Tις τελικές αποφάσεις της Helleniq Energy αναμένει το επενδυτικό project, πέριξ των 450 εκατ. ευρώ, που αφορά την κατασκευή υπερσύγχρονης μονάδας αερίου της Elpedison στη Θεσσαλονίκη.
Βάσει των σχεδιασμών που είχαν εκπονηθεί πριν την εξαγορά της Elpedison από την Helleniq Energy, η νέα μονάδα αερίου συνδυασμένου κύκλου της Elpedison προβλέπεται να έχει ισχύ 826 MW και η κατασκευή της συνδέεται σε ένα βαθμό και με το αν θα ρίξει άγκυρα το FSRU στη θαλάσσια περιοχή του Θερμαϊκού Κόλπου.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο εταιρικός μετασχηματισμός και οι διοικητικές ανακατατάξεις στην Elpedison βάζουν σε νέες βάσεις την υλοποίηση ή μη δύο μεγαλόπνοων επενδυτικών πλάνων στη Θεσσαλονίκη, συνολικού ύψους περί των 600 εκατ. ευρώ.
Ένα στίγμα των διαθέσεων της εταιρείας θα δοθεί έως το τέλος του 2025 όταν και θα γίνουν σχετικές ανακοινώσεις που θα αφορούν το επαναλανσάρισμα της Elpedison με την οριστική ετυμηγορία για το αν θα ανάψει μηχανές η νέα μονάδα αερίου να... εκδίδεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Αξίζει να σημειωθεί πως έχει εγκριθεί εδώ και καιρό από το ΥΠΕΝ η Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη που καθορίζει τις λεπτομέρειες ανάπτυξης του εργοταξίου κατασκευής του σταθμού των 826 MW στα Διαβατά.
Ο κύριος εργοταξιακός χώρος χωροθετείται σε όμορο γήπεδο έκτασης 87.432,63 τ.μ. ,δυτικά της αδειοδοτημένης Μονάδας Παραγωγής Ηλ. Ενέργειας, στην εκτός σχεδίου περιοχή του αγροκτήματος Διαβατών, της Δ.Ε. Εχεδώρου στο Δήμο Δέλτα της Π.Ε. Θεσσαλονίκης, ενώ ο δευτερεύων χωροθετείται σε γήπεδο έκτασης 49.885,84 τ.μ. δυτικά του Βιομηχανικού Συγκροτήματος.
Πέραν της κατασκευής της νέας μονάδας η Elpedison, έχει αναβαθμίσει την υφιστάμενη μονάδα ηλεκτρισμού (ισχύος 400MW) που λειτουργεί από το 2006 στην Θεσσαλονίκη, γεγονός που παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία επιτρέποντάς της να μπορεί να σβήνει και να ανάβει ανάλογα με τις ανάγκες του δικτύου, σε μία περίοδο ταχείας ανάπτυξης και διείσδυσης των ΑΠΕ.
Καύσιμο – γέφυρα το φυσικό αέριο
Η ανάγκη απόσυρσης την επόμενη πενταετία των μονάδων αερίου «πρώτης γενιάς» και αντικατάστασής τους από νεότερης τεχνολογίας και υψηλότερης απόδοσης μονάδες, δίνει πόντους στο σενάριο υλοποίησης της επένδυσης που αφορά την μονάδα φυσικού αερίου ενώ και η ευρύτερη γεωπολιτική αβεβαιότητα με την αγορά ενέργειας να υφίσταται τριγμούς συνηγορεί υπέρ της δημιουργίας της νέας μονάδας, καθώς το ηλεκτρικό δίκτυο πρέπει να έχει εφεδρείες για έκτακτες καταστάσεις.
Βέβαια, όλα θα μπουν στη ζυγαριά κόστους – οφέλους για την εταιρεία με τις αποφάσεις κατά κύριο λόγο να λαμβάνονται με επιχειρηματικά κριτήρια.
Έτσι κι αλλιώς το φυσικό αέριο, θα διαδραματίζει, παρά την πράσινη μετάβαση, για πολλά χρόνια τον ρόλο του καυσίμου – γέφυρα ενώ και η σχεδόν ολοκληρωτική απόσυρση του λιγνίτη από το μείγμα ηλεκτροπαραγωγής, αναπόφευκτα «ενισχύει» την σημασία του ορυκτού καυσίμου.