ΔΕΘ-Helexpo: Ανάμεσα στο σημερινό μοντέλο διοίκησης και στην πλήρη υπαγωγή στο Υπερταμείο υπάρχει και τρίτη λύση. Του Νίκου Ηλιάδη

Από το νέο διοικητικό σχήμα έχει αποκλειστεί ουσιαστικά η Θεσσαλονίκη

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε προϊδεάσει ήδη από τις 28 Αυγούστου ότι το διοικητικό σχήμα της ΔΕΘ-Helexpo θα αλλάξει και πως η εταιρεία θα περάσει στον απόλυτο έλεγχο του Υπερταμείου το οποίο είναι άλλωστε και ο μοναδικός μέτοχος.

Συνεπώς, οι χθεσινές εξελίξεις που αποκάλυψαν ποιο θα είναι αυτό το νέο διοικητικό σχήμα μόνο αιφνιδιαστικές δεν θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν.

Έχουν, δε, τη θετική και την αρνητική πτυχή τους.

Η θετική είναι ότι η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να τρέξει την υπόθεση της ανάπλασης της ΔΕΘ. Μετά την αλλαγή του αρχικού σχεδίου υπήρχε φόβος ότι η υπόθεση θα παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες. Η χθεσινή πρωτοβουλία να περάσει άμεσα από τη Βουλή το νέο διοικητικό σχήμα της εταιρείας δείχνει ότι υπάρχει πολιτική βούληση η υπόθεση να προχωρήσει χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις.

Η αρνητική εξέλιξη
είναι ότι από το νέο διοικητικό σχήμα έχει αποκλειστεί ουσιαστικά η Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου το οποίο εισήχθη στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή η ΔΕΘ-Helexpo θα διοικείται στο εξής από ένα επταμελές διοικητικό συμβούλιο το οποίο θα διορίζεται από το Υπερταμείο. Σε αυτό δεν προβλέπεται να συμμετάσχει κανείς εκπρόσωπος από τη Θεσσαλονίκη.

Παράλληλα, συγκροτείται μία εννεαμελής συμβουλευτική επιτροπή, χωρίς ουσιαστική αρμοδιότητα, στην οποία οποία θα συμμετέχουν εκπρόσωποι του δήμου Θεσσαλονίκης, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, των Συνδέσμων Επιχειρήσεων και Εξαγωγέων, των Επιμελητηρίων κ.λπ. Μέχρι σήμερα οι περισσότεροι εξ αυτών συμμετείχαν στο δ.σ. της ΔΕΘ-Helexpo. Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε χθες αντιδράσεις από αρκετούς εκπροσώπους φορέων, πολλοί εκ των οποίων δήλωναν αιφνιδιασμένοι.

Ωστόσο, όπως πληροφορούμαι, ο πρωθυπουργός κατά τη συνάντησή του με το απερχόμενο, πλέον, δ.σ. της ΔΕΘ-Helexpo, το πρωί του Σαββάτου 6 Σεπτεμβρίου, είχε ενημερώσει τα μέλη του γι' αυτήν την εξέλιξη, χωρίς να υπάρξει καμία αντίδραση.

Αυτό βεβαίως, δεν σημαίνει ότι η σύνθεση του νέου δ.σ., όπως περιγράφεται στο άρθρο 36 του υπό συζήτηση νομοσχεδίου, είναι ορθή. Η Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να είναι απούσα από την επόμενη μέρα της ΔΕΘ. Ο εθνικός εκθεσιακός φορέας δεν είναι δυνατόν να αφeθεί καθ' ολοκληρία στα χέρια του Υπερταμείου.

Οι λόγοι γι' αυτό είναι πολλοί. Θα επισημάνω μόνο έναν, τον κίνδυνο της πλήρους ιδιωτικοποίησης της ΔΕΘ-Helexpo και της σταδιακής αποκοπής της από τη μήτρα της που είναι η Θεσσαλονίκη.

Δεν υπερασπίζομαι την παρούσα διοικητική δομή της εταιρείας, στη διοίκηση της οποίας συμμετέχουν εκπρόσωποι φορέων, ασχέτως της βαρύτητας που έχει ο καθένας και, κυρίως, της συνάφειας με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Άλλωστε ούτε και οι ίδιοι δικαιολόγησαν έως τώρα τη συμμετοχή τους στη διοίκηση της ΔΕΘ-Helexpo. Απόδειξη ότι δέχονταν αδιαμαρτύρητα ό,τι τους σέρβιρε η Αθήνα και όταν αυτή άλλαζε γνώμη, άλλαζαν αναντίρρητα και εκείνοι. Με ένα λόγο, απαξίωσαν οι ίδιοι, με τη στάση τους, το ρόλο τους.

Μεταξύ, όμως, του σημερινού μοντέλου, της υπερεκπροσώπησης της Θεσσαλονίκης στη διοίκηση της ΔΕΘ-Helexpo και αυτού που προτείνεται τώρα, υπάρχει και ενδιάμεση λύση: στο επταμελές δ.σ. να συμμετέχουν τουλάχιστον δύο έως και τρία μέλη-εκπρόσωποι των σπουδαιότερων φορέων της πόλης· κι αυτοί είναι ο δήμος Θεσσαλονίκης, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ενδεχομένως και ένας εκπρόσωπος από τους υπόλοιπους σημαντικούς φορείς (ΣΒΕ, ΣΕΒΕ, ΕΒΕΘ, ΕΕΘ, ΒΕΘ) ο οποίος μπορεί να εναλλάσεται.

Έτσι, και το Υπερταμείο θα έχει τον έλεγχο, αλλά και η Θεσσαλονίκη θα έχει λόγο για την επόμενη μέρα της ΔΕΘ. Η κυβέρνηση οφείλει να διορθώσει αυτό το λάθος της πριν να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή το επίμαχο άρθρο του υπό συζήτηση νομοσχεδίου.