Θεσσαλονίκη: Πού μπορούν να σταθμεύουν τα πατίνια - Δημιουργούνται 800 θέσεις σε 70 σημεία
Ο νέος Κανονισμός επιβάλλει καθολική απαγόρευση στάθμευσης εκτός των καθορισμένων χώρων
Εντατικοί έλεγχοι και «τσουχτερά» πρόστιμα για τους παραβάτες
Με μια νέα κανονιστική ρύθμιση, που τέθηκε σε ισχύ από την περασμένη Τρίτη, ο Δήμος Θεσσαλονίκης επιχειρεί να περιορίσει την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των ηλεκτρικών πατινιών, βάζοντας τέλος στην αυθαίρετη στάθμευση κατά μήκος του πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης.
Μετά το «πράσινο φώς» που άναψε το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης ενέκρινε την έναρξη εφαρμογής της νέας κανονιστικής η οποία εισάγει σαφείς κανόνες για τη λειτουργία και στάθμευση των ηλεκτρικών πατινιών, καθώς και για τη δραστηριότητα των εταιρειών που τα διαχειρίζονται.
Την ερχόμενη Δευτέρα 14 Ιουλίου, το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης αναμένεται να εγκρίνει την προσαρμογή του ισχύοντος κανονισμού για τη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών. Από την τελική κανονιστική θα εξαιρεθεί το άρθρο που αφορά στον καθορισμό των τελών που καταβάλλουν οι εταιρείες ενοικίασης, καθώς το συγκεκριμένο ζήτημα ρυθμίζεται πλέον με ξεχωριστή απόφαση.
Την ίδια ώρα, μεικτά κλιμάκια της Τροχαίας και της Δημοτικής Αστυνομίας έχουν επιδοθεί σε καθημερινούς ελέγχους με τους αστυνομικούς να καταγράφουν δεκάδες παραβάσεις στο κέντρο της πόλης. Σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο Δημοτικής Αστυνομίας, Κωνσταντίνο Τσιαπακίδη, οι έλεγχοι θα συνεχιστούν με την ίδια ένταση και το επόμενο χρονικό διάστημα με στόχο την μείωση των παραβατικών συμπεριφορών.
Χαρακτηριστικό είναι ότι από την 1η Απριλίου 2025 έως και σήμερα, έχουν διενεργηθεί πάνω από 3.000 έλεγχοι, κατά τους οποίους βεβαιώθηκαν συνολικά 602 παραβάσεις. Η πλειονότητα των παραβάσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. αφορούσε στη μη χρήση προστατευτικού κράνους σε 520 περιπτώσεις, ενώ καταγράφηκαν ακόμη 59 παραβάσεις για έλλειψη ανακλαστικού ρουχισμού κατά τις νυχτερινές ώρες, 21 για μεταφορά επιβατών και 2 για χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση. Στο ίδιο χρονικό διάστημα, σημειώθηκαν 17 περιστατικά ελαφρών τραυματισμών οδηγών πατινιών, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη για τήρηση βασικών κανόνων ασφαλείας αλλά και αυστηρότερη επιτήρηση από τις αρχές.
Ο νέος κανονισμός ορίζει τη δημιουργία καθορισμένων σημείων στάθμευσης για τα ενοικιαζόμενα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα, δίνοντας τέλος στο φαινόμενο της αυθαίρετης εγκατάλειψής τους σε πεζοδρόμια και δρόμους. Σύμφωνα με τη νέα ρύθμιση, ο αριθμός των πατινιών που θα κυκλοφορούν στην πόλη μειώνεται δραστικά σε 800, έναντι των περίπου 3.000 που κυκλοφορούσαν μέχρι σήμερα. Τα διαθέσιμα οχήματα θα μοιραστούν ισομερώς μεταξύ των τεσσάρων εταιρειών ενοικίασης. Παράλληλα, προβλέπεται η δημιουργία 70 συγκεκριμένων χώρων στάθμευσης, κατανεμημένων σε τέσσερις ζώνες της πόλης, οι οποίοι θα μπορούν να φιλοξενούν συνολικά 800 πατίνια. Οι νέες θέσεις οριοθετούνται σε καίρια σημεία, όπως η Πλατεία Αριστοτέλους, η Λεωφόρος Μεγάλου Αλεξάνδρου και η οδός Αγγελάκη, ενώ η μεγαλύτερη συγκέντρωση οχημάτων επιτρέπεται στην οδό Σαλαμίνος, δίπλα από την Πύλη του Λιμανιού, όπου θα δημιουργηθούν 30 θέσεις.
Στην Α΄ ζώνη, περιλαμβάνονται 31 χώροι στάθμευσης για 376 πατίνια. Ο μεγαλύτερος αριθμός οχημάτων θα σταθμεύει δίπλα από την Πύλη του Λιμανιού στην οδό Σαλαμίνος που θα δημιουργηθούν 30 θέσεις στάθμευσης ενώ θέσεις θα δημιουργηθούν και σε άλλα κεντρικά σημεία όπως η Πλατεία Αριστοτέλους, η Λ. Μεγάλου Αλεξάνδρου, η Αγίας Σοφίας, η Αγγελάκη κ.α.. Το ετήσιο τέλος για τους χώρους στάθμευσης που θα δημιουργηθούν στα συγκεκριμένα σημεία ορίζεται στα 39 ευρώ ανά τεμάχιο ενώ με το ίδιο κόστος οι επιχειρήσεις θα μπορούν να σταθμεύουν τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skateboards) και αυτοεξισορροπούμενα προσωπικά οχήματα. Βάσει της απόφασης δεν προβλέπεται η καταβολή τέλους για την στάθμευση ηλεκτρικών αμαξιδίων για άτομα με αναπηρία.
Στην Β' ζώνη θα δημιουργηθούν 158 θέσεις σε 16 σημεία με το ετήσιο τέλος να ορίζεται στα 25 ευρώ ανά τεμάχιο. Η συγκεκριμένη ζώνη θα περιλαμβάνει περιοχές του κέντρου αλλά και της Δυτικής Θεσσαλονίκης όπως η 26ης Οκτωβρίου, η Αγ. Πάντων, η Κ. Μελενίκου, η Εθν. Αμύνης, η Επταπυργίου κ.α.
Στην Γ' ζώνη θα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η Εγνατία, η Βούλγαρη, η Αλ. Παπαδιαμάντη, η Ναυπλίου κ.α.. Η απόφαση ορίζει την δημιουργία 21 χώρων στάθμευσης εντός των οποίων θα δημιουργηθούν 250 θέσεις με το ετήσιο τέλος να ορίζεται στα 16 ευρώ ανά τεμάχιο.
Δύο χώροι στάθμευσης με 16 θέσεις ηλεκτρικών πατινιών θα δημιουργηθούν στην Δ' ζώνη η οποία θα περιλαμβάνει τις οδούς Ελευθερίας-Φιλικής Εταιρίας και Αγίου Σπυρίδωνος-Χαρ. Τρικούπη. Το ετήσιο τέλος ορίζεται στα 5 ευρώ ανά τεμάχιο.
Σαφείς περιορισμούς στα όρια ταχύτητας των ηλεκτρικών πατινιών θέτει η νέα κανονιστική του Δήμου Θεσσαλονίκης, με στόχο την ασφαλέστερη κυκλοφορία τους σε δρόμους, πεζοδρόμια και κοινόχρηστους χώρους. Τα νέα όρια διαμορφώνονται ανάλογα με την περιοχή και τον τύπο οδού, περιορίζοντας σημαντικά την ταχύτητα σε σημεία με αυξημένη κίνηση πεζών.
Το ανώτατο όριο ταχύτητας ορίζεται στα 25 χλμ./ώρα, ενώ απαγορεύεται η κυκλοφορία των πατινιών σε δρόμους όπου το επιτρεπόμενο όριο για τα αυτοκίνητα ξεπερνά τα 50 χλμ./ώρα. Σε περιοχές με έντονη παρουσία πεζών – όπως πλατείες, πάρκα, πεζόδρομοι και πεζοδρόμια – η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 6 χλμ./ώρα. Το ίδιο ισχύει και για το πλακόστρωτο στην παραλιακή ζώνη, δηλαδή στο πεζοδρόμιο και τον πεζόδρομο κατά μήκος των οδών Λεωφόρος Νίκης, 30ής Οκτωβρίου, Μεγάλου Αλεξάνδρου και Μαρία Κάλλας. Επιπλέον, επιτρέπεται η κίνηση των πατινιών στο οδόστρωμα των οδών Τσιμισκή και Εγνατία (στο τμήμα από Εθνικής Αμύνης έως Δωδεκανήσου), με ανώτατη ταχύτητα τα 15 χλμ./ώρα.
Σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία, η στάση και η στάθμευση Ε.Π.Η.Ο. επιτρέπεται μόνο όταν δεν προκαλείται κίνδυνος ή παρεμπόδιση στην κυκλοφορία και δεν απαγορεύεται από τις ειδικές πινακίδες ή διαγραμμίσεις.
Απαγορεύσεις που πρέπει να προσέχουν οι οδηγοί
Η στάση και στάθμευση απαγορεύονται:
Τα Ε.Π.Η.Ο. μπορούν να σταθμεύουν σε διπλή σειρά, παράπλευρα το ένα στο άλλο. Η στάθμευση τους σε πεζοδρόμια, πλατείες και πάρκα επιτρέπεται μόνο σε ειδικά σημεία που ορίζει ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Η προσωρινή στάση σε τέτοιους χώρους επιτρέπεται εφόσον δεν εμποδίζει πεζούς ή την πρόσβαση σε κτίρια. Τέλος, απαγορεύεται η στάθμευση σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία. Η τήρηση αυτών των κανόνων βοηθά στην αποφυγή προστίμων, αλλά κυρίως διασφαλίζει την ομαλή ροή της κυκλοφορίας και την ασφάλεια όλων στους δρόμους της πόλης.
Οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών οφείλουν να τηρούν αυστηρούς κανόνες για την ασφάλεια και την ομαλή κυκλοφορία στην πόλη.
Απαγορεύεται ρητά:
• Η ρυμούλκηση ή το να ρυμουλκούν/ωθούν αντικείμενα, με εξαίρεση τους οδηγούς ποδηλάτων.
• Η μεταφορά αντικειμένων που εμποδίζουν την οδήγηση ή θέτουν σε κίνδυνο άλλους χρήστες του δρόμου.
• Η παράλληλη κίνηση δύο ή περισσότερων οχημάτων δίπλα-δίπλα.
• Το σύρσιμο ζώων δεμένων με λουρί.
• Η χρήση ακουστικών που συνδέονται με φορητές ηχητικές συσκευές κατά την κίνηση, εκτός ακουστικών ανοικτής ακρόασης για ραδιοεπικοινωνία.
• Η χρήση κινητού τηλεφώνου εν κινήσει, εκτός αν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση. Επιπλέον, οι οδηγοί υποχρεούνται να κρατούν το τιμόνι με τα δύο χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα. Σε περίπτωση που το όχημα εμποδίζει τους πεζούς ή την κυκλοφορία, πρέπει να κατεβαίνουν και να το οδηγούν πεζοί.
Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. δεν επιτρέπεται να κινούνται σε οδούς με λωρίδες ποδηλάτων ή μοτοποδηλάτων. Όσοι οδηγούν για επαγγελματικούς λόγους υποχρεούνται να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό για την ασφάλειά τους. Τα Ε.Π.Η.Ο. μπορούν να σταθμεύουν σε διπλή σειρά, παράπλευρα το ένα στο άλλο. Ωστόσο, η στάθμευση απαγορεύεται σε πεζοδρόμια, πλατείες και πάρκα, εκτός από ειδικά επισημασμένες θέσεις από τον Δήμο Θεσσαλονίκης. Προσωρινή στάση σε αυτούς τους χώρους επιτρέπεται μόνο αν δεν εμποδίζεται η κίνηση πεζών ή η πρόσβαση σε κτίρια.
Παράλληλα, απαγορεύεται αυστηρά η απόρριψη Ε.Π.Η.Ο. στη θάλασσα. Οι πάροχοι και ιδιοκτήτες έχουν υποχρέωση να περισυλλέγουν οχήματα που βρέθηκαν σε θαλάσσιες περιοχές. Οι εταιρίες παροχής υπηρεσιών οφείλουν να διενεργούν μηνιαίο έλεγχο κατά μήκος της παράκτιας ζώνης και να αποστέλλουν ενημερωτικά σημειώματα στη Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας.
Η χρήση κοινόχρηστου χώρου για στάθμευση Ε.Π.Η.Ο. υπόκειται σε ετήσιο τέλος, το οποίο καταβάλλεται εφάπαξ μέχρι το τέλος κάθε έτους για το επόμενο έτος. Η διαδικασία αδειοδότησης και παρακολούθησης γίνεται μέσω της Διεύθυνσης Δημοτικής Αστυνομίας, που είναι αρμόδια για την παραλαβή και διεκπεραίωση των αιτημάτων.
Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εκμίσθωση Επαγγελματικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (Ε.Π.Η.Ο.) και καταλαμβάνουν κοινόχρηστο χώρο κατόπιν παραχώρησης από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, υποχρεούνται να τηρούν μια σειρά τεχνικών και λειτουργικών απαιτήσεων. Συγκεκριμένα, τα οχήματα που διαθέτουν πρέπει να πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ενώ είναι απαραίτητη η εγκατάσταση κατάλληλης υποδομής λογισμικού στον στόλο, προκειμένου να διασφαλίζεται η συμμόρφωση με τα όρια ταχύτητας, τους κανόνες στάθμευσης και τους περιορισμούς κίνησης. Παράλληλα, οι παραχωρημένοι χώροι πρέπει να είναι κατάλληλα διαγραμμισμένοι, ενώ οι εταιρείες υποχρεούνται να παρέχουν στις δημοτικές υπηρεσίες πρόσβαση στο λογισμικό ελέγχου και παρακολούθησης της θέσης των οχημάτων τους σε πραγματικό χρόνο.
Απαραίτητη είναι επίσης η διαρκής ετοιμότητα συνεργείων άμεσης επέμβασης, τα οποία θα φροντίζουν για την άμεση μετακίνηση των Ε.Π.Η.Ο. και τη διόρθωση παραβάσεων, ακολουθώντας τις υποδείξεις του δήμου σε 24ωρη βάση. Επιπλέον, τα οχήματα πρέπει να σταθμεύουν αποκλειστικά στους κοινόχρηστους χώρους που έχουν παραχωρηθεί από τον δήμο, με τη χρήση λογισμικού που εμποδίζει τη στάθμευση εκτός των προκαθορισμένων σημείων. Αντίστοιχοι τεχνολογικοί περιορισμοί πρέπει να εφαρμόζονται και στην κυκλοφορία των Ε.Π.Η.Ο. σε οδούς όπου η διέλευσή τους δεν επιτρέπεται.
Ο νέος Κανονισμός επιβάλλει καθολική απαγόρευση στάθμευσης εκτός των καθορισμένων χώρων
Οριοθετημένους χώρους, λιγότερα πατίνια και αυστηρότερους κανόνες φέρνει η νέα κανονιστική του Δήμου Θεσσαλονίκης
Το νέο κύμα ζέστης θα διαρκέσει έως και 8 ημέρες – Ποιες περιοχές επηρεάζονται περισσότερο
Μια συζήτηση με αφορμή την προβολή της ταινίας του Σέρτζιο Λεόνε, «Ήταν κάποτε η επανάσταση» και το αφιέρωμα στον μεγάλο συνθέτη