
Εννέα μέρες μετά την προηγούμενη επίσκεψή του στην πόλη, όταν παρουσίασε το έργο της κυβέρνησης για τα ζητήματα της Θεσσαλονίκης, ο πρωθυπουργός βρίσκεται ξανά εδώ.
Αυτή τη φορά για το διήμερο των εγκαινίων της 89ης ΔΕΘ. Οι παρεμβάσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, με την αποψινή ομιλία του στο “Ι. Βελλίδης” και την αυριανή συνέντευξη Τύπου, θα αφορούν πρωτίστως πτυχές της οικονομικής πολιτικής, καθώς και άλλα ζητήματα γενικότερου πολιτικού ενδιαφέροντος.
Ωστόσο, είτε ερωτηθεί είτε όχι, ο πρωθυπουργός οφείλει κάποιες διευκρινίσεις για ορισμένα θέματα της Θεσσαλονίκης για τα οποία υπάρχει θολή εικόνα, ακόμη και μετά την προ ημερών επίσκεψη του κυβερνητικού κλιμακίου.
1. ΔΕΘ. Η πρώτη σοβαρή εκκρεμότητα αφορά την ίδια τη ΔΕΘ. Στις 28 Αυγούστου ο πρωθυπουργός παρουσίασε το σκελετό του νέου σχεδίου ανάπλασης του εκθεσιακού κέντρου, ανατρέποντας τον προηγούμενο σχεδιασμό τον οποίο προωθούσε η κυβέρνησή του. Ωστόσο, άφησε δύο θολά σημεία τα οποία οφείλει να αποσαφηνίσει.
Το πρώτο αφορά το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του νέου σχεδίου, για το οποίο ο κ. Μητσοτάκης δεν έκανε καμία αναφορά. Αυτά τα οποία απαιτούνται να γίνουν είναι πολλά (ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος που επικύρωσε τον προηγούμενο σχεδιασμό, εκπόνηση σειράς μελετών, διακήρυξη του νέου διαγωνισμού, ανακήρυξη αναδόχου, κατασκευή του έργου) και υπάρχει κίνδυνος να χαθεί άλλη μια πενταετία, ίσως και περισσότερο, μιας και μιλάμε πλέον για δημόσιο έργο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Το δεύτερο θολό σημείο είναι η νέα εταιρική μορφή της ΔΕΘ. Ο πρωθυπουργός μίλησε για αλλαγές στο διοικητικό σχήμα, χωρίς όμως, να διευκρινίσει την έκταση που θα έχουν αυτές. Εάν δηλαδή θα αφορούν μόνον τα πρόσωπα της διοίκησης ή θα είναι βαθύτερες, με διοικητική υπαγωγή της ΔΕΘ στο Υπερταμείο και περιορισμό της εκπροσώπησης των φορέων της πόλης, όπως λένε οι πληροφορίες.
2. Μετρό. Η 89η ΔΕΘ είναι η πρώτη στην οποία θα μπορούν οι επισκέπτες της να φτάσουν με το μετρό. Στις 28 Αυγούστου ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην παράδοση της γραμμής επέκτασης προς Καλαμαριά η οποία απ' ότι φαίνεται μετατίθεται για ένα μήνα ακόμη, προς τον Μάρτιο του 2026.
Η μεγάλη εκκρεμότητα, όμως, αφορά την επέκταση προς τη δυτική Θεσσαλονίκη για την οποία ο κ. Μητσοτάκης δεν ανέλαβε καμία δέσμευση. Την παρέπεμψε ουσιαστικά στο απροσδιόριστο μέλλον, για όταν θα βρεθεί χρηματοδότηση.
3. ΟΑΣΘ. Μόλις προχθές η κυβέρνηση έκλεισε μια σχεδόν δεκαετή σοβαρή οικονομική εκκρεμότητα που υπήρχε μεταξύ του ΟΑΣΘ και του συνεταιρισμού “Ηρακλής”, τα ακίνητα του οποίου (αμαξοστάσια, γραφεία) χρησιμοποιεί ο Οργανισμός.
Επίσης, οι συνθήκες μετακίνησης με τον ΟΑΣΘ έχουν βελτιωθεί σημαντικά. Αυτό οφείλεται στη αύξηση του αριθμού των λεωφορείων (προχθές Πέμπτη βγήκαν στους δρόμους 307 οχήματα, κάτι που είχε να συμβεί αρκετά χρόνια), στην αντικατάσταση πολλών παλαιών λεωφορείων με καινούργια (110 ηλεκτρικά) ή πολύ μικρής ηλικίας (μισθωμένα), αλλά και στην πρόσληψη 171 οδηγών με οκτάμηνες συμβάσεις.
Υπάρχει, όμως, μία ακόμη εκκρεμότητα που αφορά το μέλλον του Οργανισμού. Η κυβέρνηση θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τι σκοπεύει να κάνει με τον ΟΑΣΘ.
Ο πρώην υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας είχε παρουσιάσει πριν από πολύ καιρό στο υπουργικό συμβούλιο νομοσχέδιο το οποίο προέβλεπε δημόσιο ΟΑΣΘ, με μικρότερο επιχειρησιακό βεληνεκές, στα όρια του πολεοδομικού συγκροτήματος και ανάθεση των υπόλοιπων αστικών λεωφορειακών γραμμών σε ιδιώτες (άλλωστε τρέχει ο σχετικός διαγωνισμός). Όμως το νομοσχέδιο αυτό δεν έφτασε ποτέ στη Βουλή με αποτέλεσμα ο ΟΑΣΘ να λειτουργεί εδώ και σχεδόν οκτώ χρόνια υπό καθεστώς εκκαθάρισης.
4. Νοσοκομεία. Στον τομέα της Υγείας, πέρα από τα γενικότερα προβλήματα (ελλείψεις προσωπικού, εξοπλισμού κ.λπ.) υπάρχει μία εκκρεμότητα η οποία αφορά στο νέο ογκολογικό νοσοκομείο (καθώς το παιδιατρικό στο Φίλυρο προχωρά βάσει χρονοδιαγράμματος).
Για το ογκολογικό, το οποίο αποφασίστηκε να γίνει στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου, δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτε τη χρονιά που μεσολάβησε από τον Σεπτέμβριο του 2024.
5. Στρατόπεδα. Στο θέμα των ανενεργών στρατοπέδων υπάρχουν κι εκεί εκκρεμότητες. Το σχέδιο της μετατροπής του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη δυτική Θεσσαλονίκη σε κέντρο logistics έχει προχωρήσει, έστω και με καθυστερήσεις, ωστόσο, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026 αναμένεται να υπάρξει ανάδοχος.
Σοβαρές εκκρεμότητες υπάρχουν όμως στην παραχώρηση στους δήμους, των πρώην στρατοπέδων Κόδρα, στην Καλαμαριά και Μεγάλου Αλεξάνδρου, στη δυτική Θεσσαλονίκη. Επίσης, οι πρόσφατες αιφνιδιαστικές ανακοινώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια περί ανέγερσης 600 κατοικιών στο πρώην στρατόπεδο Ζιάκα, για τη στέγαση κυρίως στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, έχει προκαλέσει αντιδράσεις από τον δήμο Κορδελιού Ευόσμου.
Πέραν αυτών, υπάρχουν και άλλα ζητήματα τα οποία έχουν βαλτώσει, όπως η διασύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο, ο δυτικός προαστιακός ο οποίος προχωρά μεν, αλλά με μεγάλη βραδύτητα κ.ο.κ.