Aναδιατάξεις, νέες αφίξεις πολυεθνικών brands και μία αγορά σε διαρκή κινητικότητα, με φόντο τις… μονομαχίες των αλυσίδων που θέλουν να κυριαρχήσουν στις κορυφαίες εμπορικές πιάτσες της πόλης, διαμορφώνουν το τοπίο στη Θεσσαλονίκη, προμηνύοντας ένα θερμό χειμερινό σκηνικό.
Με την αγορά στις κυρίαρχες εμπορικές πιάτσες της πόλης να εμφανίζει τάσεις κορεσμού, ανεξαρτήτως Μετρό, οι δυνητικοί επενδυτές ψάχνουν ευκαιρίες και καλές αποδόσεις από μισθώματα στην «κρυφή» έως σήμερα δυτική βιτρίνα της πόλης ενώ το Μετρό πάτησε… γκάζια στις τιμές των γραφείων, πλησίον των στάσεων (κυρίως σε κέντρο και Βαρδάρη).
Είναι ενδεικτικό πως κατά 35%-40% πιο ακριβές είναι οι τιμές μίσθωσης των «πράσινων» γραφείων στη Θεσσαλονίκη σε σύγκριση με τα συμβατικά και παλιά ακίνητα. Για παράδειγμα οι γραφειακοί χώροι στο Hub 26 κυμαίνονται μέχρι στιγμής στα 16- 17€/τ.μ., όταν τα ενοίκια των συμβατικών γραφείων είναι στα 10-11 €/τ.μ.

Η κίνηση στο κέντρο απογειώθηκε καθώς όλοι όσοι μένουν κοντά σε σταθμούς Μετρό παίρνουν εύκολα την απόφαση να κατεβούν στις κυρίαρχες εμπορικές πιάτσες της πόλης με τον τζίρο να ανεβαίνει σε διψήφια επίπεδα (πέριξ του 20-30%) σε ορισμένα καταστήματα, κυρίως σε Αγίας Σοφίας, Βενιζέλου και λιγότερο ή και… καθόλου Εγνατία για την οποία ακόμα δεν επιβεβαιώνονται οι προσδοκίες για έκρηξη ζήτησης για ενοικίαση καταστημάτων και εκτόξευση κίνησης. Οι λαμαρίνες έφυγαν, η νέα μέρα ακόμα διαμορφώνεται…
Πάντως, όπου ζητήθηκαν υπέρογκες αυξήσεις σε μισθώματα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες είτε έβαλαν λουκέτο (αδυνατώντας να ακολουθήσουν) είτε μετακινήθηκαν αλλού (σε πιο προσιτά σημεία), ανοίγοντας χώρο για δημοφιλή brands του εξωτερικού που μπορούν να… σηκώσουν τα υψηλά μισθώματα.
Οι νέες αφίξεις που… μαγνητίζουν τις Θεσσαλονικιές – ZEUS + ΔΙΟΝΕ, Michael Kors Mohito, COS

Με τις πολυεθνικές κυρίαρχες στο κέντρο της πόλης, καταγράφεται… μποτιλιάρισμα νέων αφίξεων το τελευταίο διάστημα. Στην Αγίας Σοφίας, άνοιξε κατάστημα η πολωνική αλυσίδα καλλυντικών, Inglot. Παράλληλα, την είσοδό του στην αγορά της πόλης (με κατάστημα στην Αγίας Σοφίας) έκανε και ο οίκος μόδας Michael Kors ενώ μέσα στο ερχόμενο διάστημα αναμένεται η έναρξη λειτουργίας του πρώτου καταστήματος στην Ελλάδα του πολωνικού σήματος γυναικείας ένδυσης, Mohito.
Μέχρι το 2026, σε ένα πιο… καυτά εμπορικά σημεία, τη συμβολή των οδών Αριστοτέλους και Τσιμισκή, ο όμιλος H&M συστήνει στην πόλη το premium brand του, COS (δίνει βάση σε γυναικείες και ανδρικές σειρές ένδυσης και αξεσουάρ).
Τέλος, την προσεχή Τετάρτη η ZEUS + ΔΙΟΝΕ, ελληνική εταιρεία ενδυμάτων (δημιουργήθηκε το 2012 από τη σύζυγο του πρωθυπουργού, Μαρέβα Γκραμπόφσκι και την Δήμητρα Κολοτούρα), που κατά βάση απευθύνεται σε ανώτερα εισοδηματικά βαλάντια (συνδυάζοντας απλότητα και πολυτέλεια), ανοίγει το πρώτο της κατάστημα στη Θεσσαλονίκη, στην οδό Προξένου Κορομηλά.
Τρέχει η ζήτηση, ασθμαίνει η προσφορά στα επαγγελματικά ακίνητα
«Στον κλάδο των επαγγελματικών ακινήτων εξακολουθεί να υπάρχει αυξημένη ζήτηση στις «εμπορικές πιάτσες» όπου και η προσφορά είναι εξαιρετικά χαμηλή. Στο stock των επαγγελματικών ακινήτων, εν τούτοις έχουν προστεθεί την τελευταία πενταετία κτίρια με πολύ υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά που έχουν ανεβάσει σημαντικά τον πήχη των μισθωτών», τονίζει στο emakedonia.gr ο Παναγιώτης Μερεκούλιας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ορκωτών εκτιμητών VALUES, πολιτικός μηχανικός και πιστοποιημένος εκτιμητής.
Οι επενδυτές τραβούν… προς τα δυτικά
Τα ζητούμενα μισθώματα καταστημάτων ελέω και Μετρό (κυρίως σε Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας) πήραν τον ανήφορο αν και… έλλειψη ρευστού, στάση εμπορίου με πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις να υψώνουν απαγορευτικό σε παράλογες απαιτήσεις ιδιοκτητών για αυξήσεις έως και 50% σε βάθος διετίας στα μισθώματα, κρούοντας καμπανάκια… λουκέτων. Σήμερα η κατάσταση επανέρχεται σε μία ισορροπία με τους μεγάλους παίκτες (πολυεθνικές) να ενδίδουν σε τέτοιες απαιτήσεις, κατά κύριο λόγο.
Οι «παραδοσιακές» περιοχές με έντονη ζήτηση είναι το κέντρο της Θεσσαλονίκης όπου οι πολυεθνικές του λιανεμπορίου, όπως προαναφέραμε, θέλουν να τοποθετηθούν σε δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους (Τσιμισκή, Μητροπόλεως, Αγίας Σοφίας) με τις αποδόσεις να φτάνουν το 5,5%. Στην υπόλοιπη πόλη υπάρχει χαμηλή ζήτηση που περιορίζεται σε τοπικό επίπεδο, με τις αποδόσεις ωστόσο να… ανταμείβουν όσους πάρουν το ρίσκο της… δυτικής επέκτασης.
Οι δυτικές συνοικίες εξασφαλίζουν καλύτερες αποδόσεις (σε καταστήματα και γραφεία) στους δυνητικούς επενδυτές με Νεάπολη, Συκιές, Άγιο Παύλο, Μενεμένη, Αμπελόκηπους να «δίνουν» υπεραξίες 7-8%, έναντι 5,5-7% του κέντρου της Θεσσαλονίκης, της Νέας Παραλίας και του Φαλήρου ενώ Τούμπα, Τριανδρία, Καλαμαριά, Πυλαία κυμαίνονται πέριξ του 6-7%.
Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται οι αποδόσεις επαγγελματικών ακινήτων
Περιοχή | Τύπος Ακινήτου | Απόδοση (%) |
Θεσσαλονίκη Κέντρο | Καταστήματα | 5,50 – 6,50 |
Γραφεία | 6,00 – 7,00 | |
Νέα Παραλία – Φάληρο – Ντεπώ | Καταστήματα | 6,00 – 7,50 |
Γραφεία | 6,50 - 7,50 | |
Τούμπα – Τριανδρία | Καταστήματα | 6,00 – 7,50 |
Γραφεία | 6,50 - 7,50 | |
Καλαμαριά | Καταστήματα | 6,50 - 7,51 |
Γραφεία | 6,50 - 7,50 | |
Πυλαία | Καταστήματα | 6,50 – 7,50 |
Γραφεία | 7,00 - 8,00 | |
Συκιές – Νεάπολη – Άγιος Παύλος | Καταστήματα | 7,00 – 8,00 |
Γραφεία | 7,00 - 8,00 | |
Αμπελόκηποι – Μενεμένη | Καταστήματα | 7,00 – 8,00 |
Γραφεία | 7,00 - 8,00 |
Το φαινομενικά παράδοξο γεγονός εξηγείται καθώς η συσσωρευμένη ζήτηση για τα σημεία – φιλέτα του εμπορικού πυρήνα της πόλης συμπιέζει τις αποδόσεις, στρέφοντας τους επενδυτές σε πιο «ταπεινές» περιοχές που ωστόσο κρύβουν μεγάλες υπεραξίες, διαθέτοντας μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης.