Το μετρό καλπάζει στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη είναι σημειωτόν - Τι δείχνουν οι συγκρίσεις μεταξύ των δύο πόλεων. Του Νίκου Ηλιάδη

Μετά την επέκταση προς Καλαμαριά η πόλη θα διαθέτει μετρό με 18 σταθμούς και μήκος διαδρομής 14 χιλιόμετρα, δηλαδή μόλις το 11,1% των σταθμών και το 8,2% της διαδρομής των μέσων σταθερής τροχιάς τα οποία θα διαθέτει η πρωτεύουσα

Όταν άρχισε να κατασκευάζεται η νέα μεγάλη πολιτεία στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, στην Αθήνα, ένα από τα ζητήματα που είχαν απασχολήσει τη δημόσια συζήτηση ήταν και αυτό της διαχείρισης του τεράστιου κυκλοφοριακού φόρτου που αναμένεται να προκαλέσει το μεγαλύτερο οικιστικό πρότζεκτ που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ευρώπη.

Ήδη, ακόμη και με τα σημερινά δεδομένα, οι δρόμοι οι οποίοι συνδέουν το κέντρο της Αθήνας με τα νότια προάστια όπου κατασκευάζεται το “The Ellinikon”, είναι μποτιλιαρισμένοι.

Πως θα μετακινούνται επομένως, από και προς τη νέα πολιτεία οι χιλιάδες κάτοικοι και εργαζόμενοι μόλις ολοκληρωθεί το έργο; Σε όσους έθεταν αυτό το ερώτημα η απάντηση που έδιναν οι αρμόδιοι ήταν ένα υπαινικτικό κλείσιμο του ματιού. Σα να έλεγαν, “μην ανησυχείτε, θα βρεθεί λύση”. Κι απ' ό,τι φαίνεται δεν είχαν άδικο.

Όπως διαβάζω εδώ και λίγες ημέρες, στα άμεσα σχέδια των αρμοδίων είναι η επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό προς Γλυφάδα, και μάλιστα με δύο ξεχωριστούς κλάδους ώστε να συμπεριλάβει και το “The Ellinikon”. Στο μεταξύ, βρίσκεται ήδη σε διαγωνιστική διαδικασία η άλλη επέκταση της Γραμμής 2 του μετρό προς Ίλιον.

Στους σχεδιασμούς είναι και η επέκταση της υπό κατασκευή Γραμμής 4 προς Μαρούσι και την Εθνική Οδό μέσω Κηφισιάς. Αυτές οι τρεις επεκτάσεις περιλαμβάνουν συνολικά 18 σταθμούς, όσους ακριβώς θα διαθέτει το μετρό Θεσσαλονίκης όταν ξεκινήσει η γραμμή επέκτασης προς Καλαμαριά.

Στο μεταξύ, όμως, αυτήν την περίοδο είναι υπό κατασκευή η Γραμμή 4 η οποία έχει μήκος 38,2 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει 35 σταθμούς. Βεβαίως, βρίσκονται ήδη, εδώ και χρόνια σε λειτουργία οι Γραμμές 2 και 3, με συνολικό μήκος διαδρομής 66 χιλιομέτρων και 44 σταθμούς. Και υπάρχει και η Γραμμή 1, ο Ηλεκτρικός, με μήκος διαδρομής 27,4 χιλιόμετρα και 24 σταθμούς.

Δηλαδή, συνολικά τα μέσα σταθερής τροχιάς στην Αθήνα (εάν προσθέσουμε και τους 59 σταθμούς του τραμ, στις δύο διαδρομές των συνολικά 38 χιλιομέτρων) διαθέτουν σήμερα 127 σταθμούς οι οποίοι θα γίνουν 162 μόλις ολοκληρωθεί η Γραμμή 4 (2029) και μήκος διαδρομής που θα ξεπερνά τα 170 χιλιόμετρα.

Όλα αυτά είναι βεβαίως λογικά, αφού στην Αθήνα ζει σχεδόν ο μισός πληθυσμός της χώρας. Ωστόσο, οι συγκρίσεις είναι απογοητευτικές και εμφανώς σε βάρος της Θεσσαλονίκης. Μετά την προσθήκη της επέκτασης προς Καλαμαριά η πόλη θα διαθέτει μετρό με 18 σταθμούς και μήκος διαδρομής 14 χιλιόμετρα, δηλαδή μόλις το 11,1% των σταθμών και το 8,2% της διαδρομής των μέσων σταθερής τροχιάς τα οποία θα διαθέτει η πρωτεύουσα στο τέλος του 2029.

Εάν όλο αυτό το μετατρέψουμε σε χρήμα, σημαίνει ότι η υπό κατασκευή Γραμμή 4 και οι σχεδιαζόμενες τρεις επεκτάσεις των Γραμμών 2 και 4 του μετρό της Αθήνας, θα δεσμεύσουν όλα τα διαθέσιμα κεφάλαια για έργα κατασκευής μετρό. Το έχουν πει άλλωστε επανειλημμένως τόσο ο πρωθυπουργός όσο και οι (νυν και πρώην) υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών ότι “για τις επεκτάσεις του μετρό της Θεσσαλονίκης προς δυτικά δεν μπορούμε να πούμε κάτι συγκεκριμένο καθώς δεν υπάρχουν προς το παρόν διαθέσιμα κονδύλια”.

Το έχει συνειδητοποιήσει αυτό η ηγεσία της πόλης; Κυβερνητικά στελέχη, βουλευτές, δήμαρχοι, περιφερειάρχης κ.ο.κ.; Και εάν “ναι”, τι ακριβώς σκοπεύουν να κάνουν, πέρα από τις μελαγχολικά επαναλαμβανόμενες δηλώσεις για την ανάγκη επέκτασης του μετρό;