοίων που κυκλοφορούν παγκοσμίως) θα έχει σοβαρές συνέπειες».

Συνέδριο – καταλύτης εξελίξεων



Το συνέδριο αποτελεί το κορυφαίο θεσμικό γεγονός του κλάδου και συγκεντρώνει κάθε χρόνο ηγετικές προσωπικότητες της ναυτιλιακής και λιμενικής βιομηχανίας. Η φετινή διοργάνωση επικεντρώνεται στη νέα στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα λιμάνια, υπό το φως των εξελίξεων που διαμορφώνονται από το 2024 και μετά, και αναδεικνύει τον ρόλο τους στην ενίσχυση της γεωοικονομικής θέσης της Ευρώπης.


Ομιλία θα εκφωνήσει και ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Απόστολος Τζιτζικώστας.


Το ESPO 2025 θα αποτελέσει μία σημαντική πλατφόρμα διαλόγου για το μέλλον των ευρωπαϊκών λιμένων, εστιάζοντας στις επιπτώσεις των πρόσφατων πολιτικών ανακατατάξεων στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ και στην ανάγκη προσαρμογής των λιμενικών υποδομών στις νέες συνθήκες. Στο επίκεντρο των συζητήσεων θα βρεθούν:

· οι πρόσφατες μακροοικονομικές επιδόσεις των ευρωπαϊκών λιμένων,
· οι βασικές προτεραιότητες για έναν ανταγωνιστικό και βιώσιμο λιμενικό τομέα,
· οι επενδύσεις σε πρακτικές βιωσιμότητας και ενεργειακής μετάβασης,
· ο ρόλος των λιμανιών στο διαμορφούμενο γεωπολιτικό περιβάλλον.


Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στη διαδραστικότητα του συνεδρίου, με την πρωτοβουλία «Port Executive Lounge», στο πλαίσιο της οποίας διευθύνοντες σύμβουλοι λιμένων θα ανταλλάσσουν απόψεις ζωντανά επί σκηνής, σχολιάζοντας τις παρουσιάσεις και τα ευρήματα των συζητήσεων.


Σημαντικά στελέχη από λιμάνια όπως της Αμβέρσας-Μπριζ, της Γκντίνια, του Ρότερνταμ, του Γκέτεμποργκ και της Βαλένθια, καθώς και εκπρόσωποι ναυτιλιακών οργανισμών, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του ΝΑΤΟ, θα δώσουν το «παρών».

Loader