14 βασιλείς της δυναστείας των Αχαιμενιδών βασίλεψαν στην Περσία, από το 700 π.Χ. έως το 330 π.Χ., οπότε και κατακτήθηκε από τον Μ. Αλέξανδρο
1 φορά τον χρόνο οι Αχαιμενίδες υποδέχονταν τους εκπροσώπους των υπόδουλων λαών, στο περίφημο «παλάτι των εθνών»
Η Περσέπολη υπήρξε η πρωτεύουσα μίας από τις μεγαλύτερες αυτοκρατορίες που γνώρισε ποτέ η Εγγύς Ανατολή, της δυναστείας των Αχαιμενιδών. Τα επιβλητικά ανάκτορα, τα οποία κατασκευάστηκαν, μετά από εντολή του Δαρείου του Α’ μαρτυρούν ότι ο Μέγας Βασιλεύς των Περσών κυβερνούσε μία τεράστια έκταση, από τις ακτές της Μεσογείου ως την κεντρική Ασία. Σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, ο Μέγας Αλέξανδρος ένωνε Ανατολή και Δύση και έθαβε το μεγαλείο της Περσέπολης, την οποία μάλιστα πυρπόλησε το 330 π.Χ. Οι Σασσανίδες, διάδοχοι των Αχαιμενιδών, στα ίχνη του τόπου αυτού, πραγματοποιούν τις τελετές της, διατηρώντας τη μνήμη του. Ακόμα και αυτή όμως έσβησε, με την άφιξη των ισλαμικών στρατευμάτων. Η τύχη της ήταν ίδια με την πανάρχαια Βαβυλώνα του Χαμουραμπί και του Ναβουχοδονόσορα. Ουσιαστικά, επρόκειτο για μία θαμμένη πόλη, γνωστή μόνο στους βοσκούς της περιοχής, ως τη στιγμή που την ανακάλυψαν οι πρώτοι Ευρωπαίοι περιηγητές.
Το θέαμα που ξεδιπλώνεται σήμερα μπροστά στα μάτια του επισκέπτη είναι εντυπωσιακό και μόνο στην Πέτρα ή στην Παλμύρα το συναντάει κάποιος. Χάρη στο συστηματικό και εξαντλητικό έργο των αρχαιολόγων αναδείχθηκαν θαμμένοι πολιτιστικοί θησαυροί, χρόνια κρυμμένοι. Ακόμα και στο διάστημα της περσικής αυτοκρατορίας, οι ξένοι απαγορευόταν να εισέλθουν στην πόλη και όσοι κλασικοί έγραψαν πριν την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου δεν αναφέρουν καν την πόλη. Ο Ηρόδοτος, ενώ αφιερώνει μεγάλο μέρος του έργου του στην περιγραφή της Περσίας, δεν αναφέρει την Περσέπολη.
Έτσι, το 1618 ο Ισπανός πρέσβης στο Ισπαχάν, ο Φιγκουερόα, άκουσε να μιλάνε για κάποια ερείπια κοντά στην πόλη Σιράζ. Ήταν ο πρώτος Δυτικός που έφθασε στην περιοχή, καβαλώντας το άλογό του και στην τοποθεσία Ταχτ-ε Τζαμσίντ (Ο θρόνος του Τζαμσίντ) θεώρησε ότι βρισκόταν η αρχαία Περσέπολη, σύμφωνα με τη μυθιστορηματική βιογραφία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, από τον Λατίνο συγγραφέα Κρόιντον Κούρτιο Ρούφο. Επιστρέφοντας στην Ευρώπη, ο Φιγκοερόα περιέγραψε την Περσέπολη, επιμένοντας στην ομορφιά που εκπέμπουν οι κίονες της, «οι οποίοι μοιάζουν ν’ αγγίζουν τον ουρανό». Συγχρόνως, τα σχέδιά του αποκάλυπταν την άγνωστη ως τότε σφηνοειδή γραφή της Περσίας. Οι περιγραφές του Φιγκουερόα κίνησαν το ενδιαφέρον και άλλων εξερευνητών, οι οποίοι στη συνέχεια θα καταφθάσουν στη χώρα, τη γεμάτη αίγλη και παραδόσεις. Πρώτος το 1621 ο Ιταλός Πιέτρο Ντελακρουά Βάλε μελέτησε τις επιγραφές των βράχων, όπως και ο Ολλανδός Κορνέλις ντε Μπρουν, ο οποίος εισήγαγε τον όρο «σφηνοειδής» για τα σύμβολα. Σ’ ένα από αυτά διαβάστηκε η λέξη «σαχινσάχ», δηλαδή «βασιλεύς των βασιλέων», κάτι που σημαίνει ότι υπήρχε τάφος κάποιου βασιλιά από τη δυναστεία των Αχαιμενιδών.
14 βασιλείς της δυναστείας των Αχαιμενιδών βασίλεψαν στην Περσία, από το 700 π.Χ. έως το 330 π.Χ., οπότε και κατακτήθηκε από τον Μ. Αλέξανδρο
1 φορά τον χρόνο οι Αχαιμενίδες υποδέχονταν τους εκπροσώπους των υπόδουλων λαών, στο περίφημο «παλάτι των εθνών»